arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۳۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۵ آبان ۱۳۹۸

وزیر دفاع آلمان: نیازمند طرحی جایگزین برای توافق روسیه و ترکیه در سوریه هستیم

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر وزیر دفاع آلمان با دفاع از پیشنهادش برای ایجاد منطقه‌ای امن در مرز ترکیه با سوریه گفت:چاره‌ای جز طرحی جایگزین برای توافق روسیه و ترکیه در مورد شمال سوریه نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر وزیر دفاع آلمان با دفاع از پیشنهادش برای ایجاد منطقه‌ای امن در مرز ترکیه با سوریه گفت:چاره‌ای جز طرحی جایگزین برای توافق روسیه و ترکیه در مورد شمال سوریه نداریم.

به گزارش شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، کارن باوئر که جایگزین " آنگلا مرکل" برای رهبری "حزب دمکرات مسیحی" آلمان شده است، شنبه‌شب افزود: نیازمند یک طرح جایگزین برای توافق سوچی هستیم و همه اعضای دولت آلمان برای این مهم تلاش می‌کنند.

وزیر دفاع آلمان گفت، توافق مسکو و آنکارا را نمی‌تواند راه‌حل بلند مدت برای پایان درگیری‌ها در شمال شرق سوریه باشد.

کارن باوئر ابتدای هفته کنونی طرح ایجاد یک منطقه امن در مرز ترکیه و سوریه را مطرح کرد.

براساس طرح وزیر دفاع آلمان، با نظارت سازمان ملل متحد و مشارکت مسکو وآنکارا، منطقه‌ای امن در شمال شرق سوریه و مرز ترکیه ایجاد می‌شود و نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در این منطقه مستقر خواهند شد.

در واکنش به این طرح "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه گفت که مسکو با کنترل ناتو بر منطقه امن در شمال سوریه مخالف است، چرا که این مسأله بیانگر نکته تازه ای نیست.

"مولود چاووش اوغلو" وزیر امورخارجه ترکیه نیز عصر شنبه در کنفرانس خبری با "هایکو ماس" همتای آلمانی اش، طرح برلین برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را رد کرد و گفت که این طرح واقع‌بینانه نیست.

وزیر امورخارجه آلمان در میان انتقادهای شدید مقامات آنکارا نسبت به اظهارنظرهایشان علیه عملیات نظامی ترکیه، روز شنبه وارد این کشور شد تا در دیداری کوتاه با "مولود چاوش اوغلو" همتای ترک خود، دولت رجب طیب اردوغان را به برقراری آتش‌بس دائمی در این منطقه ترغیب کند.

ترکیه ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.

حملات یک هفته‌ای ترکیه، پس از توافق آتش‌بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوری، پنج روز مهلت داد، تا ۳۲ کیلومتر از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

به دنبال این آتش بس پنج روزه در شمال شرق سوریه و امضای تفاهمنامه ۱۰ بندی میان روسیه و ترکیه که ۳۰ مهرماه در سوچی برای توقف عملیات نظامی ترکیه منعقد شد، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) عقب‌نشینی از محدوده اعلام شده را آغاز کرده‌اند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان