arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

تحلیل الاخبار درباره اهداف نتانیاهو از ترور همزمان دو رهبر فلسطینی؛ آیا هدف نخست وزیر اسرائیل، ایران بود؟

مسئولان اسرائیل اخیرا از اطلاعات خود در مورد نقشه ایران برای حمله گسترده به اهداف استراتژیک اسرائیل، سخن می گفتند و از طریق هدف گرفتن جهاد اسلامی، به نحوی به ایران هشدار دادند که منتظر حمله آن نیستند و به تقویت موضع دفاعی خود اکتفا نمی کنند؛ بلکه ضربات دردناکی را به سازمانهای مرتبط با ایران وارد می آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایناهو از ترور همزمان دو رهبر فلسطینی چه هدفی را دنبال می کرد؟ / آیا هدف نخست وزیر اسرائیل، ایران بود؟

يحيى دبوق در الاخبار نوشت: اینکه اسرائیل دو رهبر جنبش جهاد اسلامی را هدف بگیرد، در حالی که می داند پاسخ متقابل می تواند هدف گرفتن تل آویو بوده، ممکن است ادامه پیدا کند و منجر به مقابله ای گسترده شود؛ این بدان معناست که انگیزه اسرائیل از تجاوز به جهاد اسلامی و نوار غزه فراتر می رود و می تواند به تلاش آن برای مقابله با متغیرهای محیط جغرافیایی مرتبط باشد، که تبدیل به تهدیداتی برای موجودیت رژیم صهیونیستی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در تفصیل اهداف اسرائیل می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

-در میدان غزه، اسرائیل قصد دارد توان بازدارندگی خود را باز یابد و این مهم، جز با تغییر قواعد درگیری محقق نمی شود. همچنین، هدف اسرائیل بالا بردن توان بازدارندگی، تا حدی است که مانع از استفاده گروههای مقاومت، از شرایط فشار بر سیاستگذاران در تل آویو، در راستای کاستن از شدت محاصره و تامین بخشی از حقوق غزه شود.

-در ارزیابی های اسرائیل و بویژه موسسه نظامی آن، که همزمان، دو حمله را در غزه و دمشق ترتیب داد، حملات ترور مذکور، می تواند مانع از به چالش کشیده شدن اسرائیل و تهدید آن توسط گروههای مقاومت شده و به طور کلی، فایده این ترورها، تقویت توان بازدارندگی اسرائیل است، که بسیار مهمتر از هزینه ای است که این رژیم باید برای پاسخ متقابل فلسطین بپردازد.

- در ابعادی وسیعتر، یعنی در جریان مقابله اسرائیل علیه محور مقاومت، ترور غزه و تلاشی که برای ترور در سوریه صورت گرفت، حامل پیام اسرائیل، برای چند جهت و بویژه، طرف ایرانی است.

مسئولان رژیم صهیونیستی اخیرا از اطلاعات خود در مورد نقشه ایران برای حمله گسترده به اهداف استراتژیک اسرائیل، سخن می گفتند و از طریق هدف گرفتن جهاد اسلامی، به نحوی به ایران هشدار دادند که منتظر حمله آن نیستند و به تقویت موضع دفاعی خود اکتفا نمی کنند؛ بلکه ضربات دردناکی را به سازمانهای مرتبط با ایران وارد می آورند. این پیام، در واقع بیش از آنکه نشان دهنده قدرت اسرائیل باشد، از ضعف و عقب نشینی ان حکایت دارد؛ چرا که اسرائیل در این اقدام، از منبع اصلی تهدیدی که متوجه ان بود، دوری کرد، تا به یک قدرت متوسط در محور مقاومت، حمله کند.

-در داخل اسرائیل، به نظر می رسد که زمان بندی دو عملیات، کارکرد سیاسی بویژه برای نتانیاهو دارد و در همین چارچوب، می توان به سه نکته اشاره کرد: تمایل نتانیاهو برای نشان دادن خود بعنوان یک رهبر قدرتمند. تاکید بر اینکه تصمیم پس از درخواست ارتش اسرائیل گرفته شده و این مساله، مسئولیت هر گونه پاسخ احتمالی طرف مقابل را از شخص نتانیاهو برطرف می کند. پایان دادن به امکان تشکیل دولت از سوی بنی گانتس؛ به این دلیل که گانتس هیچگاه مانند نتانیاهو وارد چنین ماجراجویی هایی نمی شود.

نظرات بینندگان