arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸
روزنامه گردی در «انتخاب»؛

ترور مهمی که تلویزیون سانسورش کرد!

گروهک فرقان در شامگاه جمعه چهارم خرداد ۱۳۵۸، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را در منزلش مورد سوءقصد قرار داد./ در تماس تلفنی که خبرنگار کیهان با دفتر امام خمینی در قم گرفت، معلوم شد که بلافاصله پس از دریافت خبر امام برای بهبودی حال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نذر کرده‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترور مهمی که تلویزیون سانسورش کرد!

سرویس تاریخ «انتخاب»: شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ای به مناسبت ۱۳ آبان به ترورهای گروه فرقان در سال ۵۸ اشاره کرد، اما نکته این‌جا بود که پس از ترور سپهبد قرنی و استاد مطهری ناگهان به ترور مهدی عراقی و دکتر مفتح رسید و سوءقصد به جان آیت‌الله هاشمی را که حتی امام خمینی برای بهبود حال ایشان نذر کرده بود حذف کرد.

گروهک فرقان در شامگاه جمعه چهارم خرداد ۱۳۵۸، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی را در منزلش مورد سوءقصد قرار داد. این سومین ترور این گروهک در طی یک ماه منتهی به این تاریخ بود؛ فرقانیان در سوم اردیبهشت همان سال سید محمدولی قرنی، نخستین رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، و در یازدهم اردیبهشت، یعنی تنها چند روز بعد از آن دکتر مرتضی مطهری را به شهادت رسانده بودند.

روزنامه کیهان، روز شنبه پنجم خرداد ۵۸، درباره سوءقصد به جان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چنین گزارش داد:

محافل نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی اظهار داشتند که حدود ساعت ۹ دیشب [شامگاه جمعه چهارم خرداد ۱۳۵۸] دو نفر به درب منزل آیت‌الله مراجعه می‌کنند و اظهار می‌دارند که حامل پیغام خصوصی برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم. محافظین به آنان اجازه ورود می‌دهند و پس از نشستن در اطاق و حرکات غیرعادی مراجعه‌کنندگان آیت‌الله هاشمی به قصد آنان آگاه می‌شود و با آنان کلنجار می‌شود پس از زد و خورد مختصری یکی از آنان به ایشان تیراندازی کرده و متعاقب آن هردو نفر فرار می‌کنند. هنوز کاملا معلوم نیست که چگونه این دو نفر توانسته‌اند پس از تیراندازی در اطاق فرار کنند.

دیشب پس از انتشار خبر سوءقصد به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مهندس مهدی بازرگان، آیت‌الله طالقانی، حجت‌الاسلام دعایی (سفیر جدید ایران در عراق)، امیرانتظام (سخن‌گوی دولت)، آیت‌الله خامنه‌ای، صباغیان (معاون نخست‌وزیر) و گروه کثیری از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی به بیمارستان هجوم برده و حال ایشان را جویا شدند.

در تماس تلفنی که خبرنگار کیهان با دفتر امام خمینی در قم گرفت، معلوم شد که بلافاصله پس از دریافت خبر امام برای بهبودی حال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نذر کرده‌ است.

آیت‌الله منتظری در تماس تلفنی گفت: «خبر سوءقصد به حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی مایه تاسف شد و خوشحالیم که ایشان سالم هستند و حال‌شان رضایتبخش است. بایستی به گروه‌هایی که متصدی این حرف‌ها هستند بگوییم که آن‌ها نمی‌توانند روح یأس در رهبر و ملت ایجاد کنند...»

نظرات بینندگان