arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

ترامپ با اردوغان دیدار کرد

با گذشت یک ماه از تنش میان آمریکا و ترکیه و سپس تصمیم واشنگتن برای تعلیق تحریم های آنکارا، رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرده‌است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ با اردوغان دیدار کردبه گزارش شبکه سی ان بی سی، ترامپ در حالی روز چهارشنبه میزبان رئیس جمهوری ترکیه است که اولین جلسه رسمی استیضاح وی در ماجرای اوکراین گیت آغاز شدهاست. 
وی در دیدار اولیه خود با اردوغان با اشاره به برگزاری جلسه استیضاح خویش گفت: من اینقدر سرم شلوغ است که نمی توانم این مراسم را مشاهده کنم.
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به قربانیان غیرنظامی در خاورمیانه گفت: من و اردوغان از روزهای اولیه دارای روابط دوستانه خوبی بوده ایم و این روابط دوستانه یکطرفه نیست. 
وی خاطرنشان کرد که وی و اردوغان در مورد سیستم دفاع موشکی اس-400 که ترکیه از روسیه خریداری کرده است، به همراه برنامه جنگنده های اف 35 صحبت خواهیم کرد.
«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گذشته گفت: کنگره  آمادگی مجازات کردن ترکیه از طریق تحریم اقتصادی را دارد مگر اینکه آنکارا از دریافت سیستم های موشکی دفاع هوایی اس400 ساخت روسیه منصرف شود. 
وی ادامه داد: اگر ترکیه از دست موشک های اس 400 خلاص نشود، در این صورت کنگره از طریق قانون کاتسا که از حمایت نمایندگان دو حزب برخوردار است قوانین تحریم ترکیه را تصویب خواهد کرد و آنکارا عواقب این تحریم ها را احساس خواهد کرد.
اوبرایان افزود: ما به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به وضوح گفتیم که در حوزه ناتو هیچ جایی برای سامانه موشکی اس 400 و یا هر گونه سلاح های قابل توجه روسیه وجود ندارد. 
براساس قانون کاتسا آمریکا مصوب سال ۲۰۱۷، واشنگتن به اعمال تحریم ها علیه هر کشوری که تبادلات نظامی چشمگیری با دشمنان آمریکا از جمله روسیه دارد، ملزم می شود.
اردوغان چندی پیش خرید سامانه «اس ۴۰۰» روسی را ضرورتی برای صلح منطقه دانست و اعلام کرد که فرآیند نصب آن در ماه آوریل ( فروردین ۹۹) تکمیل می‌شود.

نظرات بینندگان