arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸

وزارت کشور عراق: برخی به دنبال ایجاد آشوب هستند

سخنگوی وزارت کشور عراق ضمن هشدار به تلاش برخی برای برهم زدن تظاهرات مسالمت‌آمیز در این کشور، اعلام کرد که نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تظاهرات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت کشور عراق: برخی به دنبال ایجاد آشوب هستندوزارت کشور عراق از وجود طرف سومی در تظاهرات اخیر خبر داد که به دنبال ایجاد هرج و مرج در این کشور هستند.

سرتیپ «خالد المحنا»، سخنگوی وزارت کشور عراق شامگاه جمعه (۲۴ آبان) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت که برخی در مورد تعداد قربانیان و کشته‌های تظاهرات مبالغه می‌کنند.

این مقام عراقی از وجود برخی آشوب‌گر در بین تظاهرات‌کنندگان خبر داد و گفت: «طرف سومی در این بین وجود دارد که تلاش می‌کند مسیر تظاهرات را از مسالمت‌آمیز به خشونت سوق دهد».

وی ادامه داد: «برخی از گروه‌ها بدشان نمی‌آید که عراق به سمت هرج و مرج و آشوب کشیده شود». او گفته که برخی علاوه بر حمل سلاح، از بمب، نارنجک و کوکتل مولوتف در بین تظاهرات استفاده کرده‌اند.

او گفت که مبالغه در میزان زخمی‌ها و کشته‌ها باعث تخریب وجه نیروهای امنیتی عراق و همچنین تظاهرات مردمی در این کشور شده است.

سخنگوی وزارت کشور عراق تظاهرات مسالمت‌آمیز را حق عراقی‌ها دانست و گفت که با این حال، در بین معترضان، طرف سومی هست که تلاش دارد نیروهای امنیتی را تحریک کرده و آن‌ها را وادار به درگیری با آن‌ها کند.

سرتیپ المحنا گفت که وزیر کشور از نیروهای امنیتی خواسته و توصیه مؤکد کرده که به‌هیچ وجه از سلاح  علیه تظاهرات استفاده نکنند.

عراق از ابتدای ماه اکتبر شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به وجود فساد و نبود اشتغال و وضعیت نابسامان معیشتی است. این تظاهرات چند هفته به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شد. با این حال، از ۲۵ اکتبر (سوم آبان) دوباره از سر گرفته شد.

برخی از معترضان و گروه‌های سیاسی مانند ائتلاف الفتح خواستار تغییر نظام سیاسی در عراق شده‌اند؛ چرا که به گفته آن‌ها، تا زمانی که ساختار پارلمانی به ریاستی تبدیل نشود، فساد و نارکارآمدی در این کشور باقی‌ خواهد ماند. حکومت منطقه کردستان عراق با این خواسته مخالفت کرده است.

نظرات بینندگان