arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

برنده جایزه نوبل اقتصاد: هدف ترامپ نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی ایران است / ایران باید تاب‌آوری اقتصادی خود را تقویت کند

نوبلیست و اقتصادان برجسته آمریکایی معتقد است که ایران به‌رغم ظرفیت‌های بسیار زیاد در اقتصادش، ساختارهای اقتصادی معیوبی دارد و باید با اصلاح آنها زمینه را برای جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تقویت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از گلوگاه‌های اعمال تصمیمات سیاسی دولت‌ها، اقتصاد است و ابزارهایی نظیر اعمال تعرفه‌های گمرکی، اعمال سیاست‌های مالیاتی مضاعف، تحریم خدمات بیمه‌ای و حذف پوشش بیمه‌های خوداتکایی، تحریم‌های کالایی و عدم مبادله با پول کشور مغضوب یا متخاصم، از جمله وسایل تشدید فشار سیاسی بر کشورهاست که از دریچه اقتصاد بر وضعیت سیاسی کشورها تحمیل می‌شوند.

ایران با توجه به قرار گرفتن در ذیل تحریم‌های یکجانبه دولت ایالات متحده امریکا، با فشارهای شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و با این حال، پروفسور جیمز جی هکمن (برنده جایزه نوبل اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه شیکاگو) معتقد است که ظرفیت‌های اقتصاد ایران بسیار بیشتر از تصور دولتمردان ایالت متحده است.

او از ظرفیت‌های مغفول اقتصاد ایران و البته ضعف‌های ساختاری اقتصاد ایران می‌گوید.

ایران با افزایش سهم خود از تولید نفت و گاز، امکان تحریم بین‌المللی را از بین ببرد

این عضو آکادمی ملی علوم آمریکا، با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های اقتصادی بسیار گسترده‌ای دارد، مدعی شد: ایران از منابع بسیار گسترده سوخت‌های فسیلی برخوردار است و در حوزه نفت و گاز یک کشور بسیار ثروتمند محسوب می‌شود با این حال، ظرفیت تولید میدان‌های انرژی در ایران بسیار کاهش یافته و نیمه عمر بسیاری از این چاه‌ها کاهش یافته است و دولت ایران باید بتواند با تزریق گاز یا از طریق مسیرهای دیگری به احیای این چاه‌ها کمک کند و با افزایش سهم خود از تولید نفت و گاز، امکان تحریم بین‌المللی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدات نفتی ایران به اندازه‌ای نیست که حذف ایران از بازار، دنیا را دچار بحران انرژی کند! ایرانی‌ها باید تکنولوژی تولیدات خود در حوزه نفت و گاز را افزایش دهند و در حوزه میعانات گازی هم باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کنند.

روسیه و قطر آسیب کمتری از تحریم دیدند

پروفسور هکمن، در رابطه با پرسشی پیرامون سایر ظرفیت‌های اقتصادی ایران، با اشاره به جمعیت جوان بالا و تحصیلکرده ایران که از مهارت‌های نسبی و دانش مناسبی برخوردارند، خاطرنشان کرد: ایران در مرکزیت جغرافیایی یک بازار بسیار بزرگ در خاورمیانه، آسیای مرکزی، شمال آفریقا و منطقه اوراسیاست که می‌تواند با سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی خود، بسیاری از این کشورها را که به دریای آزاد دسترسی ندارند، به خود وابسته کند و با اتصال به شبکه انرژی (برق و گاز) سایر کشورهای منطقه، علاوه بر تامین نیاز خود در شرایط خاص، کشورهای منطقه را نیز به ساختارهای انرژی خود متصل سازد. این رفتارهای اقتصادی، باعث می‌شود که دست‌کم امکان تحریم ایران از جانب همسایگانش ممکن نباشد.

نوبلیست و اقتصادان برجسته آمریکایی با اشاره به رفتارهای سیاسی نامطلوب روسیه برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده، اظهار داشت: حجم روبل (واحد پولی روسیه) در گردش در بازارهای اروپایی با حجم ریال موجود در اقتصاد جهان قابل مقایسه نیست و این یکی از دلایلی است که کشورهای اروپایی و به ویژه انگلستان (به علت سپرده‌های بانکی بالای روس‌ها در بانک‌های انگلیس)، با تحریم روسیه موافق نیستند.

پروفسور هکمن افزود: همچنین روسیه توانسته که با فروش یازده میلیون بشکه نفت در روز و فروش حدود دویست میلیارد متر مکعب گاز طبیعی (در سال)، به اروپا، آن‌ها را به خود وابسته کند و پس از خرید بیش از یک چهارم سهام شرکت‌های توزیع برق در اروپا، راه را بر هرگونه امکان تحریم بسته است.

وی تصریح کرد: قطر هم که مورد تحریم عربستان و محور عربی متحدش بود، به علت سرمایه‌گذاری گسترده در خرید سهام شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی و همچنین با فروش گسترده میعانات گازی به اروپا، چین و ژاپن، توانست از زیر فشارهای تحریمی جان سالم به در ببرد.

پروفسور هکمن تاکید کرد: ساختارهای اقتصادی ایران دچار معایب و ایرادات بسیار زیاد است و ایرانی‌ها باید بتوانند با اصلاح این ساختارها، جذابیت اقتصاد خود برای سرمایه‌گذاری را افزایش دهند.

تحریم‌ها با اهدافی سیاسی دنبال می‌شوند

استاد دانشگاه شیکاگو در پاسخ به پرسشی پیرامون آسیب‌های تحریم به اقتصاد ایران و ظرفیت ایران در مقابله با این تحریم‌ها، با برشمردن اهداف تحریم از ناحیه سیاست و اقتصاد، گفت: دولت ترامپ برای تحقق اهداف سیاسی خود و همینطور برای تحقق وعده‌های انتخاباتی که داده، اقتصاد دولت‌های مختلف را هدف می‌گیرد تا آن‌ها برای مواجه نشدن با اعتراضات عمومی، با خواسته‌های سیاسی ترامپ که شبیه به راهزنی و زورگویی‌ست، موافقت کنند.

پروفسور هکمن ادامه داد: همه دنیا شاهد جنگ تجاری با چین و رفتارهای ترامپ در اعمال تعرفه‌های سنگین بر فولاد و آلومینیوم و کالاهای دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هند، روسیه، مکزیک، ترکیه بودند. ایران و ونزوئلا هم به دلیل زاویه‌های سیاسی که با آمریکا دارند، تحت فشارهای اقتصادی دولت آمریکا قرار می‌گیرند.

تحریم‌ها به قصد نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی ایران است

وی تاکید کرد: این تحریم‌ها به قصد نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی کشورهایی همچون ایران است و ترامپ قصد دارد تا زیرساخت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری، انرژی و صنایع و معادن را در ایران نابود کند.

ایران سرمایه‌گذاری‌های خود را تقویت کند

پروفسور هکمن توصیه کرد که ایران سرمایه‌گذاری‌های خود را تقویت کند تا آسیب‌پذیری اقتصادش را کمتر کند و تاب‌آوری اقتصادی خود را تقویت کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان