arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

توکلی، اینگونه تکلیف دولت را در مجلس مشخص کرد! / حسینی: خارج که رفتم، فقط فکر می کردم!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از آنکه هفته گذشته، توکلی در واکنش تند اعلام کرد که تکلیف این دولت پرمدعا و مسئولین بی لیاقتش را در مجلس مشخص می کنیم  صبح امروز، وزیر اقتصاد به مجلس آمد اما آنطور که توکلی وعده داده بود، تکلیف دولت مشخص نشد!

به گزارش انتخاب، سایت بازتاب گزارش داد: سرانجام 3 هفته بعد از بروز اختلال در بازار ارز و سکه کشور، امروز 3 عضو ارشد تیم اقتصادی دولت در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافتند و نمایندگان طی دو ساعت به انتقاد شدید از عملکرد اقتصادی دولت در هفته های اخیر پرداختند.

بنا بر این گزارش، در این جلسه که حسینی، غضنفری و بهمنی، وزرای اقتصاد و صنعت و تجارت و رییس کل بانک مرکزی حضور یافته بودند، احمد توکلی، مصباحی مقدم، باهنر و سید حسین هاشمی به انتقاد شدید از عملکرد دولت پرداختند.

در این جلسه توکلی، نماینده تهران محتوای نامه خود که در رسانه ها منتشر شد را مطرح کرده و پرسیده، در این دو هفته چه می کردید و در این اوضاع بحرانی چرا به مراسم تحلیف رئیس جمهور نیکاراگوئه رفتید؟

وزیر اقتصاد هم ضمن بیان برخی مطالب خود که در این چند روز مطرح کرد، اظهار کرده که در این دو هفته و حتی سفر آمریکای لاتین در حال فکر کردن بودیم.

وی افزوده که من نمی خواستم به این سفر بروم و با اصرار رئیس جمهور به آمریکای لاتین رفتم و در سفر هم مشغول فکر کردن بودیم.

 

توکلی همچنین در بخشی از سخنانش از این که این بحران به گردن رسانه ها انداخته شد، انتقاد کرده و بهمنی ، رئیس بانک مرکزی مجددا دلالان و برخی رسانه ها را در این زمینه مقصر دانسته و گفته: برخی رسانه ها در تیترهایشان حتی از قیمت واقعی هم بالاتر می زدند که باعث اثر منفی بر بازار می شد.

در این جلسه یک موضوع محرمانه هم در خصوص بانک مرکزی از سوی نمایندگان مطرح شده که نمایندگان تاکید کردند برای جلوگیری از تاثیرگذاری منفی در بازار، مطرح نشود.

 

سایت خبر هم نوشت: مجلسی​ها اگرچه پیش از اینها می​خواستند پیگیر تنش در این بازار باشند اما دولتمردان، دعوت اهالی خانه ملت برای حضور در چنین جلساتی را نمی​پذیرفتند. این جلسه پس از دو هفته تاخیر در حالی برگزار شد که بالاخره طی چند روز گذشته، سکوت دولت در قبال افزایش بی سابقه قیمت طلا و ارز شکست و با اعلام نرخ سود بانکی و تک نرخی شدن نرخ دلار، آرامشی نسبی به بازار داخلی بازگشت.


اما انتقاد نمایندگان ملت به دولت به دلیل ورود با تأخیر قوه مجریه برای ساماندهی نوسانات بازار ارز و سکه و عدم مدیریت این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.


حسینی، بهمنی و غضنفری به مدت 45 دقیقه به سخنرانی پرداختند و هر یک گزارشی در زمینه حوزه کاری خود و وضعیت موجود و شرایط فعلی ارائه دادند. سید‌حسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون اقتصاد، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رضا عبداللهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم مواضع نمایندگان و مجلس را تشریح کردند و پرسیدند که علت تاخیر دولت در ورود به این نواسانات چه بوده و اگر دولت توان مدیریت این عرصه را داشته چرا اینقدر دیر وارد میدان شده است؟


به گفته حسین سبحانی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس، دولتی‌ها به علل نوسانات و نابسامانی‌های بازار ارز و طلا و دلار پرداختند و نیز بر کنترل این بازار با اجرای سیاست‌های انجام شده تأکید کردند.آنها در این جلسه درباره ذخایر ارزی و توانمندی‌های موجود کشور مطالبی را مطرح و بیان کردند که ایران از ذخایر خوبی برخوردار است و پشتوانه ارزی خوبی دارد.
اما محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی امروز اتفاق نظر بین دولت و مجلس وجود داشت که نوسانات ارز ارتباطی با ذخایر ارزی ندارد. به گفته وی، دولت نیز قول داده که از تشدید دلال‌بازی ارزی جلوگیری کند.


 البته او پذیرفت که برخی اختلاف دیدگاه‌ها هم بین نمایندگان و دولتمردان در علل بوجود آمدن نوسان در بازار ارز وجود داشت. ولی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود دولت برای افزایش درآمد این نوسان را ایجاد کرده، درست نیست چراکه دولت چنین موضوعی را عنوان نکرده و مجلس هم در این مورد ادعایی ندارد. نقش مدیریتی دولت در افزایش قیمت‌ها یک تهمت به دولت است البته عدم ابلاغ و اقدام دیرهنگام در ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار آن هم با تاخیر 20 روزه موضوع دیگری بود که نمایندگان نسبت به آن انتقاد داشتند.


وی خاطرنشان کرد: ‌این امید و انتظار وجود دارد که روند رو به کاهش قیمت ارز و بازگشت قیمت‌ها به سمت قابل قبول در آینده محقق شود؛ دولتی‌‌ها در جلسه غیرعلنی امروز تاکید کردند که برای تأمین منابع موردنیاز از جمله کالا و مواد اولیه محدودیتی در تأمین ارز وجود ندارد. دولتمردان در جلسه امروز اعلام کردند که ارز را محدود می‌کنند تا از تشدید دلال‌بازی جلوگیری شود؛ از نظر ذخایر طلا و سکه نیز دولت و بانک مرکزی با محدودیتی مواجه نیست و به راحتی می‌تواند مسئله را کنترل کند.


کوهکن در پایان تاکید کرد که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس پیشنهاد شد که اگر مقاومتی در برابر سیاست‌گذاری‌های دولت در قبال بازار ارز هم صورت گرفت برخوردهایی با متخلفان صورت بگیرد.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
امير ميانجي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
4
75
آقای توکلی ضمن مزاح نطق های انتخاباتی افاضه می فرمایند . نزدیک انتخابات است و لازمه اش صحبتهای تند و تیز و نطقهای آتشین ست .
اما دریغ از یک ریال عمل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جناب دکترای اقتصاد دیگر دست شما هم برای مردم رو شده است .
شرمنده بشریت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
0
0
بنده با تمام وجود و از صمیم قلب از زحمات آقای توکلی و همراهان تلاشگرشان تشکر می کنم. اوضاع ارام شد. شهر در امن و امان است.
حکیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
0
34
به نظر من وزیر اقتصاد به تمام نمایندگان و شعورشان توهین کرده. ولی آنان به روی خودشان نیاوردند! خیلی باید یک فردی در هر مقامی اینقدر بی غیرت باشد که ساکت بشیند و این حرفها را بشنود.
آقای توکلی هم که خیلی خشن بودند .... واااای! ان روز که ایشان آن حرفها را زدند, گفتیم ببینیم و تعریف کنیم. نگفتم!
نظرات بینندگان