arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸

لایو خبر - ۷ آبان ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صدر، عبدالمهدی را به استیضاح و برکناری تهدید کرد: پیشنهاد انتخابات زودهنگام برای حفظ کرامت شما بود / اکنون که نمی پذیرید، از هادی العامری می خواهم برای سلب رای اعتماد فوری از شما همکاری کند
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۲۲:۵۱

صدر که رهبر معنوی ائتلاف سائرون با ۵۴ کرسی (از ۳۲۸ کرسی) در پارلمان است، عصر سه شنبه در واکنش به پاسخ عبدالمهدی به وی که گفته بود، برگزاری انتخابات زودهنگام جزو اختیارات وی نیست و باید با درخواست رییس جمهوری و تصویب پارلمان چنین تصمیمی گرفته شود، گفت: "در پاسخ به برادرم عادل عبدالمهدی باید بگویم پیشنهاد انتخابات زودهنگام برای حفظ احترام کرامت شما بود اما اکنون که نمی پذیری، از بردار هادی العامری (ائتلاف الفتح) می خواهم برای سلب رای اعتماد فوری از شما همکاری کند". 

وی در ادامه به پیشنهاد همکاری سائرون و الفتح برای تغییر ترکیب کمیسیون انتخابات و قانون مربوط به آن و توافق بر سر اصلاحات ریشه ای از جمله تغییر بندهایی از قانون اساسی جهت ارائه به پارلمان اشاره کرد. 

مدیر کل جدید آژانس اتمی: درباره ایران بی‌طرف عمل خواهم کرد
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۲۲:۵۰

گروسی»، مدیر کل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز به ریاست این نهاد بین‌المللی انتخاب شده گفته که درباره ایران بی‌طرف عمل خواهد کرد. 

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز سه‌شنبه «رافائل گروسی»، دیپلمات ۵۸ ساله آرژانتینی، را به عنوان مدیر کل آژانس انتخاب کرد. او جانشین «یوکیو آمانو»، مدیر کل سابق آژانس انرژی اتمی شد که در ماه جولای ۲۰۱۹ به علت سرطان درگذشت. 

صدر، عبدالمهدی را به استیضاح و برکناری تهدید کرد: پیشنهاد انتخابات زودهنگام برای حفظ کرامت شما بود / اکنون که نمی پذیرید، از هادی العامری می خواهم برای سلب رای اعتماد فوری از شما همکاری کند
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۲۲:۵۰

صدر که رهبر معنوی ائتلاف سائرون با ۵۴ کرسی (از ۳۲۸ کرسی) در پارلمان است، عصر سه شنبه در واکنش به پاسخ عبدالمهدی به وی که گفته بود، برگزاری انتخابات زودهنگام جزو اختیارات وی نیست و باید با درخواست رییس جمهوری و تصویب پارلمان چنین تصمیمی گرفته شود، گفت: "در پاسخ به برادرم عادل عبدالمهدی باید بگویم پیشنهاد انتخابات زودهنگام برای حفظ احترام کرامت شما بود اما اکنون که نمی پذیری، از بردار هادی العامری (ائتلاف الفتح) می خواهم برای سلب رای اعتماد فوری از شما همکاری کند". 

وی در ادامه به پیشنهاد همکاری سائرون و الفتح برای تغییر ترکیب کمیسیون انتخابات و قانون مربوط به آن و توافق بر سر اصلاحات ریشه ای از جمله تغییر بندهایی از قانون اساسی جهت ارائه به پارلمان اشاره کرد. 

ظریف: آمریکا در منزوی کردن ایران ناکام مانده است / ایران مایل به مذاکرات هسته ای با قدرت‌های جهانی است اما سیاست زورگویانه آمریکا را نمی‌پذیرد / تهران در بحث‌هایی که منافع ایران در آنان در نظر گرفته نمی‌شود، شرکت نخواهد کرد / رویکرد "بازی مجموع صفر" را برای حل بحران رو به وخامت را نمی‌پذیریم / ایران "از معامله یا دیدار نمی‌ترسد" اما از طرف دیگر همه ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۲۲:۴۹

به گزارش شبکه الجزیره، محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در قطر گفت: ایران آماده است تا در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود با جامعه جهانی از جمله ایالات متحده تعامل داشته باشد. 
ظریف با این حال افزود: تهران در بحث‌هایی که منافع ایران در آنان در نظر گرفته نمی‌شود، شرکت نخواهد کرد. 
ظریف تاکید کرد: ایران در پی تصمیم سال گذشته آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرتهای جهانی، رویکرد "بازی مجموع صفر" را برای حل بحران رو به وخامت را نمی‌پذیرد.
وزیر امورخارجه ایران با اشاره به اصرار رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر لزوم توافق جدید گفت: ایران "از معامله یا دیدار نمی‌ترسد" اما از طرف دیگر همه ملزم هستند که به تعهدات خود عمل کنند.

دیدبان حقوق بشر: تحریم‌های ترامپ مردم ایران را از حق دسترسی به بهداشت و درمان محروم کرده / شبکه جامع تحریم‌ها باعث شده که بانک‌ها و شرکت‌ها از تجارت بشردوستانه با ایران عقب بکشند / ایرانیان متبلا به بیماری‌های نادر از دسترسی به داروها و درمان مورد نیازشان محروم شده‌اند
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۲۲:۴۶

در این گزارش ۴۷ صفحه‌ای از دولت آمریکا خواسته تا هرچه سریع‌تر به بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان اعلام کند که در صورت صدور دارو و سایر کالاهای اساسی به ایران با هیچ مشکل حقوقی یا مالی روبرو نخواهند شد.

در این مقاله آمده است که محدودیت‌های ناظر بر عملیات بانکی توانایی ایران در وارد کردن دارو و تجهیزات پزشکی را خدشه‌دار و به حق مردم ایران برای تندرستی لطمه وارد کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین با اشاره ادعاهای مقام‌های آمریکایی درخصوص تحریم نبودن مواد دارویی و نیازهای انسانی ایرانیان تصریح کرد که شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی همچنان از بیم فشارهای ایالات متحده از هرگونه معامله با ایران خودداری می‌کنند. در این گزارش آمده است که دولت آمریکا طبق قوانین بین‌المللی ملزم است مسئولیت خود را در آسیب زدن به وضعیت تندرستی و درمان در ایران قبول کند.

گروسی، مدیرکل آژانس شد
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۸:۰۴

رافائل گروسی امروز، سه‌شنبه توانست توانست دو سوم آرای مورد نیاز را از آن خود کند و حمایت ۲۴ کشور عضو شورای حکام را برای جانشینی یوکیا آمانو به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست آورد. ۱۰ کشور دیگر از فروتا حمایت کردند و یک کشور رای ممتنع داد.  او که ۵۸ سال سن دارد، هم اکنون سفیر آرژانتین در آژانس و یک مقام باسابقه در زمینه دیپلماسی هسته‌ای است. 

ترامپ: جانشین شماره یک البغدادی را کشتیم
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۸:۰۳

رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود مدعی شد که نیروهای آمریکایی، آنطور که خود ترامپ گفته «جانشین شماره یک ابوبکر البغدادی» سرکرده سابق داعش را کشته اند. ترامپ فعلا اسمی از این فرد نیاورده است. هفته نامه نیوزویک روز یک شنبه گزارش داده بود که «عبدالله قرداش» معروف به «حاجی عبدالله العفری» در ماه اوت به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی انتخاب شده.

سعد حریری استعفا کرد
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۸:۰۳

نخست وزیر لبنان پس از ناآرامی های دو هفته اخیر در این کشور سرانجام امروز سه شنبه در پی نشست امروز سه شنبه با احزاب سیاسی و شکست مذاکرات از سمتش استعفا داد. حریری گفت که ما تلاش کردیم کشور را از خطرات نجات دهیم اما به بن بست رسید. من اکنون به کاخ "بعبدا" می روم تا استعفایم را به رئیس جمهور تقدیم کنم. حریری افزود: خواسته من از همه لبنان حمایت از کشور است.

سعد حریری در آستانه استعفا؟
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۵:۰۹

رویترز مدعی شد که سعدالحریری امروز یا فردا استعفا می‌کند. شبکه الحدث عربستان هم گزارش داده است که حریری امروز درباره استعفا سخنرانی می‌کند. در همین حال شبکه المیادین گزارش داد در صورتی که گروه‌های سیاسی امتیاز‌هایی را ندهند که به حریری اجازه تغییرات ریشه‌ای در کابینه را ندهد، استعفای خود را اعلام خواهد کرد ولی استعفا تا این لحظه قطعی نیست.

آمریکا: جسد «البغدادی» را به دریا انداختیم
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۵:۰۶

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، پس از عملیات نیروهای ویژه این کشور در شمال‌غرب سوریه که به کشته‌شدن البغدادی منجر شد، جسد مثله‌شده سرکرده داعش به‌سرعت «به یک مکان امن برده شد تا با یک آزمایش دی.ان.ای هویت او تأیید شود». میلی همچنین گفت، جسد ابوبکر البغدادی پس از تأیید هویت به دریا انداخته شد.

ایرانی ها تا اطلاع ثانوی به عراق نروند
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۵:۰۵

همزمان با تحولات این روزها در عراق، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از هموطنان و زائران ایرانی که قصد سفر به عراق را دارند خواست که تا اطلاع ثانوی برنامه سفر به عراق را به تعویق بیندازند.

بازداشت موقت پوری‌حسینی ۲ ماه تمدید شد
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۴:۲۰

بازداشت موقت "میر علی‌اشرف پوری حسینی" رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، با دستور بازپرس پرونده دو ماه دیگر تمدید شد؛ عنوان اتهام وی "اخلال در نظام اقتصادی" است. پوری حسینی ۲۳ مرداد امسال با دستور قضایی بازداشت و راهی زندان شد. پوری حسینی نسبت به این تصمیم بازپرس پرونده اعتراض کرده و پرونده برای رسیدگی به اعتراض وی به مجتمع قضایی دادگاه‌های کیفری یک استان تهران ارجاع شده، اما هنوز تعیین شعبه نشده است.

جانشین احتمالی بغدادی کیست؟
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۴:۲۰

بر اساس گزارش رسانه ها، عبدالله قرداش که از قبل به عنوان جانشین بغدادی انتخاب شده، و بغدادی سال ۲۰۰۳ پس از اشغال عراق توسط آمریکا در زندان بوکا با هم آشنا شدند. قرداش ۴۹ ساله یکی از اعضای حزب صدام حسین بود . او یک عراقی با اصلیت ترکمن است؛ به همین دلیل جانشینی او با استقبال چندانی در میان سران داعش مواجه نشده

خروج اقتصاد ایران از رکود در ۲۰۲۰
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۴:۱۷

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در سال ۲۰۲۰  بخش غیرنفتی اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود. به گزارش این صندوق، نرخ تورم ایران هم در آن سال کاهشی می‌شود و وضعیت بدهی‌های دولت بهبود می‌یابد. همچنین نرخ رشد اقتصادی منفی نخواهد بود. این نهاد البته رشد ۲۶ درصدی نقدینگی را هم برای ایران پیش بینی کرده.

حوادث دیشب کربلا کشته نداشت
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۳:۲۸

پلیس عراق اعلام کرد: کشته شدن ۱۰ تن در حاشیه اعتراضات کربلا کذب است . بر این اساس حوادث دیشب کربلا کشته نداشته. استاندار کربلا هم گفته ویدئوهای منتشر شده در این خصوص جعلی است. او گفته: دستور داده شده بود که از گلوله جنگی علیه معترضان استفاده نشود.

تمامی کارگران آذرآب آزاد شدند
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۱:۰۸

رئیس شورای اسلامی کار آذرآب گفت: تمامی ۴۲ نفر کارگر بازداشت شده آذرآب آزاد شدند. وی افزود: تا هفته گذشته ۳۹ نفر از کارگران آزاد شده بودند که در روز شنبه ۳ نفر و امروز نفر آخر که روز شنبه خود را معرفی کرده بود به قید وثیقه یا به ضمانت فیش حقوقی آزاد شدند.

یک نماینده مرگ «بغدادی» را از قول منابع سوری و عراقی تایید کرد
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۱:۰۷

قاسم جاسمی یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «برخی منابع عراقی و سوری کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش را تایید کرده‌اند»، گفت: طبق اطلاعات منتشر شده، برخی مقامات عراقی تایید کردند که مخفیگاه ابوبکر بغدادی را پیدا کردند.

امارات خواهان کاهش تنش با ایران است
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۱:۰۷

وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه امارات و فرانسه هر دو خواهان کاهش تنش و بازگرداندن اولویت دیپلماسی در ارتباط با ایران هستند، گفت: امیدواریم گفتوگوهای عمیقی با ایران انجام شود که نه تنها برنامه هسته‌ای بلکه امنیت منطقه را نیز شامل شود.

تظاهرات در بغداد علی‌رغم منع آمد و شد
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۱:۰۶

مردم بغداد شب سه‌شنبه راهپیمایی‌های گسترده‌ای را علی رغم منع آمد و شد اعلام شده توسط مسئولان برگزار کردند. منابع امنیتی و پزشکی اعلام کردند که طی تظاهرات روز دوشنبه دست‌کم یک تن در استان کربلا کشته شده و ۵۳ تن دیگر زخمی شدند که حال شش تن آن‌ها وخیم اعلام شده است.

همکاری ترکیه در عملیات البغدادی
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۱۱:۰۵

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی که عملیات کشتن ابوبکر البغدادی را اجرا کردند، از مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه در سوریه بلند شده بودند. وی گفت که نیروهای مسلح ترکیه‌ای هماهنگی و حمایت لازم برای مبارزه با تروریسم را از لحظه‌ای که اطلاعاتی پیرامون این عملیات به آنها ابلاغ شد، به عمل آوردند.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۸/۰۷ - ۰۸:۰۰

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان