arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های اعتمادالسلطنه؛ دوشنبه ۲۲ آبان ۱۲۶۷: روس‌ها به واسطه اعطای امتیاز کشتی‌رانی در کارون، به انگلیس متالم‌اند

این روز‌ها به واسطه امتیازی که به انگلیس داده‌اند که در شط کارون کشتی‌رانی بکند، روس‌ها از این فقره متالم‌اند. نهایت سخت‌گیری را دارند. این است که فضله و عقل وزرا داخل است. به جهت این خبط غریبی که کرده اند دردسر به جهت خودشان ایجاد نموده‌اند. در این خصوص شاه از من سوال کردند، من هم حقانیت روس‌ها را تصدیق کردم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روس‌ها به واسطه اعطای امتیاز، کشتی‌رانی در کارون، به انگلیس متالم‌اند

پس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اعتماد السلطنه آمده است:

صبح زود با کالسکه دیوانی شهر آمدم. به والده روغن کرچک داده بودند. بعد از دیدن والده خانه طلوزان [پزشک ناصرالدین شاه]، بعد باز خانه والده رفتم. عصر دوشان‌تپه مراجعت نمودم. معروف است در آن هنگامه راه‌آهن حضرت عبدالعظیم سنگی به پهلوی امین‌الملک [رئیس دارالشورای کبرای دولتی]زده بودند که دو روز بستری بود. این روز‌ها به واسطه امتیازی که به انگلیس داده‌اند که در شط کارون کشتی‌رانی بکند، روس‌ها از این فقره متالم‌اند. نهایت سخت‌گیری را دارند. این است که فضله و عقل وزرا داخل است. به جهت این خبط غریبی که کرده اند دردسر به جهت خودشان ایجاد نموده‌اند. در این خصوص شاه از من سوال کردند، من هم حقانیت روس‌ها را تصدیق کردم.
از چیز‌های عجیب دنیا این‌که دیروز وزیر اعظم [امین‌السلطان] ما عکس حاجی کربلایی علی را برهنه و کشف‌العوره داده انداخته‌اند. دیشب خودشان به حضور همایون آوردند. «در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد»، اما قبیح‌ترین حیله‌ها آلت حاجی کربلایی است! خداوند سلطان ما را حفظ کند که به بدترین وضع‌ها دولت گرفتار است.

نظرات بینندگان