arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۰

دور زدن قانون به سبک ایران‌خودرو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک کارشناس محیط زیست در خصوص عدم استاندارد بودن وانت‌پیکان گفت: شرکت ایران خودرو برای رفع معضل قانونی تولید و شماره‌گذاری وانت‌پیکان اقدام به نصب کاتالیست کان‌ورتور(مبدل کاتالیستی) می‌کند که بعد از یک تا 2 سال این کاتالیست عمر مفید خود را از دست می‌دهد و آلودگی در محیط منتشر می‌شود.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، یک کارشناس محیط زیست در خصوص میزان آلایندگی که وانت‌پیکان تولید می‌کند اظهار داشت: موتور وانت‌پیکان واقعاً استاندارد آلایندگی را پاس نمی‌کند. شرکت ایران خودرو برای رفع معضل قانونی تولید و شماره‌گذاری وانت‌پیکان اقدام به نصب کاتالیست کان‌ورتور(مبدل کاتالیستی) می‌کند که این مبدل آلایندگی خودرو را از حالت مضر تبدیل به گازهایی می‌کند که ضرر کمتری دارد.

این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: مبدل کاتالیستی وظیفه دارد هیدروکربن‌های نسوخته که از موتور خودرو خارج می‌شود را تبدیل به آب و دی‌کسیدکربن کند و اکسید ازت را نیز تبدیل به گاز ازت کند.

وی تأکید کرد: در نتیجه وانت‌پیکان شاید بتواند استاندارد یورو 2 را پاس کند ولی بعد از حدود 80 هزار کیلومتر پیمایش توسط خودرو یعنی بعد از یک تا 2 سال این کاتالیست عمر مفید خود را از دست می‌دهد و از بین می‌رود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: در نتیجه با توجه به عدم تعویض قطعه توسط رانندگان میزان وسیعی از آلودگی توسط وانت‌پیکان به صورت ناگهانی به محیط رها می‌شود بنابراین اگر در وانت‌پیکان کاتالیست نیز گذاشته شود و استاندارد یورو 2 را هم پاس کند این خودرو به استاندارد یورو 4 نمی‌رسد.

30 شهریور سال جاری بود که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در نامه‌ای به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خواستار ممنوعیت شماره‌گذاری وانت پیکان به دلیل عدم استانداردهای لازم از جمله استاندارد آلایندگی از اول مهر ماه 90 شد اما 25 آبان ماه دولت مصوبه‌ای مبنی بر اینکه تولید وانت پیکان تا پایان سال 90 ادامه پیدا کند را ابلاغ کرد و علی رغم تأکید سازمان محیط زیست بر اینکه وانت پیکان سیستم کنترل آلایندگی ندارد اما از 29 آبان سال 90 شماره‌گذاری این خودرو از سر گرفته شد و همچنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
0
0
اینجا ایران است
هیچ کاری برای مدت طولانی برنامه ریزی نمیشه و فقط استاد سرهم بندی هستیم
این است همت ایرانی (:
نظرات بینندگان