arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

ترامپ وضعیت فوق‌العاده در ارتباط با ایران را تمدید کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا «وضعیت فوق‌العاده ملی» در ارتباط با ایران را یک سال دیگر تمدید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ در نامه‌ای به کنگره آمریکا که بامداد چهارشنبه در تارنمای رسمی کاخ سفید منتشر شد، اعلام کرد که وضعیت فوق‌العاده ملی در ارتباط با ایران را که در ابتدا در سال 1979 (1358شمسی) تصویب شده، یک سال دیگر تمدید می‌کند.
براساس قانون وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا، وضعیت‌های فوق‌العاده به صورت خودکار پس از یک سال از اعلام منقضی می‌شوند مگر آنکه رئیس جمهوری این کشور در مدت 90 روز پیش از انقضا، تمدید آن را اعلام کند.
ترامپ در نامه خود به کنگره گفته است که این وضعیت فوق‌العاده ملی در ارتباط با ایران که در 14 نوامبر 1979 (23 آبان 1358) اعلام شده، پس از 14 نوامبر 2019 نیز ادامه می‌یابد.
ترامپ در این نامه نوشته است: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و فرایند اجرای توافقنامه‌ها با ایران به تاریخ 19 ژانویه 1981 (توافق الجزایر در 29 دی 1359) ادامه دارد. بر همین اساس، من تصمیم گرفته‌ام که ادامه وضعیت فوق‌العاده ملی در ارتباط با ایران ضرورت دارد.
توافق الجزایر که با میانجیگری کشور الجزایر میان نمایندگان ایران و آمریکا در امضا شد، به تسخیر سفارت آمریکا در تهران و آزادی گروگان‌های آمریکایی پایان داد.
این وضعیت فوق‌العاده که توسط جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا در واکنش به تسخیر لانه جاسوسی ایالات متحده در تهران اعلام شد، با آنچه بیل کلینتون سلف ترامپ در سال 1373 اعلام کرده بود، متفاوت است.
کلینتون در 15 مارس 1981 (24 اسفند 1373) علیه ایران وضعیت فوق‌العاده دیگری اعلام کرد که همکاری شرکت‌های نفتی آمریکایی با ایران را تحریم می‌کرد.
هر دو فرمان وضعیت فوق‌العاده ملی علیه ایران از زمان اعلام تاکنون توسط همه رئیسان جمهوری آمریکا تمدید شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان