arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

انفجار بمبی در مالی ۲ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری "فرانس -۲۴" روز دوشنبه از باماکو گزارش داد که در انفجار جدیدی در کشور آفریقایی مالی، ۲ نظامی این کشور کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توئیتر ارتش مالی اعلام کرد که پس از حملات تروریستی جمعه شب و شنبه گذشته در این کشور غرب آفریقا که به مرگ 55 نظامی و یک غیر نظامی و یک سرباز فرانسوی انجامید، امروز نیز بر اثر وقوع یک انفجار در مرکز این کشور، ۲ نظامی جان باخته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.

این حادثه در حالی در نزدیکی شهر مرگزی "باندیگارا"ی این کشور اتفاق افتاد که یک شیی انفجاری به خودروی حامل نظامیان نزدیک شده و برخورد کرد و منجر شد.

صبح دیروز نیز شبکه یورو نیوز گزارش داده بود که خانم "فلورنس پارلی" وزیر دفاع فرانسه به دنبال مرگ سرجوخه "رونان پوانتو" ۲۴ ساله از نیروهای اولین هنگ مستقر در "والنس" به دست تروریست های "داعش" در کشور مالی برای مذاکره با رهبران این کشور آفریقایی به باماکو سفر می کند.

این شبکه به نقل از یک بیانیه کاخ "الیزه" در پاریس اعلام کرد که بعد از آنکه این سرباز بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده ای در شهر "منکا" جان خود را از دست داد، وزیر دفاع فرانسه به مالی می رود تا با مقامات آن کشور در باره وخامت اوضاع امنیتی مذاکره کند.

این نظامی فرانسوی یک روز پس از آن کشته شد که افراد مسلح جمعه شب با حمله به مواضع نظامیان کشور مالی در منطقه "اِندِلیمانه" ۵۴ تن از جمله یک غیر نظامی را کشته و ۱۱ تن دیگر را زخمی و در عین حال خسارت زیادی به تجهیرات نظامی آنها وارد کردند.

گروه تروریستی داعش دیروز با صدور بیانیه ای مسئولیت هر دو حمله تروریستی در مالی را به عهده گرفت.

اگرچه چهار سال قبل نیز یک نظامی دیگر فرانسوی در حادثه مشابه ای در مالی جان خود را از دست داده بود، با این وجود کاخ الیزه امروز این دو حمله را با هم مرتبط دانست و اعلام کرد که "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه از خدمات این سرباز تقدیر کرده و از وزیر دفاع خواسته هرچه سریع تر به باماکو برود و در باره امنیت نیروهایش در این کشور مذاکره کند.

دولت فرانسه هدف از حضور نیروهای این کشور در مالی را تحکیم حاکمیت ملی در این کشور و مبارزه با تروریسم عنوان کرده است.

تروریست ها در مهر ماه نیز با حمله به کاروان صلحبانان سازمان ملل در مالی به وسیله بمب کنار جاده ای، چند تن از آنها را کشتند.

در اواخر مهر نیز در حمله دیگری به نظامیان مالی ۲۵ تن از آنها به قتل رسیدند، اما مسئولیت آن حمله را یک گروه افراطی وابسته به "القاعده" در "مغرب اسلامی" موسوم به "آکیم" بر عهده گرفته بود.

شمال مالی در سال ۲۰۱۲ به طور موقت به دست شبه‌نظامیان افراطی افتاد. تنها با کمک فرانسه بود که مالی توانست این افراد وابسته به القاعده را به عقب براند. در حال حاضر مانند گذشته همچنان گروه‌های افراطی در منطقه فعال هستند و هر ازگاهی دست به عملیات می‌زنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان