arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۵۰۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸

لاریجانی: در زمینه یارانه، عدم تعادل وجود دارد / در تامین آذوقه مردم مشکلی نخواهیم داشت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود سخت بودن شرایط، تمام بخش‌های کشور برای رفع مشکلات در حال فعالیت هستند تا با وجود کاهش مجموع فروش نفت، یک رونق داخلی شکل بگیرد و از ظرفیت داخلی استفاده شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود سخت بودن شرایط، تمام بخش‌های کشور برای رفع مشکلات در حال فعالیت هستند تا با وجود کاهش مجموع فروش نفت، یک رونق داخلی شکل بگیرد و از ظرفیت داخلی استفاده شود.

علی لاریجانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران پس از ورود به شهر دامغان در استان سمنان، افزود: دوره حساسی را طی می کنیم، در شرایط هستیم که به خاطر زورگویی کشورهای قلدر و به هم زدن توافق هسته ای، فشارهایی به کشور در زمینه های نفت و مشکلاتی در زمینه صادرات و واردات برای کشور پیش آمده است.

وی تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب دستور دادند ستادی برای مقابله با فشارهای تحریمی ایجاد شود تا تصمیم های فوری با استفاده از ظرفیت های قانونی گرفته شود.

وی یادآور شد: در ابتدا تکانه هایی در زمینه ارز وجود داشت و مشکلاتی را به وجود می آوردند، همین ستاد تصمیم های دهگانه ای اتخاذ و به قوه قضاییه و بانک مرکزی به منظور ساماندهی بحث واردات و صادرات ابلاغ کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجموع این تمهیدات آرامشی برای وضعیت ارز کشور ایجاد کرد چرا که این مساله زمینه سرمایه‌گذاری است، افزود: دشمنان شیطنت‌هایشان را ادامه دادند و تحریم ها را ادامه یافت که متناسب با آن ایران نیز تصمیم هایی گرفت و گام هایی در زمینه هسته ای برداشت و تمهیداتی برای مسایل داخلی اتخاذ کرد.

وی بیان کرد: دو هفته قبل در مجلس شورای اسلامی جلسه مفصلی در زمینه یارانه ها برگزار شد که یک عدم تعادلی در این زمینه وجود دارد، حجم یارانه ها بسیار متنوع است و طبقات بالا بیشتر از طبقات پایین جامعه از یارانه استفاده می کنند.

لاریجانی اضافه کرد: این عدم تعادل زیاد است، سوال این بود که آیا می شود مکانیسم بهتری ایجاد کرد که طبقات پایین وضعیت بهتری در شرایط کنونی کشور داشته باشند.

وی گفت: راه هایی در جلسه مطرح شد، اکنون در کمیسیون بودجه مجلس و در دولت روی این طرح ها کار می شود، هدف این است که از مجموعه یارانه هایی که به صورت بی هدف داده می شود و طبقات بالا خیلی بیشتر بهره مند می شوند، طوری هدایت کنیم که طبقات پایین بیشتر بهره ببرند و در این فشارهای اقتصادی وضعیت سامان بهتری یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخشی از این رویکرد امسال اجرایی می شود و بخش مهمتر در بودجه ای است که ظرف یک ماه آینده به مجلس ارایه می شود و از نقاط کانونی آن همین مساله است.

لاریجانی دیگر مساله ای که مقدار زیادی از فشار بر مردم را شامل می شود مسکن عنوان و تصریح کرد: برای مناطق روستایی باید تمهیداتی اندیشیده شود که جوانان صاحب مسکن شوند، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زمینه ماموریت یافت و در شهرهای کوچک و متوسط که حریم شهر محدودیت دارد، به وزارت راه و شهرسازی با کمک وزارت کشور ماموریت داده شد تا محدوده را طوری تنظیم کنند که به افرادی که ازداج می کنند و نیازمند مسکن هستند یا دیگر افراد، زمین در حدی داده شود که بتوانند مسکن احداث کنند.

وی ادامه داد: برای حل مشکل مسکن کشور وام مسکن نیز افزایش داده شد، در شهرهای بزرگ تصمیم ها متفاوت است در شهری مانند تهران قصدی برای گسترش محدوده نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امسال تمهیداتی برای انبوه سازی اتخاذ شده و البته بحث مسکن تازه آغاز شده و سال آینده این تصمیم‌گیری‌ها جواب می دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیتی باید در بخش دارو و درمان کشور ایجاد کنیم، افزود: از مشکلات مهم این بود که سهمی که باید بیمه ها مانند بیمه تامین اجتماعی و سلامت بپردازند به موقع پرداخت نمی شد و بیمارستان ها، پزشکان و داروخانه ها مشکل داشتند و این اکنون سامانی پیدا کرده است تا امسال عقب افتادگی نداشته باشد.

لاریجانی اضافه کرد: در این زمینه یک عقب افتادگی از قبل بود که برای آن ها تامین شد ولی هنوز مشکلات زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با توجه به بارندگی امسال، در تامین آذوقه مردم مشکلی نخواهیم داشت و مقداری واردات مانند دانه های روغنی داریم که باید به مرور اتکا به داخل بیشتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه مناسب، صنعت کشور در برخی حوزه ها رشد داشته، در برخی موارد مشکلاتی وجود دارد که با ستاد رفع موانع تولید و با هدایت استانداران در حال رفع است، اگر صنایع سرمایه در گردش بخواهند در محل تصمیم گیری می شود و برای مشکلات دیگر نیز تمهید می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای صادرات نیز توجه کافی می شود.

لاریجانی امروز برای سخنرانی در چهارمین اجلاسیه مجاهدان در غربت، افتتاح یک واحد تحقیقاتی دانشگاه آزاد و گام دوم مجتمع فولاد کویر به شهرستان دامغان در استان سمنان سفر کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان