arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸

نشست علمی پیرامون دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری در دادخواهی ایران علیه آمریکا و برنامه نکوداشت دکتر محبی

شلوغی مشتاقان حضور در دو برنامه و عدم گنجایش سالن های اجتماعات کمیسیون، امشب میزبانان را دچار شرمندگی کرد. برخی اساتید بزرگوارانه در صندلیهای جلوی راهرو در کنار دانش پژوهان جوان گرما بخش این رویداد علمی و اخلاقی بودند وبه جهت ضیق وقت، بسیاری از اساتید حاضر فرصت اعلام نظر نیز پیدا نکردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شلوغی مشتاقان حضور در دو برنامه فوق الذکر و عدم گنجایش سالن های اجتماعات کمیسیون، امشب میزبانان را دچار شرمندگی کرد. برخی اساتید بزرگوارانه در صندلیهای جلوی راهرو در کنار دانش پژوهان جوان گرما بخش این رویداد علمی و اخلاقی بودند وبه جهت ضیق وقت، بسیاری از اساتید حاضر فرصت اعلام نظر نیز پیدا نکردند.
در بخش اول این برنامه دکتر حسن سواری استاد حقوق بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دکتر محسن محبی استاد حقوق بین الملل و عضو هیئت علمی واحد علوم تحقیقات و رییس اسبق مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری پیرامون روند اجرای دستور موقت دیوان سخنرانی خود را ارائه کردند سپس برخی اساتید دیگر از جمله دکتر ابراهیم بیگ زاده استاد حقوق بین الملل و رییس کنونی مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، دکتر محمد رضا ضیائی بیگدلی استاد حقوق بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی توضیحاتی در خصوص ابعاد فنی موضوع عرضه داشتند.

در ادامه، بخش دوم برنامه که تمرکز بر لزوم قدردانی از سرمایه های فکری و فرهنگی جامعه داشت با پخش فیلم کوتاهی از دکتر محبی و اعلام نظر جمعی از اساتید و مسئولان حاضر در جلسه ادامه یافت. دکتر ابراهیم امینی حقوقدان و نائب رییس شورای شهر تهران، سرکار خانم دکتر نسرین مصفا استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران ، نماینده پلیس بین الملل هر یک مطالبی را در نکوداشت دکتر محبی و سالها تلاش ایشان در عرصه پیگیری دعاوی بین المللی ایران بیان داشتند و هدایایی به رسم یادبود از سوی هر یک و هم چنین از طرف کمیسیون تقدیم استاد شد . در پایان برنامه، دکتر محبی ضمن قدردانی از همه محبت ها تاکید نمود که پیگیری دعاوی حقوقی بین المللی کشور حاصل همکاری و همدلی گروهی اساتید و اهل فن بوده و همه آنها در هر دستاورد حاصله شریک هستند و شایسته قدردانی می باشند.

در بخش اول این نشست مباحث تخصصی متنوعی مطرح شد از جمله: اهمیت روشهای حل و فصل اختلافات دولتها در حقوق بین الملل و پیشرفت های فوق العاده ای که طی یک قرن گذشته حاصل شده است، ماهیت حقوقی لزوم حل و فصل اختلافات بین دولتها از طریق روشهای مسالمت آمیز، روند اجرای احکام حقوقی بین المللی از زمان جامعه ملل تا کنون و مستندات حقوقی ذیربط، تفسیر ماده 94 منشور ملل متحد در مورد ضمانت اجرای احکام دیوان بین المللی دادگستری، آمار اجرای احکام بین المللی اعم از دیوان داوری یا دیوان بین الملل دادگستری، تفاوت عملکرد دولتها در موضوع اجرای احکام دیوان در مقایسه با دستور موقت های دیوان، پیامدهای صدور دستور موقت بر توسعه ظرفیت های دیپلماتیک ، وجوه احتمالی فراروی روند پیگیری دعوای ایران علیه آمریکا در ماههای آتی، نکات جدیدی که از حیث حقوقی بین المللی در دستور موقت صادره دیوان در دعوای ایران علیه آمریکا وجود دارد،آخرین وضعیت تعاملات ایران و آمریکا با دیوان در پرونده مورد بحث، اهمیت مبنای انساندوستی مطرح شده در استدلال دیوان در دستور موقت صادره، راه های حقوقی که ایران پس از صدور دستور موقت دیوان طی کرده است و نحوه پاسخ دهی طرف آمریکایی، اهمیت مشارکت موثر همه نهادها و دستگاهها در تدارک ادله لازم مورد نیاز تیم حقوقی ایران و پرهیز از اظهارات یا عملکردهایی که می تواند برای تیم حقوقی طرف مقابل مورد بهره برداری قرار گیرد، اقتضائات بهره مندی روز افزون از ظرفیت های حقوق بین الملل برای دفاع از منافع ملی .

در مجموع، مباحث فنی مطرح شده در این جلسه تاکیدی بود بر اینکه ظرفیت های حقوق بین الملل را باید عالمانه و دقیق شناسایی کرد و هوشمندانه و با خودباوری لازم از آنها بهره برداری نمود و در روندهای مختلف بین المللی مشارکت موثری در راستای منافع ملی خود و دیگر کشورهای در حال توسعه و دفاع از حقوق نوع بشر به عمل آورد.

امور پژوهشی کمیسیون گزارش منقح مباحث جلسه را پس از پیاده سازی از نوار و تدوین مناسب متعاقبا منتشر خواهد کرد.

نکته اخلاقی نشست امشب: قدر اساتید و زحمتکشان کشورمان در هر لباس و جایگاهی که هستند ازجمله آنها که عمری را وقف دفاع از حق و عدالت و قاعده و قانون نموده اند ، بیشتر بدانیم و قبل از آنکه دیر شود از تجربیات ماندگار آنها برای ساختن جامعه خود بهره لازم را ببریم و فرهنگ و منش آزادیخواهانه و فروتنانه آنها و دغدغه همیشگی برای آبادانی ایران را بسط دهیم.

نظرات بینندگان