arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

عضو کمیسیون برنامه و بودجه: همه شوکه شدیم

با رأی آوردن این طرح آن بخش از قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه عملا اجرا نشد در نتیجه هر سال در کمیسیون تلفیق بحث بنزین شروع می‌شد. اختیاری که هر سال به دولت می‌دادند این بود که دولت می‌تواند با در نظر گرفتن چند پارامتر افزایش دهد که از جمله آن پارامترها رصد کردن وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ که فردا خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هرگونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود.

عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با ایلنا در بیان ارزیابی خود از تاثیرات مثبت و منفی افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد جامعه گفت: همه اعتقاد بر این است که هزینه تولید بنزینی که عرضه می‌شود به مراتب بیشتر از قیمت عرضه شده آن است.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم ادامه داد: از طرف دیگر هر کسی قدرت خرید خودروی بیشتری دارد می‌تواند از این یارانه‌ها بیشتر استفاده کند. این یک واقعیت است که یک خانواده ممکن است چند خودرو داشته باشد و در نتیجه از این یارانه‌ها بیشتر استفاده کند و یک خانواده ممکن است حتی یک موتورسیکلت هم نداشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: همه اعتقاد داریم که توزیع یارانه‌ها در اینجا عادلانه نیست اما افزایش قیمت هم باید حساب و کتاب داشته باشد.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم قیمت بنزین به ازای هر لیتر ۸۰ تومان بود. در برنامه پنج ساله سوم توسعه هم مصوبه‌ای آوردند که دولت سالانه قیمت بنزین را ۲۰ درصد افزایش دهد که بعد از پنج سال ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به نرخ برسد. اگر پنج سال افزایش قیمت می‌دادند تقریبا سر به سر می‌شد.

نماینده مردم آمل اظهار داشت: اشتباهی که دوستان اصولگرای ما در مجلس هفتم کردند این بود که طرح تثبیت قیمت‌ها را دادند که هنوز هم در مجلس هست. در این طرح استدلال کردند که با توجه به اینکه این افزایش قیمت (بنزین) بر قیمت کالاها اثر می‌گذارد بنابراین نباید حتی همان ۲۰ درصد را هم افزایش دهیم و این طرح در صحن علنی رأی آورد.

یوسفیان ملا افزود: با رأی آوردن این طرح آن بخش از قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه عملا اجرا نشد در نتیجه هر سال در کمیسیون تلفیق بحث بنزین شروع می‌شد. اختیاری که هر سال به دولت می‌دادند این بود که دولت می‌تواند با در نظر گرفتن چند پارامتر افزایش دهد که از جمله آن پارامترها رصد کردن وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور بود.

وی با اشاره به یک جلسه غیرعلنی در مجلس دهم گفت: در آن جلسه غیرعلنی یک رأی‌گیری استمزاجی و به عنوان مشورت و نه رأی‌گیری قطعی گرفتند و در آنجا سه پیشنهاد مطرح شد؛ اولین پیشنهاد این بود که قیمت بنزین واقعی شود که همه رأی منفی دادند. پیشنهاد دوم این بود که گفتند (قیمت بنزین) فقط امسال تغییر نکند، بازهم همه گفتند خیر. در نهایت رأیی که نمایندگان دادند این شد که قیمت بنزین به هیچ وجه در سال ۹۸ تغییری نداشته باشد. این جلسه در حدود بعد از قانون بودجه ۹۸ تشکیل شد.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم گفت: الان به طور ناگهانی این اتفاق افتاد و مجلس اصلا در جریان نیست و اطلاعی ندارد بلکه سران سه قوه تصمیم گرفتند.

یوسفیان ملا با اشاره به یک طرح که خود طراح آن است، گفت: ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۸ که فردا خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند ما بگوییم هرگونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود. این طرح توقف است چراکه افزایش داده‌اند و الان نمی‌توانیم بگوییم ممنوعیت افزایش. ما می‌خواهیم تقاضای توقف آن را کنیم یعنی به حالت قبل برگردد.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز به امضای نمایندگان نرسیده است، گفت: طرح نوشته شده، ما با همکاران به صورت تلفنی مشورت کردیم و با اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران هم روز گذشته در جلسه‌ای صحبت کردیم و در رابطه با این مسئله توافق کردیم که انشاالله فردا در صحن رأی بگیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: در ابتدا باید یک رایزنی با عموم نمایندگان داشته باشیم و اگر شد برای این طرح امضا بگیریم. این طرح توقف است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نباید اینگونه عجولانه و ناگهانی اتفاقی بیفتد که هیچ نماینده مجلسی هم اطلاع نداشته باشد که قیمت در حال افزایش است و مسئولان هم ندانند و حالت غافلگیری پیش بیاید. با هرکسی از نمایندگان که صحبت کردیم گفتند که ما به این طرح رأی می‌دهیم.

عضو فراکسیون مستقلان ولایی در پاسخ به اینکه چرا در دولت‌های نهم و دهم که افزایش قیمت بنزین را داشتیم اینچنین به دولت انتقاد نمی‌شد، در حالی که تصمیم فعلی نیز دلایل اقتصادی خود را دارد، گفت: این تصمیم الان بیشتر جنبه اجتماعی دارد ما هم از بی‌اطلاعی همه شوکه شدیم.

وی با اشاره به زمان انتخابات گفت: الان زمان مناسبی نبود. اگر هدف کمک کردن به قشر آسیب‌پذیر بود، می‌توانستند راه‌های دیگری را هم بروند حتما نیاز نبود که به این نحو عمل شود.

این نماینده مجلس دهم درباره انتقادات برخی شخصیت‌ها از جمله محمود احمدی‌نژاد به دولت در پی این تصمیم گفت: مسئله همین ناگهانی انجام دادن است. باید اطلاع می‌دادند. بسیاری از مسائل با اطلاع و برنامه‌ریزی حل می‌شد شاید برخی بگویند که اگر اطلاع می‌دادیم مخالفت می‌شد، خب همه نظر می‌دادند. آقایان می‌توانستند تصمیم نهایی را بگیرند. این بی‌اطلاعی و بی‌توجهی که به مسئولان دست‌اندرکار از جمله اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس شده بیشتر به مسئله دامن زده است.

نظرات بینندگان