arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۸

چین: خط قرمز ما در هنگ‌کنگ فرمول "یک کشور دو سیستم" است

یکی از مقام‌های ارشد پارلمانی چین امروز (جمعه) گفت، دولت پکن هیچگونه چالش و خدشه‌ای را به خط قرمزش یعنی فرمول "یک کشوری، دو سیستم" که هنگ کنگ بر اساس آن اداره می‌شود، نمی‌پذیرد و تحمل نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مقام‌های ارشد پارلمانی چین امروز (جمعه) گفت، دولت پکن هیچگونه چالش و خدشه‌ای را به خط قرمزش یعنی فرمول "یک کشوری، دو سیستم" که هنگ کنگ بر اساس آن اداره می‌شود، نمی‌پذیرد و تحمل نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "شن چونیائو"، رئیس کمیته قوانین پایه در پارلمان چین گفت: هنگ کنگ بخش مهم گفتگوها در نشست حزب حاکم کمونیست چین بود که روز پنجشنبه پایان یافت. پکن همچنین به دنبال ممانعت از فعالیت‌های نفوذی‌های خارجی است.

حزب حاکم کمونیست چین روز پنجشنبه و پس از برگزاری نشست با اعلام اینکه هیچ سیاست جدیدی در قبال هنگ کنگ اتخاذ نکرده، اعلام کرد: چین شکوه و ثبات هنگ کنگ را تضمین می‌کند و از امنیت ملی در مقابل ناآرامی‌ها در این دولتشهر حفاظت خواهد کرد.

در همین حال، چارلز لی، مدیر اجرایی اپراتور تبادل سهام هنگ کنگ نیز امروز اعلام کرد، کاملا به فرمول یک کشوری، دو سیستمی از سوی چین که این دولتشهر بر اساس آن اداره می‌شود، پایبند است و از آن حمایت می‌کند.

پیشتر برخی از خبرگزاری‌های خارجی از قول وی نقل کرده بودند که گفته بود، این سیستم یکسری اشتباهات دارد.

چارلز لی در سخنرانی خود که اخیرا در لندن صورت گرفت، گفته بود: یکسری اشتباهات نهادینه در تحقق این وضعیت و نحوه اداره هنگ کنگ وجود دارد.

وی امروز گفت، برخی از اخبار در رسانه‌های غربی آنچه را که من دقیقا گفتم، پوشش ندادند. بسیاری از مردم در چین فکر می‌کنند که من احمق هستم. اما زمانیکه شما یک خبر را می‌خوانید و آن را برای خودتان تعبیر می‌کنید، مشخص است که مردم به گونه‌ای دیگر فکر می‌کنند. من به شدت به وضعیت یک کشوری، دو سیستمی باورمندم.

هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ از قیمومیت دولت بریتانیا خارج شده و به چین بازگردانده شد و از آن زمان، بر اساس وضعیت "یک کشوری، دو سیستمی" اداره می‌شود که این امر، ضامن آزادی‌هایی است که به آن داده شده اما دولت مرکزی چین چندان با آن موافق نیست.

از ژوئن و با اعلام لایحه استرداد مظنونان به چین برای محاکمه و دادگاهی، اعتراضاتی گسترده و خیابانی در هنگ کنگ شکل گرفته است.

نظرات بینندگان