arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

وزیر اقتصاد: صادرات غیرنفتی ۱۰ درصد رشد کرده اند

وزیر اقتصاد گفت: صادرات غیر نفتی کشور در ۷ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل اگر ارزش پایه را ثابت کنیم، بالغ بر ۱۰ درصد و به لحاظ وزنی نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرهاد دژپسند عصر سه‌شنبه در دیدار نماینده ولی فقیه در استان فارس، با تاکید براینکه رشد صادرات غیرنفتی ایران، شکست سیاست‌های دشمن را نشان می‌دهد، گفت: بنده در بیان آمار بسیار محتاط هستم و قائل به این نیستم که برای امیدوار کردن دیگران از ابزارهای غلط استفاده کنم.

او ادامه داد: امروز یکی از آمارهای خوش بینانه و امیدوار کننده آمار اشتغال تابستان 98 نسبت به سال 97 است که افزایش 848 هزار نفری را نشان می‌دهد.

دژپسند اضافه کرد: این سئوال وجود دارد که چرا هر جماعتی از بیکاری شکوه می کند؟ براساس برآوردها، سالانه 950 هزار نفر به تعداد نیروی جویای کار اضافه می‌شود، بنابراین طبیعی است که با توجه به شغل ایجاد شده در هر سال و به نسبت نیروی کار جدید، مشکل بیکاری وجود دارد.

او ادامه داد: در بخش نفت به واسطه برنامه دشمن رشد زیادی منفی شده است؛ اما نفت تنها 0.5 درصد در اشتغال سهم دارد و بیشتر سرمایه‌بر است و در رشد سهم زیادی دارد؛ اما در کشاورزی طی 3 ماه اول رشد به 6.5 درصد رسید.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه براساس برآورد مرکز آمار در نیمه اول سال رشد غیر نفتی کشور مثبت 0.4 درصد بوده است، گفت: علت اینکه این عدد اهمیت دارد آنست که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران 9.5 درصد منفی باشد و اصلاح شده آن را 6.5 درصد رشد منفی اعلام کرد؛ بانک جهانی 4.5 درصد رشد منفی پیش‌بینی و یکی از نهادهای پژوهشی داخلی آن را 9.2 درصد رشد منفی و یکی از دستگاه های سیاست گذاری اقتصادی 6.5 درصد را اعلام کرده بود؛ در این شرایط رشد 0.4 درصدی امیدوار کننده است و باید به آن خوش بین بود.

دژپسند تصریح کرد: اگر از من به عنوان یک اقتصاد دان بپرسید که آیا از شرایط راضی هستید؟ در جواب می گویم راضی نیستم و شرایط مطلوب نیست اما مقبول است.

او ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های دشمن آسیب رساندن به کالاهای اساسی مردم است که خدا را شکر با تدابیر اتخاذی واردات کالای اساسی 22 درصد رشد داشته و از نظر تامین کالای اساسی فعلا مشکلی نداریم و ذخایر ما خوب است؛ این موارد نشان از شکست برنامه دشمن دارد.

وزیر اقتصاد یکی از ظرفیت‌های خوب را سرمایه اجتماعی موجود دانست و گفت: امروز با مردم که مواجه می‌شویم خیلی‌ها ابراز لطف می‌کنند و در عین حال عقیده دارند قیمت‌ها بسیار بالا و شرایط زندگی سخت است، انصافا حق دارند اما نوید می‌دهم که روند رشد قیمت‌ها معکوس شده است؛ یعنی تا تیرماه شرایط خوب نبود اما از مرداد رشد قیمت‌ها روند کاهشی دارد.

دژپسند با بیان اینکه در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه 28 درصد شده است حال آنکه در مردادماه بیش از 40 درصد بود، گفت: همه این موارد حاکی از رو به بهبود بودن شرایط است و برای پایدار شدن این روند نیاز به کمک و همراهی همه داریم.

او گفت: یک اقتصاددان به نام "گری بکر" که در اقتصاد خانواده کار کرده عقیده دارد در خانواده روابط عاطفی زن و مرد اگر مثبت باشد هزینه زندگی آنها کاهش می یابد، ما می توانیم همین نوع روابط را در سطح مسئولین کشور به جای تقابل تبدیل به تعامل کنیم تا به ثبات شرایط کمک کند.

وزیر اقتصاد صبح سه شنبه 14 آبان برای سفری یک روزه به شیراز وارد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان