arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

عطرهایی شما را از افسردگی نجات میدهند

با شروع فصل پاییز و کوتاه شدن طول روز، بی‌حالی و پایین آمدن سطح انرژی یکی از شکایات رایج این روزهاست. البته نداشتن انرژی تنها شکایت مربوط به این روزها نیست، دشواری در تمرکز، احساس خستگی مداوم، علاقه به مصرف مواد غذایی شیرین، بی‌علاقه شدن به فعالیت‌هایی که پیش از این لذت‌بخش بودند و البته پرخوابی از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از افراد این روزها با آن درگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با شروع فصل پاییز و کوتاه شدن طول روز، بی‌حالی و پایین آمدن سطح انرژی یکی از شکایات رایج این روزهاست. البته نداشتن انرژی تنها شکایت مربوط به این روزها نیست، دشواری در تمرکز، احساس خستگی مداوم، علاقه به مصرف مواد غذایی شیرین، بی‌علاقه شدن به فعالیت‌هایی که پیش از این لذت‌بخش بودند و البته پرخوابی از دیگر مشکلاتی است که بسیاری از افراد این روزها با آن درگیرند.

با توجه به شیوع این علایم که گاهی اوقات آن‌ها را با عنوان افسرده‌خویی فصلی نیز می‌شناسیم، می‌خواهیم روشی در دسترس، ارزان و البته موثر برای مقابله با این علایم را به شما معرفی کنیم. روشی که می‌تواند به شما کمک کند تا با روحیه‌ای بهتر و سرزنده‌تر پاییز را پشت سر بگذارید.

استفاده از رایحه‌های طبیعی یکی از روش‌هایی است که از قدیم در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و البته تاثیر آن شناخته شده است. از این رایحه‌ها برای خواب بهتر، تحمل درد، کاهش اضطراب و البته بهبود خلق استفاده می شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر رایحه‌های طبیعی هوشمندانه و به درستی استفاده شوند، می‌توانند در بهبود خلق و کاهش علایم افسرده‌خویی فصلی موثر باشند. اما چه عصاره‌های گیاهی برای این منظور مناسب هستند؟

لیمو و مرکبات

در دسترس بودن مرکبات در این فصل، این گروه را به انتخابی آسان تبدیل کرده است. برخی متخصصان معتقدند رایحه پوست پرتقال یا لیمو می‌تواند به ترشح سروتونین منجر شود و از این طریق روی خلق ما تاثیر بگذارد.

برای بهبود خلق و خو می‌توانید در کنار مصرف خوراکی این گروه، پوست لیمو یا پرتقال را رنده کنید. توجه داشته باشید که تنها به بخش رنگی پوست نیاز دارید و بخش سفید داخلی آن به کار نخواهد آمد. سپس این پوست را خشک کنید و در زمان روشن کردن شمع و زمانی که شمع کاسه‌ای شما کمی آب شد، پوست خشک شده را به شمع اضافه کنید.با حرارت دیدن پوست نازک لیمو عطر آن در خانه خواهد پیچید.

استوقودوس

یکی دیگر از گزینه‌های موثر در کسب آرامش و بهبود خلق و خو استوقودوس است. برای بهره‌گیری از خواص رایحه این گیاه شما می‌توانید روغن آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. البته اگر تمایلی به هزینه کردن برای خرید روغن ندارید (قیمت آن کمی بالاست) می‌توانید گل خشک شده آن را با قیمت پایین‌تری بخرید و از آن به صورت دمنوش استفاده کنید. جدای از دم کردن گل‌های خشک شده استوقودوس به تنهایی، شما می‌توانید با اضافه کردن برخی گیاهان، دمنوشی خوش‌طعم‌تر تهیه کنید.اضافه کردن گل گاوزبان، بابونه یا به‌لیمو از گزینه‌های محبوب در این زمینه است.

گل‌سرخ

خوشبختانه رایحه گل‌سرخ آن هم در کیفیت بالا، در دسترس بسیاری از ما ایرانی‌هاست. گلاب عصاره این گیاه است که بررسی‌ها نشان می دهد در بهبود خلق و خوی ما نیز تاثیر مثبت دارد.در این زمان از سال، بد نیست سراغ دستورهای آشپزی بروید و گزینه‌هایی را که در آن از گلاب استفاده می‌شود انتخاب کنید. مطمئن باشید پیچیدن عطر گلاب در خانه می‌تواند شما را نیز سر حال بیاورد.

البته در کنار استفاده از گلاب در آشپزی می توانید به کمک کمی پنبه مقداری گلاب روی صورت تان بمالید هم از عطر آن بهره گیرید و هم به شادابی پوست خود کمک کنید.

رزماری

گیاه دیگری که طی سال‌های اخیر پرورش و نگهداری آن رواج بیشتری یافته، رزماری است. نگهداری از این گیاه همیشه سبز، کار چندان دشواری نیست و می‌توان حتی در آپارتمان نیز گلدان کوچکی از آن را داشت.

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد عطر و رایحه برگ‌های رزماری می‌تواند باعث بهبود عملکرد حافظه شود و احساس درد و اضطراب را نیز کاهش دهد.برای بهره‌مندی از رایحه رزماری می‌توانید هم از برگ‌های تازه یا خشک آن –البته به میزان کم- در آشپزی استفاده کنید و هم با قرار دادن چند شاخه تازه از این گیاه در آب، خانه را خوشبو کنید. البته در کنار این دو روش، می‌توان از دمنوش رزماری نیز استفاده کرد. تنها توجه داشته باشید که مصرف خوراکی این گیاه در میزان زیاد برای برخی افراد از جمله زنان باردار توصیه نمی‌شود.

 روزنامه خراسان

نظرات بینندگان