arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۰۲ آبان ۱۳۹۸

سایه سنگین نتانیاهو بر سر گانتس در راه تشکیل دولت ائتلافی اسرائیل/ احزاب راستگرا: برای ائتلاف، فقط از طریق حزب نتانیاهو مذاکره می کنیم

منابع خبری از آغاز تحرکات بنی گانتس مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل و تماس‌های وی با سران احزاب مختلف خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع رژیم صهیونیستی از آغاز تحرکات بنی گانتس مامور تشکیل دولت جدید رژیم و تماس‌های وی با سران احزاب مختلف صهیونیست خبر دادند.

به گزارش تسنیم، بنی گانتس رئیس حزب کاحول لاوان(آبی سفید) رژیم صهیونیستی تمام سران احزاب این رژیم در کنست(پارلمان) را به نشست و آغاز مذاکراتی دعوت کرد که خطوط کلی برای تشکیل دولت جدید را وضع کند، این تحرکات گانتس در پی مامور شدن وی از سوی رووین ریولین رئیس رژیم صورت گرفت که پس از شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت، وی را مامور تشکیل آن کرد.

گانتس در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی بر تمایل خود برای تشکیل دولت وحدت لیبرالی فراگیر تاکید کرد و همچنین به نتانیاهو پیشنهاد داد تا دیداری با یکدیگر داشته باشند، ولی نتانیاهو به وی گفت طی روزهای آینده نزد تو خواهم آمد. این در حالی است که حزب لیکود به ریاست نتانیاهو اعلام کرده است که وی و گانتس طی روزهای آینده دیدار خواهند کرد.

از سوی دیگر تمام سران فراکسیون راستگرایان-حریدیم درخواست گانتس برای نشست را رد و اعلام کردند مذاکرات فقط از طریق تیم مذاکراتی لیکود انجام خواهد شد.

آیلیت شاکید رئیس حزب راستگرای جدید گفته است مذاکرات را از طریق تیم مذاکراتی لیکود انجام خواهد داد که به نام فراکسیون راستگرایان متشکل از 55 عضو مذاکره می‌کند.

ارییه درعی رئیس حزب شاس رژیم صهیونیستی گفته است حزبش فقط اجازه می‌دهد مذاکرات از طریق تیم مذاکراتی انجام شود. وی افزود دولت وحدت فراگیر بر اساس طرح رئیس(رئیس رژیم صهیونیستی) تنها راه برای تشکیل دولت باثبات و برای حمایت از منافع و وحدت است.

این در حالی است که گانتس به تماس و ارتباط با آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق و رئیس حزب موسوم به اسرائیل خانه ما ادامه می‌دهد. گانتس در گفت‌وگو با لیبرمن بر تصمیم خود برای تشکیل دولت وحدت لیبرالی فراگیر تاکید کرده است، دو طرف درباره برگزاری نشستی طی روزهای آینده به توافق رسیده‌اند.

حزب اسرائیل خانه ما لیبرمن گفته است تعهدش در قبال ائتلاف کاحول لاوان(آبی سفید) یا لیکود نیست، بلکه در قبال کسانی است که به این حزب رای داده‌اند و تمام تلاش‌هایش را تا حد امکان برای جلوگیری از برگزاری انتخابات مجدد و همچنین تشکیل دولت وحدت متشکل از حزب اسرائیل خانه ما، لیکود و کاحول لاوان(آبی سفید) به کار خواهد گرفت.

حزب لیکود به ریاست نتانیاهو هم بار دیگر از دعوت ریولین رئیس اسرائیل برای تشکیل دولت وحدت فراگیر بر اساس طرحی که پیشنهاد داده، استقبال کرد و افزود این طرح تنها راه برای تشکیل دولت وحدت و جلوگیری از برگزاری سومین انتخابات(کنست) است.

گانتس همچنین با سران فراکسیون مرکز-چپ تماس گرفته و با عمیر پرتز رئیس ائتلاف کار-جشر و نیتسان هوروویتس رئیس اردوگاه دموکراتیک درباره برگزاری نشست قریب الوقوع به توافق دست یافته است، گانتس همچنین با ایمن عوده رئیس فهرست مشترک عربی هم برای برگزاری نشست توافق کرده است.

دیدار گانتس با کوشنر در روز دوشنبه

یک رسانه رژیم صهیونیستی از دیدار قریب الوقوع گانتس با مشاور ویژه و داماد رئیس جمهوری آمریکا در قدس اشغالی خبر داد.

روزنامه معاریو نوشت بنی گانتس رئیس حزب کاحول لاوان(آبی سفید) روز دوشنبه آتی با جارید کوشنر مشاور ویژه رئیس جمهوری آمریکا در محل سفارت آمریکا در قدس دیدار خواهد کرد.

خبر دیگر اینکه روزنامه اسرائیل هیوم نوشت آوی دیختر رئیس سابق شاباک(سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) و عضو کنست به عنوان معاون وزیر جنگ اسرائیل تعیین شده است.

باب مستقیمی برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران

برخی رژیم‌های مرتجع عربی از هر بهانه‌ و فرصت و مناسبتی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس استفاده می‌کنند.

یک رسانه رژیم صهیونیستی نوشته است امنیت دریانوردی در خلیج(فارس) باب و دروازه اصلی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی منطقه(خلیج فارس) شده است. حضور یک مقام اسرائیلی در کنفرانس امنیت دریانوردی و هوایی وابسته به عملیات ورشو صحنه‌ای است که ماهیت رسمی را برای جاده عادی ‌سازی روابط عربی اسرائیلی ترسیم می‌کند تا ماهیت بیگانه بودن از آن حذف شود.

سایت i24news رژیم صهیونیستی نوشت : امنیت دریانوردی در خلیج(فارس) بدون شک، عنوان قدرتمندی است که نیاز به همبستگی همه طرف‌ها دارد تا حملاتی که کشتی‌ها و به ویژه نفتکش‌ها را هدف قرار می‌دهد، تکرار نشود، ولی امنیت دریانوردی باب و دروازه دیگری شده است که وارد کردن اسرائیل به خلیج (فارس) را تسهیل می‌کند به طوری که امنیت دریانوردی ارتباط مستقیمی با امنیت اسرائیل دارد که معنایش این است که این مسئله پوشش جدید برای مرحله جدیدی از همکاری و نزدیک شدن میان کشورهای عربی و اسرائیل به شمار می‌رود.

هیئت اسرائیلی در کنفرانس بحرین ویژه امنیت دریایی در خلیج(فارس) حضور پیدا کرد، این مشارکت انتقادهای مخالفان عادی‌سازی روابط را به دنبال داشت، این در حالی است که دست اندرکاران و برگزار کنندگان این کنفرانس آن را تداوم عادی مشارکت تل آویو در تلاش‌های بین المللی قلمداد کردند که چند ماه پیش در ورشو پایتخت لهستان و به درخواست آمریکا برای مقابله با ایران و سیاستهایش آغاز شد.

در این گزارش آمده است : آیا اسرائیل ثابت نکرده که قادر است در زمینه اطلاعاتی و فناوری با ایران مقابله کند، بنابراین این نارضایتی از مشارکت آن چه معنایی دارد؟ یا اینکه امنیت دغدغه ای شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای تسهیل ایجاد ائتلاف نظامی سیاسی منطقه ای بهره برداری می کند که اسرائیل بازیگر اساسی در آن باشد.

بازدارندگی در برابرایران و عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خلیج(فارس) دو هدف است که به طور تصادفی در کنفرانس بحرین درباره امنیت دریایی و هوایی تابع عملیات ورشو جمع شد، نشستی که 60 کشور و هیئت اسرائیل در صحنه‌ شگفت انگیز درباره تاثیرگذاری و نقش تل آویو دور هم جمع شدند.

این صحنه، شروع به ترسیم ماهیت رسمی جاده عادی سازی روابط کشورهای عربی خلیج(فارس) و اسرائیل کرده است، و دیگر چیزی عجیب و شگفت آوری نیست، چرا که اسرائیل چند ماه پیش در کنفرانس منامه هم با محور طرح صلح اقتصادی(در چارچوب طرح معامله قرن آمریکا که هدف از آن حذف مسئله فلسطین است) شرکت کرده بود، همچنین باید به مشارکت تیم جودو اسرائیل در مسابقات ابوظبی امارات و دیدارهای دیگری از کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) اشاره کرد.

کنفرانس مذکور شاهد حضور یک مقام وزارت خارجه اسرائیل بود، این در حالی بود که هیچ روابط دیپلماتیک علنی میان منامه و تل آویو وجود ندارد، این ائتلاف‌ها همزمان با عقب نشینی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از خاورمیانه است که معادله‌ای را ترسیم کرده که برخی آن را جایگزینی برای شکل‌گیری همکاری با اسرائیل می‌دانند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته بود که این کنفرانس، نقطه عطف تاریخی برای ایجاد ائتلاف علیه تهران است در حالی که برخی ابراز عقیده کردند که این نزدیک شدن و همسویی در حقیقت عادی سازی آشکار روابط به زیان مسئله فلسطین و ملت آن است.

در پایان این گزارش آمده است : سئوالات متعددی درباره کنفرانس بحرین مطرح‌ می‌شود: اینکه آیا عملا مشارکت اسرائیل حول محور مهار خطر ایران بوده یا بهانه‌ای برای گرم‌تر شدن تنور روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) است؟

نظرات بینندگان