arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

آخرین اخبار از زمین لرزه آذربایجان شرقی / آب، برق و گاز مناطق زلزله‌زده وصل شد

با گذشت یک روز از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی، خبرها از اسکان همه زلزله‌زدگان و تداوم امدادرسانی به اهالی منطقه حکایت دارد و دستگاههای خدمات رسان فعال هستند هرچند که تاکنون۱۵۳ پس لرزه در منطقه گزارش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت یک روز از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی، خبرها از اسکان همه زلزله‌زدگان و تداوم امدادرسانی به اهالی منطقه حکایت دارد و دستگاههای خدمات رسان فعال هستند هرچند که تاکنون۱۵۳ پس لرزه در منطقه گزارش شده است.

بر اساس آخرین آمار، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تاثیر این زمین لرزه بودند و سبب مصدومیت ۵۲۹ نفر شد که از این تعداد پنج نفر فوت کردند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در نخستین روز وقوع این زلزله مجموع اخبار را در قالب خبری با عنوان «موج سرما به مناطق زلزله زده وارد می شود» تجمیع و به مخاطبان عرضه کرد و امروز نیز برای سهولت در دسترسی، در گزارش حاضر آخرین اخبار و رویدادها را ارایه می‌کند:

هلال‌احمر زنجان ۲۰۰ تخته چادر به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی ارسال کرد
شهرام میرزایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: هلال احمر این استان ۲۰۰ تخته چادر و ۲ دستگاه خودروی نیمه‌سنگین به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی ارسال کرده است و چهار تیم اسکان و سرپناه اضطراری، چهار تیم آوار بردار، تیم های ارزیاب، جستجو، امداد و کمک های اولیه هرکدام سه تیم آماده اعزام به مناطق زلزله زده هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: ۲ تیم درمان اضطراری و یک تیم آنست(سگ های تجسس) نیز در آماده باش کامل برای اعزام به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی قرار دارند.
میرزایی اظهار داشت: در حال حاضر بسته های سبد غذایی و اقلام زیستی اعم از چادر و پتو آماده است که در صورت نیاز و اعلام سازمان امداد و نجات به مناطق زلزله زده ارسال شود.
وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر استان زنجان با هدف پشتیبانی در امدادرسانی به مناطق زلزله زده، از نخستین ساعات وقوع زلزله در حالت آماده باش قرار داشته و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

 

حضور ۲۱ تیم حمایت روانی بهزیستی در مناطق زلزله‌زده
محسن ارشد زاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از امروز شنبه ۲۱ تیم حمایت روانی - اجتماعی در مناطق زلزله‌زده حضور می یابند تا از لحاظ روحی و روانی به مردم آسیب دیده مشاوره ارائه دهند.
وی افزود: این اداره کل ۷ مرکز شبانه روزی در سراب، هشترود و میانه دارد که با وقوع زلزله بلافاصله کارشناسان شان به محل اعزام شدند؛ خوشبختانه هیچ کدام از افرادی که در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند، در زمین لرزه اخیر آسیب ندیده اند.
ارشد زاده گفت: کنترل مددجویان ساکن در مناطق زلزله زده از اولین ساعات وقوع زمین لرزه آغاز و مشخص شده که خوشبختانه مددجویان ما از لحاظ جانی آسیب ندیده اند، ولی آسیب های مالی به این افراد وارد شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی دچار آسیب های جزیی تا ۱۰۰ درصد شده اند.

نیروی انتظامی تا عادی شدن وضعیت در مناطق زلزله‌زده حضور دارد
سردار حسین عبدی فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یگان‌های انتظامی از ابتدای وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده حضور داشتند، گفت: تا برقراری وضعیت کاملا عادی و امنیت کامل، پلیس در منطقه حضور دارد.
وی در بازدید از مناطق زلزله زده میانه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پلیس به عنوان یگان فوریتی قبل از ساعت سه بامداد دیروز در روستاهای زلزله زده حضور یافت و بلافاصله با استقرار ایست بازرسی و پاسگاه جهت برقرای امنیت در این مناطق مستقر شد و هم اکنون امنیت کامل در مناطق آسیب دیده برقرار است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.
وی با بیان اینکه تردد روان در محورهای مناطق آسیب دیده با حضور موثر ماموران پلیس راهور میسر شده است،افزود: از عموم شهروندان تقاضا می کنیم که در صورت نداشتن کار ضروری از حضور در منطقه خودداری کنند تا گروه های امدادرسان به سهولت رفت و آمد کرده و دستگاه های خدمات رسان نیز در انجام وظایف خود با مشکل مواجه نشوند.

آمادگی کامل وزارت کار برای ارائه خدمات به مناطق زلزله‌زده
میرهادی قره سید رومیانی معاون پارلمانی و نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی از آمادگی کامل تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه برای ارائه خدمات به زلزله‌زدگان خبر داد.
وی در حاشیه جلسه اضطراری شورای هماهنگی ادارات و سازمان های تابعه وزارت کار در آذربایجان شرقی به خبرنگار ایرنا گفت: در این نشست مقرر شد تا تمامی خدماتی که توسط دستگاه های تابعه وزارت کار در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ارائه خواهد شد، جمع بندی و نحوه توزیع بسیار سریع و مناسب این خدمات نیز مشخص شود.
قره سید رومیان تاکید کرد: تمامی مراکز درمانی تامین اجتماعی آذربایجان شرقی از آمادگی کامل برای پذیرش مصدومان زلزله برخوردار هستند و خدمات بیمه‌ای ویژه برای کارفرمایان و کارگرانی که فعالیت کارگاه آنها براساس زلزله دچار مشکل شده اند، ارائه و بیمه بیکاری نیز برای آنها برقرار می‌شود.
نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تمام امکانات موجود در شرکت های تابعه وزارت کار در استان آذربایجان شرقی آماده ارایه خدمات به مناطق زلزله زده است و استان های اردبیل و آذربایجان غربی به عنوان استان های معین برای ارائه خدمات به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی انتخاب شده اند.
قره سید رومیانی گفت: با همت مدیرعامل شستا و مدیرعامل رایتل، مکالمه رایگان بین دستگاهی نیز از امروز در مناطق زلزله زده برقرار شده است.
وی اظهار داشت: تا این لحظه حدود ۲ میلیارد ریال کمک غیر نقدی از سوی بانک توسعه تعاون و یک میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جزیی از خدماتی است که توانسته ایم تقدیم مردم زلزله زده منطقه کنیم.

تلاش دامپزشکی برای مدیریت لاشه احشام تلف شده در مناطق زلزله‌زده
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به حضور به موقع کارشناسان این نهاد در شهرستان‌های میانه و سراب جهت جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی،گفت: عملیات دفن بهداشتی لاشه احشام تلف شده و سمپاشی جایگاه‌های دامی در مناطق زلزله‌زده آغاز شده است.
امیر حسین بهداد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران از آغاز سریع و به موقع اقدامات دامپزشکی از همان ساعات اولیه حادثه خبر داد و افزود: بر اثر وقوع زلزله در شهرستان های میانه و سراب، تعداد زیادی از احشام مردم این منطقه تلف شدند به طوری که طبق آمار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مجموع دو شهرستان، ۱۱۵۰ راس دام سبک و سنگین تلف شده و به بیش از ۲۷۰ جایگاه دامی خسارت وارد شده است.
وی گفت: همکاران ما در ادارات دامپزشکی شهرستان های میانه و سراب به ارزیابی تلفات دامی و خسارت های وارد شده به جایگاه های نگهداری دام پرداختند و جهت جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی در منطقه از سوی اداره کل دامپزشکی استان موظف به جمع آوری سریع و دفن بهداشتی این لاشه ها شدند.
بهداد ادامه داد: اکیپ های واکنش سریع و فعال دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز به کمک نیروهای دامپزشکی شهرستان ها رفته و با حضور به موقع در شهرستان های زلزله زده جمع آوری لاشه ها را آغاز کرده اند که پس از دفن بهداشتی آنها اقدام به سمپاشی کامل می کنند، اما جهت جلوگیری از شیوع هر گونه بیماری عفونی در مناطق زلزله زده، خود اهالی نیز باید با اکیپ های دامپزشکی همکاری نمایند تا هر چه سریع تر عملیات دفن بهداشتی لاشه های احشام تلف شده و سمپاشی جایگاه های نگهداری دام به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه دام های آسیب دیده در این زلزله نیز توسط دامپزشکی مورد مداوا قرار خواهند گرفت، از مردم مناطق زلزله زده خواست هرگونه تلفات و بیماری های دامی را در سریع ترین زمان ممکن به اطلاع اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان ها برسانند تا اقدامات لازم در اسرع وقت صورت گیرد.

ارتش تا آخرین لحظه مدیریت زمین‌لرزه در کنار مردم است
فرمانده‌ قرارگاه تاکتیکی لشکر ۲۱ حمزه ارتش در آذربایجان، گفت: ارتش تا آخرین لحظه مدیریت حادثه در کنار مردم زلزله‌زده است و تا زمانی که زلزله‌زدگان آرامش خود را به دست آوردند، در مناطق زلزله زده حضور خواهیم داشت.
امیر سرتیپ دوم عیسی میرزایی روز شنبه در حاشیه بازدید از روستای زلزله‌زده ورنکش، در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از لحظه وقوع زلزله، تیپ ۳۶ میانه، تیپ ۴۰ سراب، تیپ ۳۲۱ مراغه و دیگر یگان های مستقر در مراغه و تبریز در حالت آماده باش قرار دارند.
وی با تاکید بر این‌که بیمارستان‌های ارتش در تبریز و مراغه بعد از وقوع حادثه، به سرعت آماده ارائه خدمات به مصدومان زمین لرزه شدند، گفت: تیم‌های یگان بلیات تیپ ۳۶ میانه و تیپ ۴۰ سراب نیز سریعا به منطقه اعزام شده و در منطقه حضور داریم.
وی یادآوری کرد: تیم های پزشکی شامل جراحان متخصص و روانپزشکان ارتش نیز از لحظه وقوع حادثه سریعا به منطقه اعزام شده‌ و ارائه خدمت کردند.
امیر میرزایی با تاکید بر این‌که هر آنچه از دستمان بربیاید در خدمت مردم زلزله زده خواهیم بود، اضافه کرد: بیمارستان‌های صحرایی ارتش هم آماده استقرار در صورت لزوم هستند.

مدارس آذربایجان شرقی، در زلزله بامداد جمعه آسیبی ندیدند
در پی وقوع زلزله بامداد جمعه در آذربایجان شرقی، معاونین فنی و نظارت و توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌ های مردمی سازمان صبح جمعه به منظور بازدید از فضاهای آموزشی مناطق زلزله‌ زده به آذربایجان شرقی سفر کردند.در این بازدید که تیم‌ های فنی استان‌ های آذربایجان شرقی و زنجان نیز همراه بودند، فضاهای آموزشی در شهرستان میانه و روستای ورنکش و ترکمنچای که کانون زلزله بودند، مورد بازدید و بررسی‌ قرار گرفت.
همانطوری که انتظار می‌رفت ساختمان‌ های فضاهای آموزشی در این حادثه دچار آسیب نشدند. بر اساس تجارب بدست آمده از زلزله کرمانشاه و تحلیل نقاط آسیب‌ دیده و نوع آسیب ها، نقشه‌های مدارس مورد بازنگری قرار گرفته و بر اساس آخرین ویرایش‌ های ضوابط و آیین‌ نامه‌های اجرایی کشور، باز طراحی انجام شده و با ارائه نقشه‌های جدید، جزئیات اجرایی مناسب تهیه و در مدارس اجرا شد.
در ارزیابی تیم‌ های فنی و مهندسی مشخص شد که ساختمان‌ های مدارس دچار آسیب نشدند و تنها دیوار محوطه ۳ مدرسه قدیمی در روستاهای ورنکش و ترکمنچای دچار آسیب جزئی شدند که ترمیم و بهسازی آنها در دستور کار فوری اداره‌ کل نوسازی مدارس آذربایجان‌ شرقی قرار گرفته و از صبح امروز شنبه عملیات اجرائی ترمیم و اصلاح آنها انجام می‌شود.
همچنین مدارس برای برقراری کلاس‌های درس هیچ مشکلی ندارند و با صلاحدید اداره‌ کل آموزش و پرورش استان دانش‌ آموزان می توانند در مدارس حضور یافته و امر تعلیم و تربیت ادامه یابد.
در همین خصوص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: از همکارانم خواستم مثل گذشته مدارس به عنوان پایگاه‌ های امداد و نجات برای خدمت‌ رسانی به مردم در اختیار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد. برگزاری کلاس‌های درس برای دانش آموزان مناطق زلزله‌ زده در محل‌های اسکان موقت مورد نظر است.
با توجه به پایایی و اطمینان از استحکام ساختمان‌های فضاهای آموزشی، در این زلزله نیز مدارس به عنوان پایگاه‌ های امداد و نجات و مرکز مدیریت بحران مورد استفاده قرار گرفته است.

سپاه به کمک زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی می‌آید
سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه از دستور ویژه سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فرماندهان نیروی زمینی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و معاون آماد و پشتیبانی سپاه برای کمک به مردم آذربایجان‌شرقی در مناطق زلزله‌زده خبر داد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف گفت: با تشکیل قرارگاه شهید باکری در منطقه زلزله زده آذربایجان شرقی برای مدیریت، ساماندهی و سرعت بخشی به عملیات امداد و خدمت رسانی سپاه به زلزله‌زدگان، فرمانده کل سپاه طی ابلاغی به فرماندهان نیروی زمینی سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و معاون آماد و پشتیبانی سپاه به آنان دستور داد با نقش‌آفرینی فعال در قرارگاه مذکور، به گسیل امکانات لازم برای سرعت بخشیدن به عملیات امدادی و خدماتی و رسیدگی به خسارات و وضعیت مصدومان و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان عزیز از جمله اسکان موقت، تغذیه و خدمات بهداشتی و درمانی اقدام نمایند.
سردار شریف افزود: قرارگاه شهید باکری و سایر یگان‌ها و ظرفیت‌های سپاه و بسیج تا پایان عملیات امدادی و خدماتی و عادی شدن وضعیت و زندگی جاری مردم عزیز، در کنار آنان بوده و همراه با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مناطق زلزله‌زده فعال و به تامین امکانات و نیازمندی‌ها خواهند پرداخت.
در پی وقوع زلزله در شهرستان میانه، قرارگاه شهید باکری برای مدیریت و ساماندهی خدمات امدادی سپاه در آنجا تشکیل شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی: بازسازی مناطق زلزله‌زده نیازمند منابع مالی کافی است
محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه منابع مالی کافی برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده در زلزله نیاز داریم، گفت: هر چند برخی دستگاه‌ها برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما منابع هرچه بیشتر باشد، بازسازی نیز با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: این حادثه شش شهر و ۱۴۰ روستا در استان ما را تحت تاثیر قرار داد و علاوه بر پنج فوتی بیش از ۵۰۰ نفر نیز مصدوم بر جای گذاشت که این تعداد بیشتر در شرایط اضطرار و اضطراب، دچار صدمه شده بودند و اکنون نیز حدود ۱۰ الی ۱۵ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.
وی خاطرنشان کرد: این زمین‌لرزه جزو معدود زلزله‌هایی بود که در دو ساعت اول بیش از ۴۰ پس لرزه خیلی شدید داشت و عصر جمعه هم که زلزله‌ای به قدرت ۴.۸ ریشتر روی داد که قدری نگرانی در مناطق ایجاد کرد البته جای نگرانی نیست و تخلیه شدن انرژی زمین ما را از زلزله‌های بعدی مصون نگه می‌دارد.
پورمحمدی افزود: تعدادی از خانواده‌ها که امکاناتی داشتند و خانه‌هایشان را بازسازی کردند، آسیب جدی ندیدند، اما اغلب خانه‌های تخریب شده کاهگلی و ساکنان آن افراد کم بضاعت هستند.
وی در ادامه با مقایسه تعداد تلفات زمین لرزه میانه با دیگر زمین لرزه‌های رخ داده در کشور، گفت: بزرگ بودن وسعت میانه، کم بودن جمعیت روستایی و پراکنده بودن روستاهای این شهرستان از عمده علل کم بودن تلفاتی زمین لرزه در این منطقه است.
استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: طبق آخرین آمار ۱۵۰۰ واحد مسکونی و برخی واحدهای عمومی در این زمین لرزه تخریب و تعداد زیادی از احشام نیز تلف شدند که پس از ارزیابی‌ها شروع به بازسازی واحدهای آسیب دیده می‌شود.
وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات در حوزه زیرساختی و برقرار بودن ارتباط در مناطق زلزله زده گفت: مشکلات موجود در زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و گاز و مشکلات در محورهای مواصلاتی برطرف شده و اکنون ارتباط برقرار است.

نظرات بینندگان