arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

سازمان ثبت: ۴۵ درصد از اراضی وقفی سند رسمی ندارند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حدود ۴۵ درصد از اراضی وقفی فاقد سند رسمی است و مابقی آن هم بر اساس قانون حدنگار تهیه نشده و فاقد سند کاداستری (تک برگ) است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خدائیان معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین این سازمان و سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: صدور سند کاداستری برای اراضی وقفی فاقد سند رسمی و اراضی که دارای سند دفترچه‌ای هستند زمینه ساز حفاظت و صیانت از اراضی مذهبی و اوقافی است.

معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن گرامی داشت یوم الله ۱۳ آبان بیان داشت: صدور سند کاداستری برای اراضی وقفی فاقد سند رسمی و اراضی که دارای سند دفترچه‌ای هستند زمینه ساز حفاظت و صیانت از اراضی مذهبی و اوقافی است.

معاون رییس قوه قضاییه گفت: یکی از دغدغه‌های سازمان ثبت اسناد سند دار کردن اراضی ملی، منابع طبیعی، دولتی و وقفی است، زیرا که سود جویان طمع بیشتری به آن‌ها دارند.

وی ضمن بیان این موضوع که حدود ۴۵ درصد از اراضی وقفی فاقد سند رسمی است و مابقی آن هم بر اساس قانون حدنگار تهیه نشده و فاقد سند کاداستری (تک برگ) است اظهار کرد: این تفاهم نامه زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا دو سازمان ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امورخیریه با تهیه نقشه‌های لازم و جانمایی و تثبیت آن‌ها در بانک جامع املاک شرایط را برای تسریع در صدور سند کاداستری (تک برگ) برای اراضی و املاک وقفی فراهم کنند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص تخصیص شناسه حقوقی در امور اوقافی گفت: با توجه به همکاری خوبی که بین دو سازمان وجود دارد شناسه حقوقی به مساجد، حسینیه‌ها و اشخاصی که تحت نظارت سازمان اوقاف هستند تخصیص داده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه زمینه همکاری بیشتری را بین دو سازمان فراهم کند تا بتوان هر چه بیشتر از املاک و اراضی اوقافی حفاظت و صیانت کرد.

هم چنین در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن ضروری دانستن همکاری بین دو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اوقاف و امور خیریه گفت: با تثبیت مالکیت اراضی و املاک وقفی بر اساس قانون حدنگار و صدور سند کاداستری (تک برگ) برای آن‌ها بیش از پیش می‌توان از این بیت المال مسلمین حفاظت کرد.

وی گفت: با امضاء این تفاهم نامه و تثبیت مالکیت اراضی و املاک اوقافی می‌توان دست کسانی را که از عدم وجود سند مالکیت برای این دارایی‌ها سودجویی می‌کنند کوتاه کرد.

این تفاهم نامه در راستای اجرای قانون حدنگار (کاداستر) مبنی بر جانمایی و تثبیت موقعیت اراضی و املاک وقفی در سامانه کاداستر و صدور سند مالکیت وقفی به لحاظ ارزش معنوی، مادی و اجتماعی موقوفات، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در جامعه و لزوم تثبیت و حفظ این سرمایه و به منظور همکاری و هماهنگی و استفاده بهینه از امکانات بالقوه و بالفعل، سازمان‌های ثبت اسناد و املاک کشور و اوقاف و امور خیریه در زمینه شناسایی، طبقه بندی و نهایتاً صدور و اخذ اسناد مالکیت رقبات وقفی، بقاع متبرکه، اماکن مذهبی و مساجد در ۱۳ ماده و ۲ تبصره به تایید روسای دو سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اوقاف و امور خیریه رسید.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان