arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۳۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۰

لاریجانی خبر داد: بررسي طرحي درباره وجود هيات منصفه در دادگاه‌هاي سياسي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه در بررسي شكايات داوطلباني كه صلاحيت‌شان از سوي هيات اجرايي رد شده بود، اين امكان به وجود آمد تا بسياري از نمايندگان فعلي مجلس كه هيات‌هاي اجرايي صلاحيت‌شان را رد كرده بودند، باز به ميدان رقابت ‌بازگردند، اما رييس مجلس شوراي اسلامي اين اقدام هيات‌هاي اجرايي در رد صلاحيت نمايندگان فعلي مجلس را كه در دوره‌هاي قبلي انتخابات مجلس نيز شاهدش بوديم، اشتباه مي‌داند، اشتباهي كه سعي مي‌كند بر خلاف بسياري از تحليل‌هاي ارايه شده، نام تسويه حساب سياسي را بر آن نگذارد.

رييس مجلس نهم هم‌چنان كه از بررسي طرحي درباره هيات منصفه دادگاه‌هاي سياسي به عنوان يكي از طرح‌هايي كه اميد دارد در اين مجلس به سرانجام برسد نام مي‌برد، اظهار اميدواري مي‌كندكه در بررسي صلاحيت داوطلبان در هيات‌هاي نظارت، قانون رعايت شود.

امور بايد از روال قانوني پيگيري شود

علي لاريجاني در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درباره برگزاري انتخاباتي سالم و بر اساس مر قانون تاكيد كرد: اين مساله تاكيد هميشگي ايشان بوده است، لذا انتظار اين است كه در انتخابات پيش‌رو نيز بر اين اساس حركت شود.

لاريجاني با يادآوري اين‌كه حتي در حوادث پس از انتخابات سال 88، اصرار مقام معظم رهبري بر اجراي صحيح قانون بود، افزود: ايشان در همان مقطع نيز همواره مي‌فرمودند، اگر كسي اعتراضي دارد، بايد مسير قانون را طي كند، بر اين اساس متوجه مي‌شويم كه تنها بايد از روال قانوني امور پيگيري شود و چه در امور انتخابات و چه در ساير امورتنها تمسك به قانون است كه نظم اجتماعي ايجاد مي‌كند و در غير اين صورت نظم اجتماعي پايه‌هاي درستي نخواهد داشت.

ردصلاحيت نمايندگان فعلي مجلس اشتباه بود

رييس مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين در ارزيابي نسبت به ردصلاحيت برخي نمايندگان فعلي مجلس از سوي هيات‌هاي اجرايي و البته اصلاح آن توسط هيات‌هاي نظارت، بر ضرورت صحيح بودن عملكرد مجريان و ناظران تاكيد كرد و افزود: قطعا از همان ابتدا ردصلاحيت نمايندگان فعلي مجلس اشتباه بود و هيات‌هاي اجرايي نبايد اين‌گونه برخورد مي‌كردند.

رييس‌ مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: متاسفانه با افرادي كه ما در اين چهار سال با آنها بوديم و افكار و رفتار و كردارشان را ديديم، به دلايلي كه اصلا در شأن‌شان نبود اين‌طور رفتار كردند.

وي با اشاره به دلايل هيات‌هاي اجرايي وزارت كشور در رد صلاحيت برخي از نمايندگان فعلي مجلس گفت: زماني كه ما وارد شديم، ديديم كه اشتباه كرده‌اند.

رييس‌مجلس شوراي اسلامي در واكنش به برخي اظهارنظرها مبني بر اين كه رد صلاحيت‌هاي انجام شده را تسويه حساب سياسي ارزيابي مي‌كردند، گفت: نمي‌خواهم در اين زمينه قضاوت كنم، يا سوء ظن را تقويت كنم، ولي به هر حال كار غلطي بود و اين‌كه پشت آن چه تحليلي است، من وارد نمي‌شوم.

رييس قوه مقننه هم‌چنين درباره عملكرد مجريان و ناظران و تاثير آن بر حضور گسترده مردم در انتخابات، افزود: آنچه مهم است و نياز به تحليل عميق هم ندارد، اين است كه در شرايط فعلي و از منظر منافع ملي كشور، هر چه حضور مردم در انتخابات چشم‌گيرتر باشد، هم در مورد خطرات جنبه بازدارندگي دارد و هم بر شأن ايران تاثيرگذار است.

هيات‌هاي اجرايي در برخي موارد دقت لازم را نداشتند

وي تاكيد كرد: دوستاني كه در بخش‌هاي اجرايي و نظارت هستند، اگر مطابق قانون عمل كنند و رفتار دقيقي داشته باشند، با اطلاعات غيردقيق با افراد برخورد نكنند، حتما عملكردشان باعث چشم‌گيرتر شدن حضور مردم در انتخابات خواهد شد و فكر مي‌كنم در كاري كه هيات‌هاي اجرايي انجام دادند، در برخي موارد دقت لازم صورت نگرفت و بايد حتما دولت و وزارت كشور در اين زمينه دقيق‌تر عمل كنند. ان‌شاءالله هيات نظارت اين مشكل را حل كند و قانون رعايت شود.

لاريجاني هم‌چنين تاكيد كرد: ما فقط اجراي قانون را مي‌خواهيم و مر قانون بايد رعايت شود. در قانون گفته شده از چهار مرجع كسب اطلاع و بررسي شود تا حقي از افراد ضايع نشود و اين امر به حضور مردم كمك مي‌كند.

ممكن است در آينده آرايش نيروها در مجلس تا حدي متفاوت باشد

لاريجاني در ادامه به پيش‌بيني تركيب مجلس نهم پرداخت و خاطرنشان كرد: ممكن است در آينده آرايش نيروها در جبهه‌هاي مختلف تا حدي متفاوت باشد و تقسيمات آنها از حالت مخفي علني‌تر شود كه اين شفافيت‌ها گاهي كار را منظم‌تر مي‌كند.

احتمال عملكرد شفاف گروه‌هاي مختلف درمجلس نهم

لاريجاني هم‌چنين در زمينه تغيير رفتار برخي افراد اصولگرا و تندروتر شدن آنها از ابتداي مجلس هشتم تاكنون و تاثير آن بر انتخابات رييس مجلس آينده، يادآورشد: ممكن است در كل تاثيرگذار باشد؛ عملكرد اين افراد شايد باعث شود گروه‌هاي مختلفي كه در مجلس فعال هستند وضعيت شفاف‌تري در مجلس آينده پيدا كنند.

وي ادامه داد: درست است كه در فراكسيون اصولگرايان همه اصولگرا بودند، ولي بايد تقسيم‌بندي داشت، لذا ممكن است، در آينده شكل آن تا حدودي شفاف‌تر شود.

نمي‌دانم چرا تعدادي از اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت نام نكردند

لاريجاني در زمينه ثبت نام نكردن تعدادي از اصلاح‌طلبان مجلس هشتم براي مجلس بعدي، به ايسنا گفت: نمي‌دانم چرا تعدادي از اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات نام‌نويسي نكردند. اگر ثبت نام مي‌كردند، فضا را براي حضور افرادي كه به اين فكر علاقه‌مندتر بودند، فراهم‌تر مي‌كردند و اين كار خوبي بود، اگر انجام مي‌شد.

لاريجاني در زمينه فضاي موجود براي تبليغات اصلاح‌طلبان نيز خاطرنشان كرد: مانعي براي تبليغات آنها وجود ندارد.

رييس فراكسيون اصولگرايان در پاسخ به پرسشي در زمينه ميزان احتمال تاييد صلاحيت اصلاح‌طلبان ثبت نام كرده، گفت: ما در مورد اصولگرايان هم نمي‌توانيم چنين تعهدي بدهيم، چون تعدادي از آنها را هم در هيات‌هاي اجرايي رد كردند. ولي فكر مي‌كنم شوراي نگهبان اشكالاتي كه اين بار در هيات اجرايي به وجود آمد، را رفع كند.

رييس فراكسيون اصولگرايان در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره راهكار تعيين رييس مجلس نهم و اين كه آيا اين مساله همانند مجلس هشتم در فراكسيون اصولگرايان نهايي خواهد شد، گفت: سازوكار انتخاب رييس‌ در مجلس نهم را نمي‌دانم، و معلوم نيست چارچوب نظري براي انتخاب رييس چگونه خواهد بود. منتخبين در مجلس نهم بايد با هم بحث كنند تا به يك مدلي دست يابند. ممكن است فراكسيون‌ها متعددتر شود، يا ممكن است با هم اتحادي پيدا كنند. الان نمي‌توان چندان قضاوت كرد.

رييس قوه مقننه درباره مهم‌ترين اولويت‌هاي مجلس هشتم تا پايان دوره آن تاكيد كرد: چند قانون مهم داريم كه به زودي در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد يا به اتمام مي‌رسد كه مهم‌ترين آنها لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز است كه در حال بررسي است. پس از هم قانون بودجه است كه منتظر آن هستيم.

وي ادامه داد: قانون تجارت كه حدود 12 ماه روي آن كار و بررسي زيادي صورت گرفته و قانون نفت از مهم‌ترين مواردي است كه بايد بررسي آن در مجلس هشتم انجام شود.

رييس مجلس هم‌چنين بررسي طرحي درباره هيات منصفه دادگاه‌هاي سياسي را يكي ديگر از طرح‌هايي برشمرد كه احتمال مي‌دهد تا پايان دوره مجلس هشتم مطرح شود و افزود: اگر اين طرح به مجلس هشتم برسد خيلي خوب است، زيرا اصلي از قانون اساسي است كه قانوني براي آن نوشته مي‌شود.

وي ادامه داد: طرحي نيز در مورد صدا و سيما مطرح است كه اميدواريم از كميسيون فرهنگي خارج شود زيرا چهار سال است كه منتظر آن هستيم. اين‌ها اولويت‌هاي ماست و اميدواريم آنچه در كميسيون‌ها در مورد طرح‌ها و لوايح انجام شده، به زودي به صحن بيايد.
نظرات بینندگان