پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نمايندهي مجلس خبرگان رهبري گفت: اسلام دين زيباييها و نيکيهاست و نبايد با ناآگاهي و ندانم کاريها سيماي آن را زشت جلوه داد.
به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، آيتالله هاشمزاده هريسي در ديدار تعدادي از روحانيون تبريز، ترويج اسلام دوستي را مهمترين رسالت روحانيون ذکر کرد و گفت: اسلام دين زيباييها و نيکيهاست و نبايد با ناآگاهي وندانم کاري ها سيماي آن را زشت جلوه داد.
وي ضمن قرائت آياتي از قران کريم درباره دين رحمت که همان دين اسلام است و پيامبر و کتاب رحمت افزود: انقلاب اسلامي براي مفهوم اخلاق به پيروزي رسيد.
آيتالله هاشم زاده هريسي با بيان اينکه رحمت، محبت و اخلاق از هم جدا نيست ضمن بيان روايتي ادامه داد: محبت روح خداست در پيکر جامعه، انسان ها چون بنده خدا هستند بايد به يکديگر مهر بورزند.
فقيه و مفسر قرآن با بيان اينکه خداوند هم رحمت خاص دارد و هم رحمت عام، افزود: رحمت عام براي مومن و کافر بي دين و با دين فراگير است و خاص شامل افرادي خاص و ويژه است و بايد گفت رحمت با دوست داشتن فرق مي کند اگر انسان کسي را هم دوست ندارد بايد مورد مهر و رحم خود قرار دهد.
وي با بيان اينکه مسلمانان و در راس آن علما وظيفه دارند قرآن را به عنوان کتاب رحمت و پيامبر را به عنوان پيامبر رحمت و پيامبر را به عنوان پيامبر به جهانيان معرفي کنند، ادامه داد: اصل اوليه اسلام محبت و مهرورزي و رحمت است ، مهرورزي در هيچ جاي دنيا به اندازه جهان اسلام مطرح نيست، عدالت و رحمت واجب شرطي است و جزء لاينفک حکومت اسلامي است، مجازات و تنبيه خلاف کار نيز خود جزعي از رحمت و مهرورزي به اوست تا به صراط مستقيم هدايت شود و اسلام با خود فرد خصومتي ندارد با اعمال زشت فرد مخالف است.
عضو هيات علمي واحدعلوم و تحقيقات دانشگاه تهران دربخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بيکرانه بودن اقيانوس قرآن گفت: کارهاي فراواني در خصوص قرآن بعد از انقلاب صورت گرفته، لکن ظرفيت قرآن فراوان است و قرآن بايد همه جهان را بگيرد.
وي از متعلّم، قاري، حافظ و حامل به ترتيب به عنوان مقامات و مراحل چهارگانه رشد قرآني نام برد و گفت: همه اين مقامات مقدمه رسيدن به مرحله پنجم يعني عمل به قرآن است.
عضو مجلس خبرگان رهبري ، مرحله ششم مقامات قرآن را حاميان قرآن عنوان کرد و گفت: قرآن کاب صلح، عدالت، انسان دوستي و در يک کلام کتاب بشريت است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با ذکر اين مطلب که قرآن صرفاً کتاب عمل نيست بلکه عمل با روش خاص خود است، گفت: پيامهاي قرآني را حتي در مقابله با دشمنان، بايد با روش زيبا و در قالب اثرگذار به کار برد.
آيتالله هاشمزاده هريسي حاملان پيامهاي به حق را مورد خطاب قرار داد و با اشاره به عرضه بعضي کتابهاي خالي از محتوا که با جلد و قالب جذب کننده منتشر ميشود، گفت: ما چرا روشهاي خوب و زيبا را فراموش کردهايم؟
وي با يادآوري اين نکته که مسؤوليت ما جهاني کردن قرآن است، تصريح کرد: يکي از تحريفهاي عملي قرآني اين است که با استناد به قرآن در جامعه عمل ناروا و مطابق با تفسير به رأي صورت گيرد.
وي در همين ارتباط با سير در حوادث تاريخ اسلام افزود: آنهايي که با منطق حمايت از خليفه، امام حسين(ع) را کشتند و يا کعبه را به منجنيق بستند از مصاديق اين نوع تحريف هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تشريح نشانههاي جامعه بهشتي و جامعه جهنمي در قرآن که در صحيفه امام خميني(ره) نيز آمده، گفت: تمام چيزهايي که در جهنم و بهشت هست، اعمال خودمان است که به خودمان برميگردد.
وي افزود: در جامعه بهشتي بين برادران سرور و دوستي «اخوانا علي سرر متقابلين» حاکم است و جامعهاي که در آن بين برادران دشمني، حسد و نفرت «خصام اهل النّار» برقرار هست، اين جامعه جهنمي است.
هاشمزاده هريسي با بيان اينکه همه کارها بايد براي خدا باشد،از خدا شروع شود و به خدا ختم شود افزود: آن چيزي که ميتواند کارها و اعمال ما را از آفات مصون بدارد فقط و فقط اخلاص است، در صورت نبود اخلاص کار ما هم خطر دارد، در اين صورت اگر اين کار براي ما ممکن است نفعي نيز داشته باشد ولي ضرر اين کار براي ما بيشتر است.
وي با بيان اينکه اخلاص يک مساله کاربردي است، ادامه داد: خيلي از کارهاي ما از افراط ها، تفريط ها و بد برخورد کردن نشات مي گيرد، اختلافات با داشتن اخلاص مصون مي ماند.
اين صاحبنظر مسائل اسلامي در تعريف اخلاص اظهاركرد: اخلاص چندين مفهوم را در ميگيرد، يعني به جاي اينکه يک عنوان مطرح کنيم چند تا عنوان مطرح مي شود، زماني در مقابل اخلاص،شرک مطرح ميشود، همچنين کلمه اخلاص با توحيد در ارتباط است و توحيد نيز اساس دين است اساس کار اسلام است، وقتي از اخلاص سخن ميگوييم در واقع از توحيد صحبت ميکنيم.
وي مسئوليت و رسالت علما و حوزهها را به لحاظ قداست، ظرافت و زيبايي مهم خواند و گفت: ارزش همه مسؤوليت ها به خدمتگزاري است نه کوچکي يا بزرگي عنوان و ژست آن.