arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۸

سی‌ان‌ان: یک کشتی سعودی مخفیانه سلاح‌های آمریکایی را وارد یمن کرد

شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" پنجشنبه‌ شب فاش کرد، تجهیزات و سلاح‌های آمریکایی هفته گذشته به صورت مخفیانه توسط یک کشتی سعودی به بندر عدن در جنوب یمن وارد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سی‌ان‌انگزارش داد، به بخشی از یک فیلم دست یافته که بصورت مخفیانه فیلمبرداری شده و در آن خودروهای سبک زرهی "اوشکوش ساخت آمریکا دیده می‌شود که در تاریکی وارد اسکله بندر عدن در جنوب غرب یمن می‌شوند.

این شبکه آمریکایی به نقل از شاهدان عینی اعلام کرد، دولت "عبدربه منصورهادی" رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، به هر کسی که مشکوک شود این فیلم‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌، بازداشت می‌کند.

سی‌ان‌ان به نقل از حساب افرادی که این اطلاعات را فاش کرده‌اند و نیز به نقل از اسناد بندر عدن، کشتی حامل سلاح آمریکا در هفته گذشته را کشتی "بحری هفوف" سعودی اعلام کرده است.

این شبکه خبری گزارش داد: براساس اطلاعات ردیابی، آخرین مکان ثبت شده این کشتی سعودی در ۱۷ سپتامبر (۲۶شهریور) پیش از آن که بخواهد به سمت بندر بورتسودان (شمال شرق سودان) حرکت کند، بندر جده بود.

براساس گزارش این شبکه آمریکایی، این کشتی، سیستم ردیابی خود را پیش از آن که ۲۹ اکتبر (هفتم آبان) در عدن نمایان شود، خاموش کرده بود.

با وجود خشم نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به نقش دولت سعودی در جنگ خونین در یمن، اینک بندر عدن به محلی برای ورود سلاح‌های آمریکایی به یمن تبدیل شده است.

سی‌ان‌ان اعلام کرد، تاکنون وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و مقام‌های سعودی به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

با روی کارآمدن دولت "دونالد ترامپ" تلاش قانون گذاران آمریکایی برای توقف حمایت‌های تسلیحاتی و لجستگی آمریکا از ائتلاف سعودی راه به جایی نبرده است. در همین راستا، رئیس جمهوری آمریکا ۲۸ فروردین ماه ۹۸ قطعنامه کنگره این کشور را که خواستار قطع حمایت از ائتلاف عربی در جنگ یمن بود، وتو کرد.

این قطعنامه که اسفند ۹۷ در سنای آمریکا تصویب شد، ۱۵ فروردین ماه ۹۸ در مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز با اکثریت آرا مورد موافقت قرار گرفت، از ترامپ می خواست تا نیروهای نظامی آمریکا در یمن یا آن‌هایی را که به نوعی در این جنگ اثرگذارند خارج کند.

بر اساس گزارشی که سازمان ملل متحد اواسط ماه ژوئن (اوایل تیرماه ۹۸) منتشر کرد، درگیری های یمن که از فروردین ماه ۹۴ به سرکردگی عربستان و چند کشور عربی و با حمایت لجستیکی آمریکا آغاز شده، تاکنون جان ۷۰ هزار نفر را گرفته است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان