arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۱۵ آبان ۱۳۹۸

تحصن مقابل بانک‌ها و نهادها دولتی و خصوصی در لبنان؛‌ معترضان دیگر خیابان‌ها را نمی‌بندند

در حالی که نیروهای امنیتی و ارتش لبنان برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده در بیروت و دیگر مناطق تلاش می‌کنند، معترضان لبنانی امروز (چهارشنبه) در مقابل بانک‌ها و موسسات دولتی و خصوصی این کشور تجمع کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نیروهای امنیتی لبنان برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده توسط تظاهرکنندگان در مناطق مختلف تلاش می‌کنند، ارتش این کشور نیز خیابان‌های بیروت و مسیر پل جل الدیب در دو جهت را باز کرد. خیابان یک طرفه خلده نیز باز شد.

معترضان لبنانی امروز مقابل موسسه‌هایی چون بانک مرکزی و دو شرکت تلفن همراه و برق تجمع کردند و این موسسه‌ها مجبور شدند تعطیل کنند.

تجمع‌های معترضان لبنانی در مقابل برخی از بانک‌ها در مناطق مختلف این کشور انجام شد و معترضان سیاست‌های بانکی که منجر به کاهش ارزش لیره این کشور شده را محکوم کردند.

تمامی خیابان‌ها در بیروت و بیشتر مناطق لبنان باز شده‌اند و معترضان لبنانی روز سه‌شنبه توافق کردند مسیرها را مسدود نکنند.

شهر صیدا در جنوب لبنان نیز شاهد تظاهرات دانش‌آموزان مدارس به سوی بانک مرکزی بود.

تعدادی از تظاهرکنندگان در میان تدابیر امنیتی و حضور نیروهای ارتش تحصنی را مقابل کاخ دادگستری بیروت در راستای مطالبه فعال سازی دستگاه قضا و مواخذه فاسدان برگزار کردند.

تظاهرکنندگانی نیز مقابل وزارت دارایی در طرابلس در میان استقرار نیروهای امنیتی تجمع کردند. معترضان همچنین مقابل "دانشگاه العزم" و شرکت برق قادیشا در بندر تجمع کردند و تمام کارمندان را از ساختمان آن بیرون کردند.

ارتش لبنان پس از گفت‌وگو با تظاهرکنندگانی که عامدانه خیابان ذوق مصبح در شمال بیروت را مسدود کرده بودند، موفق شد این مسیر را باز کند.

سعد حریری، نخست وزیر دولت موقت و جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان برای اولین بار از زمان آغاز اعتراضات مردمی در این کشور با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند که برای چهار ساعت ادامه داشت.

باسیل تشکیل مجلس سنا، اجرای سیاست غیرتمرکز و تاسیس دولتی مدنی در لبنان را خواستار شد.

یک مسؤول وزارت خارجه آمریکا از کابینه لبنان خواست به حقوق تظاهرکنندگان احترام گذاشته و از جان آنها حفاظت کند.

او گفت: از ارتش لبنان انتظار داریم به حمایت خود از تظاهرکنندگان در برابر خشونت‌ها ادامه دهد.

وی افزود: تظاهرات غیر فرقه‌ای در لبنان نشان‌دهنده رشد در توافق ملی برای حمایت از اصلاحات در این کشور است.

در شبکه‌های اجتماعی لبنان فایل صوتی راهبه منی وازن، مدیر مدرسه راهبه‌ها در این کشور منتشر شد که در آن دانش‌آموزان را تهدید می‌کند در صورتی که در هر گونه تظاهرات و با فعالیت اعتراضی شرکت کنند، اخراج شده و از مدارک رسمی محروم می‌شوند.

راهبه وازن در این فایل صوتی که موجی از خشم و محکومیت را به دنبال داشت، می‌گوید: هر دانش‌آموز پسر یا دختری که در تظاهرات شرکت کند، به معنای روز آخرش در مدرسه خواهد بود، خوب فکر کنید و متوجه باشید که در چه مدرسه‌ای درس می‌خوانید و از چه مدرسه‌ای هستید. برای بار آخر به شما می‌گویم این تفکرات را فراموش کنید در غیر این صورت عواقب بسیار بدی برای شما خواهد بود.

تهدیدات راهبه وازن، موجب شد که اکرم شهیب، وزیر آموزش و پرورش لبنان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کند، قابل قبول نیست موسسه‌های آموزشی هر گونه زورگویی و اجباری علیه دانش‌آموزان داشته باشند که می‌خواهند در تظاهرات و جنبش‌های مردمی فعلی شرکت کنند.

همچنین شهیب از مرکز آموزش عالی در این وزارتخانه خواست درباره این فایل صوتی و دیگر اتفاقات مشابه تحقیق کند.

در پی واکنش‌ها به این فایل صوتی، مدرسه یاد شده اعلام کرد که مخالف هیچ‌گونه فعالیت و اعتراضی در خیابان‌ها با هدف پایان دادن به فساد در این کشور نیست و این پیام صوتی برای آن دسته از دانش‌آموزان بود که قصد شرکت در تظاهرات از مدرسه و بدون اطلاع خانواده‌هایشان را داشتند.

در این راستا دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی راهنمایی ورودی‌های مدرسه خود مسدود کردند و در حمایت از تظاهرکنندگان اجازه ورود به مدرسه و شروع درس را ندادند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان