arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

پایان الحاقیه صلح اردن با اسرائیل/ «الباقوره و الغمر» پس از 25 سال به اردن بازمی‌گردد

امروز پس از گذشت ۲۵ سال مدت زمان اجاره دو منطقه «الباقوره و الغمر» اردن به رژیم صهیونیستی به پایان می‌رسد و همزمان با آن انجام مقدمات مربوط به تخلیه این مناطق از صهیونیست‌ها آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایان الحاقیه صلح اردن با اسرائیل/ «الباقوره و الغمر» پس از 25 سال به اردن بازمی‌گرددهمزمان با اتمام مهلت اجاره دو منطقه الباقوره و الغمر اردن به رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم ورودی الغمر را منطقه بسته نظامی اعلام کرد.

«الباقوره» در شمال اردن و «الغمر» در جنوب این کشور واقع شده و طبق یکی از بندهای توافقنامه «وادی عربه» که در سال ۱۹۹۴ میان اردن و رژیم صهیونیستی امضاء شد، این دو منطقه به مدت ۲۵ سال به این رژیم واگذار شد.

طبق یکی از بندهای توافق، اجاره دو منطقه می‌تواند برای ۲۵ سال دیگر نیز تمدید شود؛ مگر اینکه یکی از طرفین از یک سال قبل اعلام کند که حاضر به تمدید نیست. «عبدالله دوم» شاه اردن سال گذشته اعلام کرد که قرارداد اجاره این مناطق به رژیم صهیونیستی که در الحاقیه توافقنامه صلح وادی‌عربه آمده، به پایان رسیده است.

امروز قرار است «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن کنفرانس مطبوعاتی به منظور اعلام پایان اجاره این مناطق به رژیم صهیونیستی، برگزار کند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ارتش این رژیم جاده‌ها و راه‌های منتهی به منطقه الغمر و الباقوره را مسدود کرده و از ورود صهیونیست‌ها به این منطقه جلوگیری می‌کند.

کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گزارش کرد که کشاوزران صهیونیست پنج‌شنبه گذشته نامه‌هایی از مقامات این رژیم درباره ممنوعیت ورود به الباقوره و الغمر از ابتدای روز یکشنبه دریافت کرده‌اند.

کانال مذکور در صفحه توئیتری خود نیز فیلمی را منتشر کرد که نشان می‌داد صهیونیست‌ها در حال ترک منطقه الباقوره هستند.

 

همچنین فیلمی از خداحافظی صهیونیست‌ها با اراضی الباقوره در حساب توئیتری این کانال منتشر شده است.

از سوی دیگر «ایدان گرینباوم» رئیس شورای محلی رژیم صهیونیستی در منطقه دره اردن در مصاحبه خبرگزاری فرانسه گفت: «مقامات اردن ابلاغ کرده‌اند که از نیمه شب شنبه ورود اسرائیلی‌ها به اراضی (الباقوره و الغمر) ممنوع است.»

وی افزود که این وضعیت بر قشر کشاورزان و دیگر افرادی که در این زمین‌ها کار می‌کردند، تأثیرات منفی خواهد داشت.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق مربوط به اجاره الباقوره و الغمر ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) به پایان می‌رسد.

نظرات بینندگان