arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸

كینوا؛ دانه‌ای با خواص شگفت‌انگیز

كینوا تازه چند سالی است سر زبان‌ها افتاده و شاید اسمش را در مواد لازم دستورهای آشپزی گیاهی دیده باشید. امااگر هنوز با این دانه پرخاصیت آشنا نیستید، پس این مطلب را از دست ندهید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كینوا تازه چند سالی است سر زبان‌ها افتاده و شاید اسمش را در مواد لازم دستورهای آشپزی گیاهی دیده باشید. امااگر هنوز با این دانه پرخاصیت آشنا نیستید، پس این مطلب را از دست ندهید.

 كینوا دانه گیاهی با نام علمی چِنوپودیوم است و به‌دلیل شباهت زیادش به غلات به‌عنوان شبه‌غله شناخته می‌شود. بنابراین كینوا از لحاظ گیاه‌شناسی، برخلاف تصور عموم، به خانواده غلات تعلق ندارد. بلكه با خانواده گیاهانی چون چغندر و اسفناج در ارتباط است.

این دانه خوش‌خوراك بومی آمریكای جنوبی است و پیشینه‌ای 7000 ساله دارد. اینكاها به كینوا لقب دانه مادر را داده بودند و برایشان مقدس بود. جالب است بدانید بیش از 3000 نوع كینوا وجود دارد كه رایج‌ترین‌شان سفید، سیاه و قرمز است.اما بگذارید كمی هم از خواص كینوابرایتان بگوییم. كینوا از معدود پروتئین‌های گیاهی كامل است. چراكه اغلب پروتئین‌های گیاهی كامل نیستند.

اما كینوا همه ۹ اسیدآمینه ضروری برای بدن را دارد. به همین دلیل منبع پروتئینی ارزشمندی خصوصا برای دنبال‌كنندگان رژیم‌های گیاهی است. كینوا همچنین سرشاژ از تركیبات گیاهی مغذی نظیر ساپونین‌ها، اسیدهای فِنولیك، فلاونوئیدها و بِتاسیانین‌هاست. بسیاری از این ‌قبیل تركیبات می‌توانند به‌عنوان آنتی‌اكسیدان عمل كنند. به این معنی كه قادرند اثر سوء رادیكال‌های آزاد روی مولكول‌های بدن را خنثی كنند.

علاوه‌بر همه اینها كینوا از خواص غلات كامل بهره‌مند است و مصرف غلات كامل هم بنابر پاره‌ای از تحقیقات انجام‌شده در این زمینه با كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بهبود كنترل قند خون در ارتباط است. ازجمله سایر خواص احتمالی كینوا می‌توان به تقویت سلامت متابولیكی بدن و مقابله با التهابات مزمن اشاره كرد.

نداشتن گلوتن را هم به مابقی ویژگی‌های این دانه مغذی اضافه كنید.كینوا را می‌توانید از هایپرماركت‌ها یا ارگانیك فروشی‌ها به‌صورت بسته‌بندی تهیه كنید. در ضمن تلفظ درستش هم كین ـ وا (KEEN-wah)است.

روزنامه جام جم

نظرات بینندگان