arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

چگونه از کلاهبرداری اینترنتی در امان بمانیم

بسیاری از ما خطرات و قوانین مرتبط با فعالیت‌های حوزه فضای مجازی را نمی‌دانیم که این می تواند تهدیدی برای هر نوع فعالیت تجاری و اقتصادی در فضای سایبری و اینترنت باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از ما خطرات و قوانین مرتبط با فعالیت‌های حوزه فضای مجازی را نمی‌دانیم که این می تواند تهدیدی برای هر نوع فعالیت تجاری و اقتصادی در فضای سایبری و اینترنت باشد.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر با ارائه نکات هشداری و توصیه های پیشگیرانه از برداشت غیرمجاز اینترنتی عنوان کرد: با بررسی پرونده های جرائم سایبری که در ماه هعای اخیر در مراجع قضایی تشکیل و به پلیس فتای استان و شهرستان ها به جهت رسیدگی ارجاع شده همچنان شاهد افزایش وقوع جرائمی چون برداشت های اینترنتی غیرمجاز از حساب ها و کلاهبرداری اینترنتی هستیم که البته در تمام استان‌ها با چنین وضعیتی مواجه هستیم.

سرهنگ مهدی قاسمی با اشاره به روند افزایشی کلاهبرداری اینترنتی گفت: دلایل این افزایش بی توجهی کاربران به موارد امنیتی و ضروری است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه افزود: استفاده از هر نرم افزار و تکنولوژی و نوآوری نیازمند فرهنگسازی در آن زمینه است.

رئیس پلیس فتا بوشهر در شبکه رادیویی مرکز بوشهر اظهار کرد: برای پیشگیری از چنین جرائمی و مصون ماندن هم استانی های محترم توصیه می شود که یک کارت بانکی خود را به عنوان کارت امن قرار داده و هرگز این کارت را به درگاه های اینترنتی و فروشگاهی متصل نکنند و رمز دوم و رمز اینترنتی آن را نیز فعال نکنند و موجودی اصلی حساب خود را به حساب متصل به این کارت انتقال دهند.

سرهنگ قاسمی با تاکید بر رعایت موارد امنیتی برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی یاداور شد: افراد حتی المقدور ۲ کارت بانکی مجزا برای خرید روزانه و استفاده از پوزهای فروشگاهی و خرید اینترنتی با استفاده از رمز دوم اختصاص دهند و به میزان نیاز و ضرورت از کارت اصلی یا همان کارت امن مبلغ موردنظرشان را از طریق خودپرداز به کارت‌های روزانه یا اینترنتی انتقال دهند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: شهروندان رمز عبور کارت های بانکی به ویژه کارت اصلی خود را در دسترس سایر افراد حتی فرزندان خود –به علت ناآگاهی آنان نسبت به موارد ایمنی- قرار ندهند و برای فرزندانشان کارت بانکی مجزا با تعیین سقف برداشت روزانه تهیه کنند و در صورت امکان هنگام خریدهای اینترنتی آنها را همراهی کنند.

وی تاکید کرد: افراد در زمان خرید اینترنتی از معتبر بودن فروشگاه و درگاه اینترنتی اطمینان حاصل کرده و هنگام استفاده از پوزهای فروشگاهی نیز رمز عبور را شخصا وارد نمایند. همچنین رمز عبور کارت‌های بانکی باید به شکل دوره ای تغییر یابد و در مورد کارت هایی که با آن خرید اینترنتی انجام می شود رمز یک بار مصرف و یا پویا از بانک دریافت شود تا اگر به هر علتی اطلاعات حساب کپی و هک شد، هکر نتواند از آن استفاده نماید.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر تصریح کرد: کاربران حتما قابلیت اعلام پیامکی تراکنش‌های بانکی کارت حساب خود را فعال کرده و در هنگام نصب و دانلود نرم‌افزارهای بانکی یا همراه بانک ترجیحا از شعب بانک به صورت حضوری یا از سایت اصلی آن را دانلود و بر روی تلفن‌های هوشمند خود فعال نمایند.

 این توصیه‌ها برای یک خرید یا فعالیت اقتصادی ایمن است که مردم در هر فضایی از اینترنت بتوانند بدون دغدغه یک خرید امن را انجام داده و از ظرفیت های فضای مجازی به شکل ایمن استفاده کنند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان