arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸

رئیس کمیته روابط خارجی سنا: لوایح تحریم ترکیه تصویب نشود

رئیس کمیته امور خارجی سنا گفت، از قانونگذاران نمی‌خواهد تا لایحه مربوط به تحریم‌ها علیه ترکیه را در حال حاضر تصویب کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته رویترز، سناتور جیم ریش، رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا گفت: احتمالا این بهترین گزینه است که ما در حال حاضر این لایحه مربوط به اعمال تحریم‌ها علیه ترکیه را تصویب نکنیم.

این سناتور در میان گروهی از سناتورهای جمهوری خواه آمریکایی است که روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از آنها خواست تا برای دیداری با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به کاخ سفید بروند و در این نشست بود که ترامپ به اردوغان تاکید کرد تا سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی را کنار بگذارد.

گروه‌های مختلف از قانونگذاران از جمله سناتور ریش و سناتور باب منندز، خسته از تهاجم ترکیه به شمال سوریه و خرید اس-۴۰۰های روسی، لایحه‌ای را برای اعمال تحریم‌ها علیه آنکارا ارائه کردند. پس از نشست کاخ سفید، اردوغان به خبرنگاران گفت، ترکیه روابطش با روسیه را به خطر نمی‌اندازد.

سناتور ریش به این مساله اشاره کرد که ایالات متحده به دنبال تضعیف آن رابطه نیست اما خرید تسلیحاتی از روسیه نباید ادامه یابد.

واشنگتن در واکنش به خرید تسلیحاتی ترکیه از روسیه، آنکارا را از چند برنامه برای تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ بیرون گذاشت و فروش تسلیحات به این عضو ناتو را منع کرد.

برخی از اعضای کنگره آمریکا از ترامپ خواسته بودند تا به اردوغان افتخار ورود به کاخ سفید را ندهد اما سناتور ریش گفت، از اینکه این دیدار صورت گرفته، بسیار خوشحال است و ادامه داد: این دیدار می‌تواند به بهبود روابط منجر شود و رجب طیب اردوغان هم با یک پیام بسیار مشخص و واضح کاخ سفید را ترک گفت که اگر ترکیه به خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ روسی ادامه دهد، با پیامدهایی روبرو می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان