arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۰

هشدار درباره شيوع تب دنگي در جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارش خود هشدار داد ابتلا به بیماری ویروسی تب دنگی ، حدود دو و نیم میلیارد نفر را در جهان تهدید می کند.

به گزارش انتخاب، در گزارش سازمان جهانی بهداشت در این باره آمده است تب دنگی که ویروس ناقل این بیماری در بدن نوعی پشه زندگی می کند، به معضلی جدی در سراسر جهان تبدیل شده و موجب شیوع بیماری و مرگ و میر کودکان در برخی کشورهای آسیایی و منطقه امریکای لاتین خواهد شد.

این سازمان هشدار داد تب دنگی بیش از چهل درصد جمعیت جهان را در معرض خطر قرار داده است و هم اکنون در بیش از یکصد کشور جهان شیوع دارد.

این در حالیست که در دهه 1970 تب دنگی تنها در نه کشور جهان شیوع داشت و به اعتقاد کارشناسان بهداشتی این بیماری به تدریج طی دهه های اخیر در سراسر جهان شایع شده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، بنا به براوردهای کارشناسان سازمان جهانی بهداشت احتمالا سالانه حدود پنجاه تا یکصد میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری تب دنگی مبتلا می شوند.

تب دنگی در مراحل اولیه عوارضی همچون بیماری انفلوانزا ایجاد می کند، ولی در مراحل حاد به مرگ و میر بیماران می انجامد . این بیماری از طریق پشه ماده آلوده به ویروس به دیگران منتقل می شود.

پس از نهفتگی ویروس در بدن پشه به مدت ده روز ،‌ این پشه قادر است تا آخر عمر ویروس را به انسان منتقل کند .

هیچ درمان خاصی برای تب دنگی حاد وجود ندارد ولی تشخیص زودهنگام و دسترسی به موقع به مراقبتهای مناسب پزشکی آمار مرگ و میر را تا زیر یک درصد کاهش می دهد.

تنها راه پیشگیری از انتقال ویروس بیماری ، کنترل پشه های ناقل است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود هشدار داده است نه تنها شمار مبتلایان به بیماری در سراسر جهان رو به افزایش است ، بلکه کارشناسان شاهد شیوع انفجاری آن در برخی نقاط جهان هستند.

همچنین خطر شیوع احتمالی تب دنگی در اروپا وجود دارد.
نظرات بینندگان