arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸

رای مجلس نمایندگان آمریکا به تحریم ترکیه

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء به قطعنامه‌ای که از دونالد ترامپ می‌خواهد تحریم‌ و محدودیت‌های دیگری علیه ترکیه و مقام‌های ترکیه بابت عملیاتشان در شمال سوریه اعمال کند، رای مثبت دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء به قطعنامه‌ای که از دونالد ترامپ می‌خواهد تحریم‌ و محدودیت‌های دیگری علیه ترکیه و مقام‌های ترکیه بابت عملیاتشان در شمال سوریه اعمال کند، رای مثبت دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا سه‌شنبه با ۴۰۳ رای موافق مقابل ۱۶ رای مخالف، به نفع تحریم ترکیه رای داد.

این بخشی از تلاش‌های دموکرات‌ها و بسیاری از جمهوری‌خواهان هم حزب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره است تا دولت رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه به عملیاتش علیه نیروهای کرد در شمال سوریه خاتمه دهد نه اینکه دوباره آن را از سر بگیرد. نیروهای کرد در مبارزه علیه شبه‌نظامیان داعشی در سوریه در کنار آمریکا جنگیدند.

عملیات ترکیه تحت عنوان "چشمه‌ صلح" از نهم اکتبر در شمال سوریه علیه نیروهای کرد دموکراتیک سوریه آغاز شد. ترکیه این گروه را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند که بیش از سی سال است با تحرکات مسلحانه خودشان تلفاتی را بر جای گذاشته‌اند. پ‌ک‌ک از جمله از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

الیوت انجل، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: این‌ تحریم‌ها مخصوصا برای هدف گرفتن مقام‌های ترکیه‌ای و نهادهای مسوول به راه انداختن خونریزی در سوریه، بدون وارد کردن آسیب به مردم ترکیه، طراحی شده‌اند.

این لایحه به دنبال توقیف دارایی نظامیان ارشد و رهبران سیاسی ترکیه و مسدود کردن صدور ویزا به آمریکا در آینده می‌شود. لایحه مذکور انتقال تسلیحات به ترکیه را در صورتی که بتوان از این تسلیحات در سوریه استفاده کرد، منع می‌کند و علیه هر کشوری که به ترکیه تسلیحات بفروشد، تحریم‌های مالی و مسافرتی اعمال می‌کند.

این لایحه همچنین از دولت ترامپ می‌خواهد تا استراتژی جدیدی برای مقابله با داعش ارائه دهد تا شامل نیروهای باقیمانده عملیات‌های ویژه آمریکا با نیروهای دموکراتیک سوریه شود. قطعنامه مذکور احتمالا با موانعی در سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان مواجه می‌شود چون آن‌ها گفته‌اند مقابل چنین لایحه‌ای می‌ایستند تا به دیپلماسی دولت ترامپ با ترکیه زمان بدهند.

نظرات بینندگان