arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۱۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۴ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰

برادر ضرغامی! در سناریوی بی بی سی فارسی بازی نکن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که رسانه های بیگانه، به ویژه بی بی سی فارسی درصدد جبران افت مخاطب خود در یک سال اخیر هستند، عملکرد عجیب صداوسیما در باره نوسانات بازار ارز و طلا، بهترین کمک را به این رسانه ها کرده است.

 

به گزارش خبرنگار «بازتاب امروز»، در هفته های اخیر مهمترین موضوعی که ذهن مردم را به خود مشغول ساخته است، نوسان قیمت طلا و ارز است و به دلیل تاثیرات آن بر افزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی و همچنین تولید و مصرف، افکار عمومی به دنبال اطلاعات واقعی و به روز درباره بازار طلا و ارز می باشد.

 

با این حال، صداوسیما در رویکرد انفعالی، ضمن سکوتی طولانی در این باره، پس از دو هفته نیز با رویکردی عجیب به این موضوع پرداخت و مشخص نشد مخاطب خود را چه فرض کرد.

دوربین های صداوسیما به همراه گزارشگران راستگو! ، مستقل!! و حرفه ای!!! به سراغ مسئولان بانک مرکزی و طلا فروشان رفتند و از آنها قیمت واقعی طلا را سوال کردند تا به مخاطب خود ثابت کنند قیمت نهصدهزارتومان تا یک میلیون تومانی سکه حباب است.

 

در این گزارش ها که به صورت تقطیع شده پخش شد، مصاحبه شوندگان با ضرب کردن اعدادی در ماشین حساب به قیمت زیر 700 هزار تومان رسیدند و گزارشگر صداوسیما نیز با خوشحالی به مردم اعلام کرد : پس قیمت سکه کمتر از 700 هزار تومان است و مردم بیخود نگران نباشند.

این در حالی است که طلافروش مذکور هنگام محاسبه قیمت جهانی طلا، از دلار 1400 تومانی برای تبدیل به ریال استفاده کرد و در واقع قیمت رسمی دلار را اعمال نمود.

گزارشگر مذکور نیز که نقشی فراتر از سه پایه دوربین را در این گزارش داغ بازی نمی کرد، احیانا این زحمت را به خود نداد تا از مصاحبه شونده سوال کند اگر دلار 1400 تومان است، پس بگیر و ببند دلالها و عدم ارائه ارز به بازار برای چیست؟ البته شاید هم گزارشگر مذکور پس از پایان گزارش مقداری دلار 1400 تومانی برای خود وخانواده و دوستان خریداری کرده باشد.

 

در این شرایط که حتی دانش آموزان راهنمایی نیز از قیمت واقعی دلار باخبرند، رسانه ملی با چه تحلیلی از قیمت خیالی دلار و نه قیمت بازار در گزارش استفاده می کند و توقع دارد مخاطب هم قانع شود و از هجوم به بازار سکه خودداری کند؟

اگر به جای قیمت دلار 1400 تومانی قیمت دلار 2000 تومانی در همین ماشین حساب معروف اخبار صداوسیما ضرب می شد، قیمت سکه هم طبیعتا به 900هزار تا یک میلیون تومان یعنی همان قیمت بازار می رسید.

 

به نظر می رسد در این شرایط که رسانه های بیگانه نظیر بی بی سی و صدای آمریکا با افت مخاطب نسبت به سال 1388 مواجه شده اند و تا حدودی شبکه های سرگرم کننده ماهواره ای جای آنها را گرفته اند، بهترین کمک صداوسیما به رسانه های دولتهای آمریکا و انگلیس، دقیقا همین کاری است که مسئولان رسانه ملی در حال انجام آن هستند. یعنی سکوت کردن درباره نیازهای خبری جامعه و یا پرداختن به بدترین شکل ممکن به آن و... مخاطب.

 

این در حالی است که صداوسیما می تواند با همکاری بانک مرکزی از تحویل سکه های پیش فروش شده به مردم گزارش تهیه کند تا با جلب اعتماد افکار عمومی به سیستم بانکی، مردم به جای مراجعه به بازار آزاد، از پیش فروش طلا توسط بانک مرکزی استقبال بیشتری کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
0
من با تماشای صدا و سیما از قیمتهای روز و اقتصاد کشورهای یونان، فرانسه، آمریکا، المان، انگلیس، ایرلند، کانادا، مصر، مراکش، جیبوتی، سومالی، زئیر، گینه بیسائو، ... با خبر میشم هر شب و روز. دیگه وقت نمونده که برای بقیه کشورها. چه توقعات بیجایی داری شما!
بــــابــــایـــــی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
0
متاسف میشوم چرا بعنوان یک ایرانی باید دراینگونه موافع کامنت های انتقادی بنویسم،در پای هر مقاله ویا گزارش خبری چرا نباید ازمسئولین کشورم تشکر وحمایت نمایم؟
ایراد از من خواننده است ویا ازمسئولین کشورم؟
من توقعات بالایی دارم ویا مدیران بی کفایت هستند؟
شما میدانید ؟
F'4F'3
|
UNITED STATES
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
0
اين آمار كاهش مخاطب شبكه هاي خبري خارجي را از كجا بدست آورديد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
1
34
در حالی که رسانه های بیگانه، به ویژه بی بی سی فارسی درصدد جبران افت مخاطب خود در یک سال اخیر هستند، !!

Baba ye Ehem begoo
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
1
کجا سکه رو 700.000 تومان میفروشن؟
شما 750.000 بده خودم ازت هزار تا میخرم
نظرات بینندگان