arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

واشنگتن خانواده دیپلمات‌های آمریکایی را از بولیوی فراخواند

آمریکا به دلیل بحران سیاسی و تداوم اعتراض‌ها در بولیوی، خانواده دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه آمریکا صبح چهارشنبه (به وقت تهران) در اطلاعیه در تارنمای رسمی خود هشدارها مسافرتی درباره بولیوی را به‌روز و اعلام کرد که خانواده دیپلمات‌های آمریکایی در این کشور باید از آن خارج شوند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که کارکنان غیرضرور اماکن دیپلماتیک آمریکایی در بولیوی اجازه دارند که از این کشور خارج شوند.

بولیوی در هفته‌های اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری دچار بحران سیاسی و خیابان‌های این کشور صحنه تظاهرات و اعتراض‌های خشونت‌آمیر شده است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری بیستم اکتبر (۲۸ مهر)، مخالفان مدعی تقلب در انتخابات شدند و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی کناره‌گیری اوو مورالس رئیس جمهوری این کشور را خواستار شد.

مورالس پس از استعفا، دوشنبه‌شب از مکزیک پناهندگی دریافت و کشورش را ترک کرد. پس از خروج او، پلیس بولیوی اعلام کرد شماری زیادی از معترضان از شهر «ال آلتو» به سمت لاپاز به راه افتاده‌اند.
سنای بولیوی که پیشتر اعلام کرده بود به دلیل عدم حدنصاب امکان بررسی استعفا مورالس را ندارد، روز سه‌شنبه برای بررسی راه‌حل‌های احتمالی خروج از بحران سیاسی، جلسه اضطراری تشکیل داد.

«جینین آنیز» نائب‌رئیس دوم سنای بولیوی در غیاب نمایندگان حزب «حرکت برای سوسیالیسم» بر کرسی ریاست این مجلس نشست و اعلام کرد که ریاست جمهوری موقت کشور را برعهده می‌گیرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان