arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

کاخ سفيد ورود علی عبدالله صالح را به آمريکا تاييد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاخ سفید اواخر روز شنبه ورود علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن را به آمریکا تایید کرد. نوئل کلی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد صالح وارد این کشور شده و قرار است فقط برای مدت کوتاهی به منظور درمان پزشکی در آمریکا بماند.

به گزارش انتخاب، صالح شصت و نه ساله از عمان عازم آمریکا شد و پیش از آن، در فرودگاه استنستد نزدیک لندن توقف کوتاهی کرد. محمد الباشا سخنگوی سفارت یمن در واشنگتن در بیانیه ای اعلام کرد: «رئیس جمهور صالح عصر امروز (شنبه) در چارچوب سفری پزشکی شخصی کوتاه مدت، وارد آمریکا شد». یک منبع انگلیسی نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه زمانیکه هواپیمای صالح برای سوخت گیری نزدیک لندن توقف کرد، اعلام کرد صالح عازم نیویورک است.

به رغم گزارش رسانه ها در این خصوص که صالح در بیمارستان پرزبیترین نیویورک تحت درمان قرار خواهد گرفت، کتی رابینسون سخنگوی این بیمارستان در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «رئیس جمهور (یمن) در حال حاضر از بیماران ما نیست». خروج صالح از یمن نه تنها فرصتی در اختیار وی برای تحت درمان قرار گرفتن قرار می دهد بلکه همچنین به تسهیل فرایند انتقال قدرت در این کشور پس از سه دهه حاکمیت وی کمک می کند. پس از ماه ها اعتراضات خونبار در یمن، صالح در نهایت در ماه نوامبر موافقتنامه انتقال قدرت را امضا کرد که در عمل به حاکمیت وی پایان داد. صالح ماه ژوئن پارسال در پی حمله مخالفانش به کاخ ریاست جمهوری در صنعا پایتخت یمن به شدت زخمی و بعدا در عربستان سعودی درمان شد. صالح از روز یکشنبه هفته گذشته به همراه همسر و پنج تن از فرزندانش در عمان بسر می برد.

دیده بان حقوق بشر، تصمیم آمریکا را برای اجازه دادن به صالح برای ورود به خاک این کشور محکوم کرده است. جرالد فیرستاین سفیر آمریکا در یمن روز سه شنبه اعلام کرد به صالح فقط روادید پزشکی اعطا شده است. انتظار می رفت صالح اواخر پارسال برای درمان به نیویورک سفر کند ولی دستیارانش اعلام کردند وی به درخواست حزب حاکم یمن، سفر خود را به آمریکا لغو کرد. بیست و یکم ماه ژانویه، پارلمان یمن طرحی جنجالی را به منظور اعطای مصونیت به صالح تصویب کرد. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است: «صالح همچنان رئیس جمهور یمن است و (تا زمانیکه معاون وی در انتخابات بیست و یکم ماه فوریه به عنوان رئیس جمهور سوگند یاد کند)، امتیازات و مصونیت هایی که به سران کشورها تعلق می گیرد، به وی نیز اعطا می شود». سفارت یمن در واشنگتن اعلام کرد صالح پس از «یک سفر پزشکی شخصی» به آمریکا، «ماه فوریه به یمن باز می گردد تا در مراسم تحلیف رئیس جمهور تازه منتخب» شرکت کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، صالح از سال هزار و نهصد و هفتاد و هشت تاکنون قدرت را در یمن در اختیار دارد.
نظرات بینندگان