arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۰

تثبیت قیمت و سهمیه بنزین تا شب عید/ احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با تثبیت قیمت و سهمیه بنزین خودروهای شخصی تا پایان اسفند ماه سالجاری، به زودی دولت درباره اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی به خودروها تصمیم گیری می کند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، با ورود به چهاردهمین ماه اجرای مرحله نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها، شمارش معکوس برای اجرای مرحله دوم این جراحی اقتصادی در سطح کلان دولت آغاز شده است.

بر این اساس، مهمترین محور اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اعمال تغییراتی در قیمت و سهمیه بنزین خودروهای شخصی و عمومی است که تاکنون با وجود طرح سناریوهای قیمتی هیچ گونه جمع بندی نهایی برای نحوه قیمت گذاری و عرضه این فرآورده پرطرفدار نفتی حاصل نشده است.
 
برخی از مسئولان دولتی پیشتر از عرضه بنزین تک نرخی به عنوان یکی از سناریوهای دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر داده بودند و از این رو گمانه زنی کارشناسان اقتصادی نشان می دهد در صورت تک نرخی شدن عرضه بنزین باید شاهد افزایش بهای این حامل انرژی تا مرز یکهزار تومان بود.
 
با این وجود، در 14 ماهه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون هیچ گونه تغییری در قیمت و میزان سهمیه بنزین خودروهای شخصی اعمال نشده است.
 
پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه شده است.
 
با اجرای این قانون و با وجود ورود بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل متوسط مصرف سالانه بنزین کشور با حدود پنج درصد کاهش به مرز 59 میلیون لیتر در روز رسیده است.
 
پیگیری‌های خبرنگار مهر حاکی از آن است که قیمت و سهمیه بنزین خودروهای شخصی حداقل تا پایان اسفند ماه سالجاری تثبیت شده است و این احتمال دارد که سناریویهای جدید قیمتی و غیر قیمتی برای این فرآورده نفتی از 15 فروردین ماه سال آینده اعمال شود.
 
از این رو برای اسفند ماه سالجاری بنزین سهمیه ای خودروهای شخصی 60 لیتر و با نرخ نیمه یارانه ای 400 تومان تعیین شده است، همچنین برای موتورسیکلتها 25 لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای و برای خودروهای شخصی 500 لیتر سهمیه بنزین آزاد (700 تومانی) پیش بینی شده است.
 
در همین حال سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه ای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است ضمن آنکه برای بهمن ماه سالجاری هم هیچگونه محدودیت زمانی برای استفاده از سهمیه بنزین 100 تومانی ذخیره شده در کارتها تعیین نشده است.
 
ذخیره 100 و 400 تومانی بنزین کارتها نمی‌سوزد
 
در حال حاضر بنزین 100 تومانی ذخیره سازی شده در کارتهای هوشمند سوخت خودروهای شخصی به حدود 100 میلیون لیتر کاهش یافته و از این رو شمارش معکوس برای به پایان رسیدن ذخیره بنزین 100 تومانی کارتها و عرضه بنزین 2 نرخی آغاز شده است.
 
این در حالی است که با وجود بررسی سناریوهای مختلف قیمتی تاکنون هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره 100 و 400 تومانی بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت پیش بینی نشده است و به اصطلاح دولت برنامه‌ای برای حذف سهمیه ذخیره شده در کارتهای سوخت ندارد.
 
احتمال اختصاص سهمیه بنزین نوروزی
 
به گزارش مهر، همزمان با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال، طرح اختصاص بنزین نوروزی در سطح کلان دولت مطرح شده است اما هنوز بررسی اختصاص این سهمیه بنزین به خودروهای شخصی قطعی نشده است.
 
بر این اساس به زودی در ستاد هدفمندی یارانه ها و با حضور نمایندگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، وزارت نفت، کشور و برخی از دستگاه‌های ذیصلاح، طرح اختصاص سهمیه ویزه بنزین نوروز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
 
پیگیری مهر نشان می دهد تاکنون سناریوی اختصاص "50 لیتر بنزین" با نرخ نیمه یارانه‌ای 400 تومان بیش از سایر گزینه ها محتمل به نظر می رسد اما تاکنون هیچ یک از گزینه‌ها درباره اختصاص سهمیه ویزةه نوروزی نهایی نشده است.
 
در صورت نهایی شدن طرح اختصاص سهمیه بنزین نوروزی در مجموع برای فروردین ماه سال آینده و با احتساب سهمیه های عادی حدود 110 لیتر بنزین با نرخ نیمه یارانه ای (400 تومان) به خودروهای شخصی اختصاص می یابد.
 
ضمن آنکه این در صورت موافقت نهایی دولت، این سهمیه بنزین در روزهای پایانی اسفند ماه به کارتهای هوشمند سوخت واریز خواهد شد.
 
ظرفیت تولید بنزین ایران به 70 میلیون لیتر
 
به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 55 میلیون لیتر بنزین در سطح پالایشگاه های نفت کشور تولید می شود که با بهره برداری از طرحهای جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه های نفت تهران، امام خمینی شازند و آبادان این ظرفیت تا پایان سالجاری از مرز 65 میلیون لیتر در روز عبور می کند.
 
بر این اساس تا پایان سالجاری طرحهای جدید بنزین سازی در پالایشگاه آبادان با ظرفیت تولید روزانه حدود 3.9 میلیون لیتر، پالایشگاه تهران با ظرفیت تولید 1.8 میلیون لیتر و پالایشگاه شازند با ظرفیت تولید 11 میلیون لیتر بنزین فراهم می شود.
 
با احتساب طرحهایی که از ابتدای سالجاری تاکنون راه اندازی شده اند ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار و پنج کشور تا اسفند ماه امسال از مرز 20 میلیون لیتر در روز عبور می کند.
 
با احتساب مصرف روزانه 59 تا 60 میلیون لیتر بنزین در کشور و با در نظر گرفتن ظرفیت تولید در پالایشگاه‎های نفت داخلی تا نوروز سال 1391 در مجموع حدود پنج میلیون لیتر ظرفیت مازاد تولید در سطح پالایشگاه‌های نفت کشور ایجاد می شود.
 
گفتنی است، با در نظر گرفتن افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاههای داخلی، برای فروردین ماه سال آینده دولت بدون نیاز به واردات می تواند نسبت به اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به خودروهای شخصی اقدام کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
0
0
سپاسگزاریم
فقط لطفا مامورها را بیشتر کنند که مردم به کارشان برسند
نظرات بینندگان