arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۷۷/

جزییات جلسه محرمانه اروپا و آمریکا یک سال پس از انتخابات ۷۶: خاتمی تمایل خود به تغییر سیاست خارجی ایران را نشان داده، اما ...

گری به تحولات در ایران از زمان انتخاب خاتمی اشاره و تاکید کرد که رییس جمهور تمایل خود به تغییر سیاست خارجی ایران را نشان داده، اما هنوز توانایی انجام کامل آن را ندارد. در نتیجه آمریکا شاهد ادامه سیاست ایران از جمله در واقعه قزاقستان در ماه فوریه بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جزییات جلسه محرمانه اروپا و آمریکا یک سال پس از انتخابات ۷۶: خاتمی تمایل خود به تغییر سیاست خارجی ایران را نشان داده، اما ...

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا در گزارشی محرمانه به تاریخ سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ به تروریسم و تروئیکای آمریکا-اتحادیه اروپا پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تروئیکای آمریکا-اتحادیه اروپا: تروریسم
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه ۱۲:۰۲ دقیقه دوازدهم می ۱۹۹۸
از: نمایندگی آمریکا در اتحادیه اروپا
به: وزیر امورخارجه

۱. محرمانه
خلاصه
۲. مذاکرات ۷ می‌آمریکا و اتحادیه اروپا درباره تروریسم شامل مسایل کلی می‏شد، اما در عین حال روابط اتحادیه اروپا با ایران را هم شامل شده و به مراقبت در این زمینه و تداوم برنامه‌های همکاری با فلسطینی‌ها هم اشاره شد. درباره روند‌های تروریسم نظرات به هم نزدیک شد و پیشنهاد روسیه برای کنوانسیون تروریسم هسته‌ای و حرکت هند برای ایجاد یک پیمان فراگیر درباره تروریسم مورد بحث قرار گرفت.
۳. گوردون گری، معاون وزیر امورخارجه، درو آرنا نماینده وزارت دادگستری، و بیل ریگان، رابط آمریکا و اتحادیه اروپا در این مذاکرات حضور داشتند. وینست فین به همراه روپرت جوی و کیت کولینز نمایندگی ریاست انگلستان را برعهده داشتند. رابرت رولینگز از لوکزامبوگ و پیتر پرامبرگر، مارینا کریستوف، پیتر بلومائر و خانم حمیدی از استرالیا نیز سخنرانان نهایی تروئیکا بودند. هنک فندر زوان نمایندگی شورای وزرا و میشل ایپاس و هانس فدرسون نیز نمایندگی کمیسیون اروپا را برعهده داشتند.
بیانیه آمریکا-اتحادیه اروپا
۴. اتحادیه اروپا موافقت کرد تا بیانیه‌ای مشترک درباره اهداف مشترک و همکاری‌های نزدیک در حوزه مبارزه با تروریسم منتشر کند. فین اشاره کرد که اتحادیه اروپا این سند را یک سند کار الزام آور دانسته و لذا نباید بصورت علنی منتشر شود. در پاسخ به بحث آمریکا برای علنی کردن همکاری‌ها در حوزه مبارزه با تروریسم، فین گفت که تروئیکای اتحادیه اروپا خواهان یک سند عمومی و همکاری با آمریکا است، اما با یک جمله در سند حاضر مشکل داشته و خواهان انتشار عمومی آن نیست. بعد از جلسه، فین، جوی و گری درباره لحن بیانیه به توافق رسیدند و بریتانیا قول داد آن را میان شرکای خود در اتحادیه اروپا توزیع کند.
تروریسم روندها/تهدید‌ها
۵. نمایندگی بریتانیا به کاهش حوادث تروریستی در اتحادیه اروپا از زمان تروئیکای پاییز گذشته اشاره کرد که دلیل اصلی آن کاهش تنش‌ها در ایرلند شمالی بود. البته خطر خشونت‌های فراگیر در آنجا و اسپانیا (حملات اتا) و فرانسه (غالبا کورسیکا) همچنان قابل توجه است. از زمان تروئیکای گذشته، هیچ حمله تروریستی توسط نیرو‌های خارج از اتحادیه اروپا در داخل این اتحادیه اتفاق نیفتاده است، اما جمع آوری پول، تبلیغات، و عضوگیری توسط گروه‌های تروریستی خارجی ادامه دارد. لوکزامبورگ به افزایش همکاری میان تروریست‌ها و گروه‌های خلافکاری سازمان یافته اشاره کرد.
۶. ریاست بریتانیا به نیابت از فرانسه خواستار همکاری نزدیک شامل اشتراک اطلاعاتی در آستانه بازی‌های جام جهانی فوتبال در این کشور شد. فرانسه بصورت خاص نگران تهدیدات گروه‌های چپگرا/آنارشیست است که به این بازی‌ها اعتراض دارند و نیز کسانی که تیم‌های ملی یا بازیکنان خاصی را هدف قرار می‌دهند. بریتانیا همچنین درخواست مشابهی از طرف پرتغال برای اطللاعات درباره تهدیدات علیه نمایشگاه Expo ۹۸ در لیسبون شد. آمریکا با اشاره به همکاری‌های مداوم در این زمینه ها، قول داد تا درباره این موارد بسیار مراقب بوده و اطلاعات مربوط به تهدیدات احتمالی را با دولت‌های فرانسه و پرتغال به اشتراک بگذارد.
۷. گری مجددا درباره برداشت‌های آمریکا از روند‌های تروریستی صحبت کرده و اشاره داشت که حملات بصورت کلی کاهش پیدا کرده، اما میزان مرگبار بودن این حملات و تروریسم داخلی افزایش داشته است. آمریکا همچنان از حملات به غیرنظامیان و خشونت‌های مذهبی و پراکندگی گروه‌های تروریستی ناراحت است.
ایران عراق لیبی
۸. گری به تحولات در ایران از زمان انتخاب خاتمی اشاره و تاکید کرد که رییس جمهور تمایل خود به تغییر سیاست خارجی ایران را نشان داده، اما هنوز توانایی انجام کامل آن را ندارد. در نتیجه آمریکا شاهد ادامه سیاست ایران ...، از جمله در واقعه قزاقستان در ماه فوریه، ...، فتوا علیه رشدی و حمایت از گروه‌های مخالف روند صلح خاورمیانه بوده است.
۹. هرچند ایران در این مسئله در برابر فشار‌های خارجی پاسخگو نیست، اما آمریکا و اتحادیه اروپا باید به همکاری نزدیک برای هل دادن تهران به مسیر درست، ادامه دهند. گری از اتحادیه اروپا خواست تا سیستم سیفور برای بازبینی درخواست‌های ویزای مسئولان ایرانی را تقویت کند. اندازه اغلب هیات‌های وزارت امورخارجه ایران در پایتخت‌های اروپایی را تحت نظر بگیرد، در مذاکرات جدید خود با ایران موضوع تروریسم را هم بگنجاند و از انتقاد از ایران در ارتباط با رخداد‌های تروریستی خودداری نکند.
۱۰. فین پاسخ داد که وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا ماه فوریه خواهان نظارت دقیق پس از دادگاه میکونوس درباره ایران بودند. کارشناسان ضدتروریسم اتحادیه اروپا بر تهدید تروریسم تحت حکومت جدید ایران را ارزیابی کرده و به نتیجه‌ای مشابه آمریکا رسیدند. سیستم سیفور قرار مورد بازبینی فنی (و نه سیاسی) قرار گیرد تا بتوانیم موارد احتمالی بهینه سازی را در آن مشخص کنیم. این بررسی احتمالا تا پایان ژوئن تکمیل خواهد شد. فین تاکید کرد که کنترل اندازه هیات‌های ایرانی به پایتخت‌ها مربوط می‌شود و آمریکا باید با آن‌ها بصورت جداگانه صحبت کند. تروریسم در مذاکرات با ایران در ۱۹ می‌در شهر بروکسل جزو مسایل مطرح خواهد بود. فین تاکید کرد که دیدگاه درباره انتقاد صریح تا حد زیادی بستگی به تمایل آمریکا برای اشتراک گذاری اطلاعات، حتی بصورت دوجانبه، درباره ارتباط ایران با حملات تروریستی دارد. در جواب گری اشاره کرد که آمریکا اخیرا اطلاعات درباره فعالیت‌های ایران در قزاقستان را به اشتراک گذاشته و تاکید کرد که آمریکا به اشتراک این اطلاعات با اعضای اتحادیه اروپا در آینده ادامه خواهد داد.
۱۱. آمریکا و اتحادیه اروپا بصورت کلی توافق داشتند که عراق و لیبی اخیرا از حملات تروریستی حمایت نکرده اند، اما توانایی شان را برای این کار حفظ کرده اند. بریتانیا اشاره کرد که اتحادیه اروپا مدتهاست سیستم‌های کارآمدی برای مراقبت از درخواست‌های ویزای عراقی‌ها ایجاد کرده است.
تعیین سازمان‌های تروریستی
۱۲. گری تعیین سازمان‌های تروریستی خارجی توسط آمریکا را بررسی و درباره نتایج تا امروز و همچنین چالش‌های قانونی و حقوقی آن به اتحادیه اروپا اطلاع رسانی کرد. آرنا درباره این مسئله به اتحادیه اروپا اطلاعات داد که این چالش‌ها چطور در دادگاه‌های آمریکایی رسیدگی می‌شوند. همین موضوع در مذاکرات بعدی در زمان نهار نیز ادامه داشت، بخصوص از آنجا که انگلستان در حال تدوین قوانینی برای جرم انگاری جمع آوری پول برای اقدامات تروریستی است.

نظرات بینندگان