arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸

تصمیم احتمالی اردن برای اخراج سفیر اسرائیل

-شبکه ۱۳ اسرائیل بامداد یکشنبه اعلام کرد، عبدالله دوم شاه اردن در پاسخ به تصمیم "بنیامین نتانیاهو" برای الحاق بخش‌هایی از اردن به سرزمین‌های اشغالی، اخراج سفیر اسرائیل را از امان بررسی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

-شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه اعلام کرد، عبدالله دوم شاه اردن در پاسخ به تصمیم "بنیامین نتانیاهو" برای الحاق بخش‌هایی از اردن به سرزمین‌های اشغالی، اخراج سفیر اسرائیل را از امان بررسی کرده است.

به گزارش شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: کاخ سلطنتی اردن از سخنان نتانیاهونخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از اردن به خاک اسرائیل جا خورده است.

نتانیاهو ۱۹ شهریور گذشته اعلام کرد، در صورت پیروزی در انتخابات ۲۶ شهریور و تشکیل کابینه جدید، شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و بخش‌های مهمی از این منطقه را به اسرائیل ملحق می‌کند.

وی با بیان این که طرح معامله قرن آمریکا چند روز پس از انتخابات این رژیم رونمایی می‌شود، ادامه داد: در صورت پیروزی در انتخابات، بلافاصله مناطق غور اردن" و شمال "بحر المیت" به اسرائیل ملحق می‌شوند.

"عاطف الطراونه" رئیس مجلس نمایندگان اردن در واکنش به این اقدام نتانیاهو در آن زمان اعلام کرد، بدنبال این اظهارات، پیمان صلح منعقد شده میان تل آویو و امان به خطر افتاده است.

وی اعلام کرد: مجلس نمایندگان اردن اظهارات نژادپرستانه رهبران اشغالگر اسرائیل را مردود می‌داند و تأکید دارد، پس از نقض تمامی کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی، باید در رفتار با این اشغالگر مسیر جدیدی را در پیش گرفت.

رئیس مجلس اردن گفته بود: روند صلح باید جامع باشد و امنیت و ثبات را در منطقه به ارمغان آورد.

الطراونه اعلام کرده بود، اظهارات نتانیاهو برای الحاق منطقه غور اردن (دره اردن) و شمال بحر البیت، بیانگر ذهنیت ناپاک وی برای سرپیچی از کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

"ایمن الصفدی" وزیر امورخارجه اردن نیز در واکنش به این اظهارات نتانیاهو گفته بود، این سخنان پایه‌های صلح را تضعیف می کند و منطقه را به سوی خشونت و درگیری پیش می‌برد.

روابط امان –تل آویو ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱مرداد ۹۶) و به دنبال کشته شدن دو شهروند اردنی توسط کارمند سفارت اسرائیل در امان، تیره شد.

پس از این ماجرا، اردن به این کارمند به همراه دیگر کارمندان سفارت رژیم صهیونیستی که مصونیت دیپلماتیک داشتند، اجازه داد، خاک آن کشور را ترک کنند.

استقبال گرم نتانیاهو از کارمندان سفارت اسرائیل در امان، موجی از خشم را در میان شهروندان اردنی درپی داشت.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان