arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

سخنگوی شورای نگهبان: نمی‌دانم «سرا» چه مفهومی دارد؛ اگر در روند انتخابات تأثیری نداشته باشد منع قانونی ندارد / استانی شدن انتخابات برای این دوره منتفی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا زمانی که این ساز و کار [سرا] دخالتی در روند برگزاری انتخابات نداشته باشد، منع قانونی هم ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در مشهد، بیان کرد: نمی‌دانم این سازوکار [سرا] چه مفهومی دارد. تا زمانی که این سازوکار دخالتی در روند برگزاری انتخابات نداشته باشد منع قانونی هم ندارد، اما اگر در روند برگزاری انتخابات تأثیر بگذارد خلاف قانون خواهد بود.

وی افزود: شورای نگهبان وظیفه خود را در خصوص لایحه پالرمو انجام داد و ایراداتی که شورای نگهبان به پالرمو گرفت توسط مجلس شورای اسلامی رفع شد. علاوه‌بر ما هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نظراتی در این خصوص داشت که به مجلس شورای اسلامی اعلام شد و ما اطلاعی از روند کار در مجمع تشخیص مصلحت نظام نداریم.

مهمترین اظهارات کدخدایی به شرح زیر است:

هیأت مرکزی انتخابات کار خود را آغا کرد و اعضای هیأت‌های استانی و شهرستانی تعیین شدند.

هم‌اکنون تمام هیأت‌های نظارت استانی و شهرستانی شکل گرفته است.

استانی شدن انتخابات با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی با ایراداتی مواجه شد و به مجلس برگشت داده شد و مجلس تاکنون اقدامی برای اصلاح آن انجام نداده است، لذا استانی شدن انتخابات برای این دوره انتخابات منتفی است.

برای الکترونیکی شدن انتخابات با وزارت کشور در حال کار هستیم.

انتخابات الکترونیک یک الزام قانونی است و فارغ از مشکلات مطرح شده انتخابات الکترونیکی می‌تواند مزایایی داشته باشد به شرط اینکه اشکالات امنیت رأی‌ها مرتفع شود.

در انتخابات شوراها که الکترونیکی برگزار شد گزارش‌هایی داریم که انتخابات دچار مشکلاتی شد.

اگر امنیت انتخابات تضمین شود ما آمادگی داریم انتخابات را الکترونیکی برگزار کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان