arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

آمریکا: به حمایت از حکومت، مردم، امنیت، ثبات و حاکمیت عراق ادامه می‌دهیم

وزارت خارجه آمریکا و شخص وزیر خارجه این کشور در دو بیانیه جداگانه درباره تحولات عراق بیانیه صادر و درباره اوضاع این کشور شدیدا ابراز نگرانی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا: به حمایت از حکومت، مردم، امنیت، ثبات و حاکمیت عراق ادامه می‌دهیم

به رغم هشدارهای چهره‌های سیاسی مختلف عراقی درباره نقش آمریکا و سفارت آن در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر عراق، وزارت خارجه و وزیر خارجه آمریکا بیانیه صادر و درباره اوضاع عراق شدیدا باراز نگرانی کردند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد امروز دوشنبه به وقت تهران، در پیامی توئیتری به تحولات اخیر عراق و اعتراض‌ها در این کشور واکنش نشان داده است.

این مقام آمریکایی نوشت: «ما از نزدیک اوضاع در عراق را دنبال می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که چرخه خشونت را رد کنند. ما به خاطر از دست رفتن جان‌ها سوگواری می‌کنیم و شدیدا درباره سانسور رسانه‌ای (در عراق) نگران هستیم. ازای رسانه‌ای باید حفظ شود».

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا هم یک بیانیه درباره تحولات عراق صادر کرده و در آن اظهارات پامپئو را تکرار کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ایالات متحده از نزدیک در حال دنبال کردن اوضاع در عراق است و از همه طرف‌ها می‌خواهد که چرخه خشون را رد کنند. ما به خانواده‌هایی که در جریان تظاهرات این هفته عزیزانشان را از دست دادند، تسلیت می‌گوییم و به خاطر از دست رفتن جان‌ها سوگواری می‌کنیم و آرزو می‌کنیم که زخمی‌ها به سرعت و کاملا بهبود یابند».

به گفته این وزارتخانه، «ایالات متحده درباره بستن اجباری رسانه‌های خبری و فشار برای اعمال سانسور خبری درباره اعتراض‌ها به شدت نگران است. آزادی رسانه، برای اصلاحات دموکراتیک، امری ذاتی است. ما از حق اساسی آزادی بیان حمایت می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا افزود: «حکومت ایالات متحده به حمایت از حکومت، مردم، امنیت، ثبات و حاکمیت عراق ادامه می‌دهد».

بیانیه‌های پامپئو و وزارت خارجه آمریکا در حالی صادر شده که برخی رسانه‌ها از تحرکات و نقش آفرینی سفارت آمریکا در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر عراق خبر دادند.

از سوی دیگر، دولت عراق در واکنش به پوشش جهتدار و انتشار اخبار دروغین برخی رسانه‌های سعودی تصمیم گرفت که فعالیت دو شبکه العربیه و الحدث در این کشور را متوقف کند

معترضان عراقی از ظهر جمعه گذشته، دومین دور از تظاهرات خود در اعتراض به بیکاری، فساد در بین مسئولان و شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی آغاز کرده‌اند. درگیری معترضان با نیروهای امنیتی در برخی از شهرهای عراق مقامات عراقی را مجبور به وضع مقررات منع آمد و شد در چند استان کرده است و برخی منابع نیز اعلام می‌کنند که تداوم این اعتراض‌ها احتمال استیضاح نخست‌وزیر در پارلمان عراق را تقویت کرده است.

 این دور دوم تظاهرات مردمی، به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان منجر گردید و بسیاری از طرف‌ها تاکنون، درباره دست‌های پشت پرده این اعتراضات و دخالت طرف‌های خارجی هشدار دادند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز طی گزارشی از دستیابی به یک سند امنیتی که بیانگر نقش سفارت آمریکا در بغداد در سازماندهی تشکیلات سری «تظاهرات اکتبر» عراق  است، خبر داد و با ارائه جزئیاتی درباره سازوکار فعالیت این تشکیلات از وجود یک تیم مسئول عملیات روانی علیه دولت عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش،  این تیم مسئولیت ارسال تهدیدهای رسانه‌ای برای ایجاد تاثیر روانی و در هم شکستن روحیه کارمندان دولت و نیروهای سرویس امنیتی و انتشار شایعات فراوان میان مردم و بسیج تظاهرات‌کنندگان علیه دولت را برعهده دارد

منبع: فارس
نظرات بینندگان