arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۸

ان. بی. سی نیوز: مقام های واشنگتن نگرانند ترامپ اطلاعات سری درباره کشته شدن البغدادی را افشا کند

شبکه "ان. بی. سی نیوز" (nbc-news) روز سه شنبه به دنبال انتشار خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی گزارش داد: مقامات آمریکایی نگران هستند اطلاعات محرمانه ای که در مورد هرعملیاتی به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا داده می شود و وی به کرات مایل به افشای آنهاست، دشمنان آمریکا را از این موارد محرمانه آگاه ساخته و راه را برای انجام عملیات مشابه درآینده ناهموار و دشوار سازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه "ان. بی. سی نیوز" (nbc-news) روز سه شنبه به دنبال انتشار خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی گزارش داد: مقامات آمریکایی نگران هستند اطلاعات محرمانه ای که در مورد هرعملیاتی به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا داده می شود و وی به کرات مایل به افشای آنهاست، دشمنان آمریکا را از این موارد محرمانه آگاه ساخته و راه را برای انجام عملیات مشابه درآینده ناهموار و دشوار سازد.

تارنمای این رسانه خبری آمریکایی با مطرح ساختن این موضوع از اربیل عراق گزارش داد: ترامپ عملیات نظامی نیروهای آمریکا علیه ابوبکر البغدادی سرکرده (گروه تکفیری – تروریستی) داعش را با آب و تاب به جهانیان اعلام کرد.

ان. بی. سی نیوز دراین مقاله با انتقاد از رئیس جمهوری آمریکا نوشت: ترامپ در شرح این ماوقع این عملیات از مجروح شدن یک سگ "زیبا" و "باهوش" و همچنین از به کار بردن یک دستگاه "روبات" خبر داد، وی از نیروهای ویژه نظامی آمریکایی که با هشت فروند بالگرد به محل اعزام شده و اینکه این عملیات ظرف مدت ۷۰ دقیقه و بسیار بسیار سریع صورت گرفته و بالگردها از همان مسیری رفت، بازگشته بودند تا بار دیگر نیروهای ویژه را با خود ببرند، اشاره کرد.

تارنمای این رسانه خبری آمریکایی در ادامه نوشت: تمامی این موارد درچارچوب اطلاعات مربوط به عملیات دستگیر کردن سرکرده داعش بوده که می توانسته است برای نقشه های عملیاتی آتی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ان. بی. سی نیوز در انتقاد از افشاگری های اطلاعاتی ترامپ افزود: البته برخی از اطلاعاتی که رئیس جمهوری آمریکا با آب و تاب به آنها پرداخت، دروغ بود، بسیاری از آنها فوق العاده محرمانه و یا از لحاظ (عملیات) تاکتیکی بسیار حساس بودند و افشای آنها از سوی رئیس جمهوری آمریکا، مقامات اطلاعاتی و نظامی را به واهمه انداخته است.

تارنمای خبری ان. بی. سی نیوز درادامه این مطلب نوشت: رئیس جمهوری که سابقه تجارت داشته و اکنون به عنوان فردی که در راس هرم اطلاعات محرمانه واقع شده است، می تواند به سادگی بخشی از اطلاعات سری دولتی را علنی و افشا کند؛ مقامات ارشد پیشین و کنونی دولت آمریکا می گویند از همان روزهای اول ریاست جمهوری ترامپ، علی رغم توصیه هایی که از سوی مشاورانش به وی شده که از لحاظ امنیت ملی آمریکا چنین افشاگری هایی عاقلانه نیست، به کرات خواستار علنی کردن چنین اطلاعات محرمانه ای بوده است.

ان. بی. سی نیوز نوشت: یک مقام ارشد کاخ سفید (که دراین گزارش اشاره ای به نام وی نشد) گفت: ما برای آنکه چه نوع اطلاعاتی به رئیس جمهوری آمریکا ارائه دهیم، به شدت دچار دشواری هستیم، چرا که کسی نمی داند که وی قرار است در چه وقت و درچه مکانی راجع به این اطلاعات حرفی بزند.

این مقام ارشد کاخ سفید به ان. بی. سی نیوز گفت: وی (ترامپ) هیچ فیلتری ندارد، اما اگر او چیزی بداند و تصور کند که اگر آنرا بیان کند او را فردی به ظاهر قوی و باهوش نشان دهد، آن اطلاعات را بروز می دهد.

ان. بی. سی نیوز نوشت: ترامپ دوشنبه (روز گذشته) تصویری از یک سگ شرکت کننده در این عملیات را منتشر کرد، که در آن، گونه این سگ را بروز داد، موضوعی که بایستی محرمانه می ماند.

بنابراین گزارش، ژنرال "مارک میلی" (Mark Milley) رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پی انتشار این تصویر و این گفته ترامپ که در نظر دارد برخی از تصاویر حمله به مقر البغدادی را منتشر کند، ناگزیر شد وجود چنین تصاویر و فیلم هایی را از این عملیات تائید کند.

ان. بی. سی نیوز در ادامه نوشت: علاوه بر افشاگری، برخی از اطلاعاتی که ترامپ به آنها پرداخت، نادرست بوده و مقامات آمریکایی از آنچه ترامپ گفته اظهار ناآگاهی کرده اند، مانند این که زمانی که نیروهای آمریکایی البغدادی را تعقیب می کردند وی "گریه و فریاد" می کرده است، مقامات آمریکایی گفته اند که چنین صداهایی نشنیده اند.

تارنمای این رسانه آمریکایی افزود: مقامات آمریکایی می گویند، افشاگری های ادامه دار مسائل اطلاعاتی توسط ترامپ از جمله در مورد حمله به مقر البغدادی، جزئیاتی را در اختیار دشمنان آمریکا می دهد که قادر است عملیات مشابه نظامی آینده را دشوار و یا (برای نیروهای ارتش آمریکا) به مراتب خطرناک تر بسازد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان