arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۸

اردوغان: روسیه و آمریکا به تعهداتشان در شمال سوریه عمل نکردند

رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری با نخست وزیر مجارستان گفت که مسکو و واشنگتن به تعهدات خود برای خارج کردن تروریست‌ها از شمال سوریه عمل نکرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: روسیه و آمریکا به تعهداتشان در شمال سوریه عمل نکردند«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت که آمریکا و روسیه همچنان به تعهدات خود برای خارج کردن تروریست‌ها از مناطق مرزی سوریه با ترکیه عمل نکرده‌اند.

وی که در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر مجارستان صحبت می‌کرد، گفت: «عملیات چشمه صلح همچنان ادامه دارد و آمریکا و روسیه هنوز تروریست‌ها را از شمال سوریه خارج نکرده‌اند.»

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به این موضوع که این کشور 13 نفر از نزدیکان «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش را دستگیر کرده است، گفت: «باید در یک صف یکپارچه با تروریسم مبارزه کنیم اما برخی کشورهای اروپایی هستند که به حمایت از گروه‌های تروریستی می‌پردازند.»

اردوغان اضافه کرد: «تلاش داریم که بر گروه تروریستی داعش پیروز شویم و ترکیه نقش بزرگی در مبارزه علیه این گروه ایفا می‌کند.»

وی در ادامه گفت که این کشور پیشنهاد تشکیل نشست کشورهای کمک کننده به سوریه را مطرح کرده و وزیر خارجه ترکیه به دنبال فراهم سازی مقدمات این کنفرانس است.

ارتش ترکیه به همراه تروریست‌های موسوم به «ارتش آزاد» سوریه از هفده مهر ماه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه و با هدف دور کردن خطر شبه‌نظامیان کرد سوریه آغاز کردند.

هشت روز پس از این عملیات (۲۵ مهر) آنکارا و واشنگتن توافق کردند که ترکیه به مدت 120 ساعت عملیات خود را متوقف کند تا شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» کُرد از منطقه امن خارج شوند.

پس از توافق آمریکا و ترکیه، «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ۳۰ مهر ماه جلسه‌ای در سوچی برگزار کردند و به توافقی دست یافتند که طبق آن یگان‌های کُرد در طول ۱۵۰ ساعت، ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه و سوریه عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای امنیتی ترکیه و روسیه گشت‌زنی‌های مشترکی را در این منطقه انجام می‌دهند.

نظرات بینندگان