arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا: جان افشاگر «اوکراین‌گیت» در خطر است

«آدام شیف» (Adam Schiff) رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، با وجود درخواست جمهوریخواهان و درحالی که پیشتر نیز اعلام شده بود افشاگر «اوکراین‌گیت»و «هانتر بایدن» پسر نامزد دموکرات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به فهرست شاهدان پرونده استیضاح ترامپ افزوده شدند،گفت: حضور و شهادت افشاگر به دلیل تهدید «دونالد ترامپ»، غیرضروری و جان او در خطر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تارنمای خبری شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ضمن انتشار این خبر، اعلام کرد: رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان دیروز (شنبه) با اعلام اینکه افشگر ماجرای «اوکراین‌گیت» در روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ حاضر نخواهد شد، تاکید کرد که «شهادت فردی او» اضافه و غیر ضروری است.

این درحالی است که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند افشاگر پرونده «اوکراین‌گیت» و «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را برای ادای شهادت در پرونده تحقیقات استیضاح رئیس جمهوری احضار کنند.

بنابراین گزارش آدام شیف در بیانیه‌ای که سی‌ان‌ان به آن دسترسی یافته، خطاب به «دوید نونز» (David Nunes) نماینده جمهوریخواه از ایالت کالیفرنیا و یکی از اعضای ارشد جمهوریخواه حاضر در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: تحقیقات استیضاح از رئیس جمهوری آمریکا بنابر همه مدارک و شواهد گردآوری شده است؛ از جمله مکالمه ضبط شده ترامپ در ۲۵ جولای(سوم مردادماه)، بنابراین حضور و دادن شهادت توسط افشاگر ماجرای «اوکراین‌گیت» غیرضروری است؛ علاوه بر این، در سایه تهدید ترامپ، حاضر شدن «این فردِ بخصوص» در برابر ما، امنیت زندگی فردی او را در مخاطره شدیدی قرار خواهد داد.

افشاگر ناشناسی که جمهوریخواهان خواستار شهادت او در پرونده تحقیقات استیضاح ترامپ هستند، چندی پیش محتوای تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین را فاش کرد. این مساله سبب شد تا دموکرات‌ها تحقیقاتی را در خصوص احتمال سوءاستفاده ترامپ از قدرت و استیضاح وی آغاز کنند.

«دوین نونز» عضو جمهوریخواه ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا دیروز (شنبه) در نامه‌ای خطاب به «آدام شیف» رئیس دموکرات این کمیته نوشت: مردم آمریکا باوجود تلاش دموکرات‌ها برای قانونی جلوه دادن پروسه ساختگی استیضاح، شاهد آن هستند.

وی در ادامه این نامه، از کمیته یادشده خواست، دو شاهد نامبرده را برای ادای شهادت در یک جلسه علنی فراخواند.

روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ پس از رسانه‌ای شدن مکالمه او با ولودیمیر زلنسکی (Volodymyr Zelensky) رئیس جمهوری اوکراین در اوایل مهرماه آغاز شد که رسانه‌های آمریکا سوم مهرماه از انتشار متن کامل این مکالمه خبر دادند. این متن در پنج صفحه مربوط به مکالمه ۲۵ جولای (سوم مردادماه) بود. پیامدهای این افشاگری سبب شد تا پنجم مهرماه، ۲۱۹ نماینده مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ نفر خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ شوند.

براساس متن این گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته تا تحقیقاتی درباره «هانتر بایدن» پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکراتش که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز «بوریسما» در اوکراین بود، انجام دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان