arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

چگونه هنگام خواب ضایعات از مغز ما شسته می شوند

برای اولین بار، یک مطالعه جدید مشاهده کرده است که مایع مغزی نخاعی به پاکسازی زباله های سمی از مغز در هنگام خواب کمک می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برای اولین بار، یک مطالعه جدید مشاهده کرده است که مایع مغزی نخاعی به پاکسازی زباله های سمی از مغز در هنگام خواب کمک می کند.

محققان می دانند که خواب مهم است – نه فقط از نظر اجازه فعالیت مجدد مغز، بلکه همچنین برای ایجاد فضای لازم برای انجام فرآیندهای “تمیز کردن”.

بسیاری از مکانیسم هایی که از طریق آنها این پاک سازی از زباله های مغزی در طول خواب انجام می شود، هنوز ناشناخته مانده اند.

اکنون محققان دانشگاه بوستون در ماساچوست دریافته اند که در طول خواب، مایعات موجود در مغز و وتر نخاع – به نام مایع مغزی نخاعی – مانند امواج، داخل و خارج می شکنند و مانند مغز، مغز را در خلاص شدن از شر “زباله” متابولیک جمع شده کمک می کنند.

محققان توضیح می دهند که: “ما مدتی می دانستیم که این امواج الکتریکی فعالیت در سلولهای عصبی وجود دارد. اما تاکنون ، نمی فهمیدیم که امواج در مغز نیز وجود دارد.”

در یک مطالعه جدید موافقت شد که هنگام خواب اسکن مغزی انجام شود. روند کار دشوار بود. شرکت کنندگان مجبور بودند کلاه EEG بپوشند که به محققان اجازه دهد فعالیت الکتریکی را در مغز خود در حالی که در دستگاه MRI قرار دارند، اندازه گیری کنند .

با وجود همه سختی ها، محققان – احتمالاً برای اولین بار – قادر به نظارت بر فعالیت مایع مغزی نخاعی در مغز شرکت کنندگان در هنگام خواب بودند.

آنها دیدند که مایع مغزی نخاعی با امواج مغزی “همگام سازی” می کند، که به احتمال زیاد به از بین بردن ضایعات مغز کمک می کند. این ضایعات شامل پروتئین های بالقوه سمی است که در غیر این صورت ممکن است سازنده هایی ایجاد کنند که می توانند جریان اطلاعات بین سلولهای عصبی را مختل کنند.

محققان می گویند، این یافته ها می توانند در شرایطی مانند بیماری آلزایمر، مکانیسم های اساسی را تحت تأثیر قرار دهند که پلاستیک های سمی نقش مهمی در کاهش حافظه و سایر اختلالات شناختی دارند.

این تیم معتقد است وقتی نورون ها در طول خواب خاموش می شوند، به اکسیژن کمتری نیاز دارند، که منجر به تخلیه خون از مغز می شود. این به نوبه خود به این معنی است که فشار در مغز نیز افت می کند، بنابراین مایعات مغزی افزایش می یابد تا فشار خون طبیعی در صورت عدم وجود فشار خون حفظ شود.

شفقنا

نظرات بینندگان