arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

مهدی شیخ: یک عده فکر می‌کردند که اگر در فلان جناح هستند فسادشان فساد نیست / مفسدان به هم وصل شده‌اند

یک نماینده مجلس گفت: بنده تا چندمدت پیش نظرم این بود که هرکس که فسادی دید به دادسرا و مسئولان نظارتی و... اعلام کند ولی دیدم فایده‌ای ندارد و یک موقع حتی دستگاه نظارتی هم که می‌خواهد اقدام کند به ثمر نمی‌رسد. بعد دیدم تنها راهش در زمانه ما این است که رسانه‌ای شود، و الان دیدگاهم نسبت به سابق عوض شده است و می‌گویم چاره‌ای نداریم جز رسانه‌ای کردن.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شیخ در بیان ارزیابی خود از اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در مبارزه با فساد نباید اقدامات نمایشی انجام دهیم و نباید جناحی عمل کنیم و در پاسخ به این سوال که در غیر این صورت چه عواقبی در پیش خواهد بود؟ گفت: متاسفانه تا الان این اتفاق افتاده است. سالیان سال است که بحث مبارزه با فساد مطرح می‌شود اما مشکل همواره همین بوده است. مشکل این بوده که خط قرمز فساد که باید برای همه باشد برای اطرافیان و جناح خودشان نبوده است. اصلا مشکل از همینجاست. الان متاسفانه فساد در بعضی جاها ریشه دوانده به طوری که نمی‌شود به سادگی با آن مقابله کرد و علت آن هم همین امر است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران با بیان اینکه برخوردهای دوگانه در مبارزه با فساد امری طبیعی بوده است، عنوان کرد: معنایش این است که مثلا اگر کسی از یک جناح فساد کرد و حتی با او برخورد هم شد، مقابله با او آغاز می‌شود. یا اینکه اگر در طرف مقابل فسادی دیده شود چنان در بوق و کرنا می‌کنند که از حد عدالت خارج می‌شود. فقط این نیست که با فساد مبارزه نمی‌شود، گاها غلیظ‌تر هم مبارزه می‌شود به نحوی که از مدار عدالت خارج می‌شود چون‌ مسائل سیاسی و جناحی در کار می‌آید. دود این کار هم به چشم افراد سالم رفته است.

رئیس کمیته دیپلماسی فرهنگی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: زمانی پیش می‌آید کارگزاری در بخشی از یک مجموعه باتوجه به شرایط زمانی و مکانی تصمیمی پیش رویش قرار می‌گیرد که لاجرم باید برای منافع ملی اتخاذ کند درحالی که ممکن است با مقررات جاری هم همخوانی نداشته باشد. چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد چراکه کشور در شرایط تحریم است و نابسامانی‌های خاصی وجود دارد و بحث دور زدن تحریم‌ها مطرح است، درنتیجه یک مدیر بعضی مواقع باید تصمیماتی بگیرد. حال ما تصمیم آن مدیر را از بستر زمان و مکان خودش خارج کرده و با او برخورد غیرعادلانه می‌کنیم. این باعث می‌شود افراد دیگر جرأت تصمیمات ریسک‌دار را نداشته باشند.

نایب رئیس فراکسیون روحانیون مجلس خاطرنشان کرد: ملاحظات جناحی که پیش آمد، باعث شد همزمان فرصتی به مفسدان داده شود. یک عده واقعا فکر می‌کردند که اگر در فلان جناح هستند فسادشان فساد نیست، احساس می‌کردند صاحب این انقلاب هستند. به یک عده‌ واقعا همین احساس دست می‌داد و خودشان را ذی‌حق می‌دانستند. این خیلی بد است. مبارزه با فساد مقداری علنی شد و دیگر کسی نمی‌توانند چنین توجیهی کند ولی دوره‌ای اینگونه بود و برخی خود را ذی‌حق می‌دانستند. مثلا می‌گفتند ما برای انقلاب این‌ کارها را کردیم و دلسوز هستیم. متاسفانه این فرهنگ در بعضی‌ها به وجود آمده بود، انشالله که دیگر این فرهنگ نباشد به جهت اینکه مبارزه با فساد دارد علنی می‌شود.

رئیس فراکسیون احزاب و تشکل‌های مدنی مجلس تصریح کرد: پس مبارزه با فساد باید خط قرمز همه‌مان باشد. فردا یک جناح می‌خواهد فردی را برای لیست انتخاباتی مجلس مطرح کند، اولین گزینه‌ای که باید مطرح باشد این است که این فرد از لحاظ سلامت چطور است، بعد باید مسائل بعدی را مدنظر قرار دهیم. اگر ما این روش را در پیش بگیریم آن موقع ثابت کرده‌ایم که خط قرمزمان مبارزه با فساد است. اگر یکی از هم‌تیمی‌های یک جناح، فسادی مرتکب شد خودمان باید اولین قدم را برای برخورد با او برداریم و این نشان می‌دهد که خط قرمز ما فساد است.

شیخ بیان کرد: در این مدت فضا باز شد برای اینکه افراد فاسد بتوانند با هم لینک شوند و برای خودشان افراد سیاسی و اجرایی و... پیدا کنند و یک باند تمام عیار شوند. وقتی اینگونه پیش آمد باعث شد الان مبارزه با فساد خیلی سخت باشد. بنده به عنوان نماینده تهران در یکی از شهرداری‌های تابعه حوزه انتخابیه‌ام فسادی دیدم، چندسال مبارزه کردم اما صدایم به جایی نرسید، همه هم می‌گفتند تخلف‌شان محرز است ولی این افراد آنقدر در جاهای مختلف نفوذ کرده بودند به نحوی که همه در عین حال که معترف هستند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. چون آدم‌هایی را که می‌خواستند بخرند، خریده‌اند و همه‌جا نفوذ پیدا کردند و این کار را سخت کرده است. در این حالت مسئول می‌خواهد با فساد مبارزه کند اما نمی‌تواند.

این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: تنها راهی که الان برای برون رفت از این حالت به وجود آمده رسانه‌ای کردن است. ثابت شد در این مدت تا فسادی رسانه‌ای نشد مبارزه‌ای جدی و شفاف با آن فساد صورت نگرفت. ببینید این بحث در چه سطحی مطرح است که رؤسای قوا هم مجبورند از این مساله برای مبارزه با فساد استفاده کنند. یعنی مجبور شوند که به این سمت حرکت کنند. وقتی یک رئیس‌جمهور ما مجبور می‌شود که این درخواست را مطرح کند، به این معنا نیست که رئیس قوه قضائیه نمی‌خواهد با فساد مبارزه کند بلکه نشانگر این است که این مفسادان اقتصادی در همه لایه‌ها نفوذ کردند و برخورد با آن‌ها آنقدر سخت است که یک قوه حریف نمی‌شود و قوه‌ای دیگر باید رسانه‌ای کند تا برخورد شود. رمز کار در همین است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: بنده خودم تا چندمدت پیش نظرم این بود که هرکس که فسادی دید به دادسرا و مسئولان نظارتی و... اعلام کند ولی دیدم فایده‌ای ندارد و یک موقع حتی دستگاه نظارتی هم که می‌خواهد اقدام کند به ثمر نمی‌رسد. بعد دیدم تنها راهش در زمانه ما این است که رسانه‌ای شود، و الان دیدگاهم نسبت به سابق عوض شده است و می‌گویم چاره‌ای نداریم جز رسانه‌ای کردن. درست است که نباید این اتفاق بیافتد و هرچیزی باید سیر طبیعی خودش را طی کند ولی وضعیت طوری شده که چاره‌ای نیست جز اینکه مامفاسد را رسانه‌ای کنیم.

وی در پاسخ به این که شخصی که فساد را رسانه‌ای و شفاف می‌کند باید پذیرای انتقادات فراوان باشد، همانطور که رئیس‌جمهور به‌خاطر اظهاراتش در یزد مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفت که این انتقادات نیز خود باعث اختلافات و مشکلات دیگری می‌شود چگونه می‌توانیم زمینه‌ای فراهم کنیم که هم مفاسد شفاف بیان شود و هم انتقاد و اختلافی ایجاد نشود؟ گفت: آقای روحانی می‌گوید الان که شما عَلَم مبارزه با فساد را بلند کردید و با دستگاه‌های دیگر برخورد می‌کنید حواستان به دستگاه خودتان هم باشد. یا مثلا به نهادهایی که به نهاد شما نزدیک‌تر هستند هم حواستان باشد. این یک حرف منطقی است.

رئیس کمیته دیپلماسی فرهنگی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بالاخره مبارزه با فساد هزینه دارد. من از همه مسئولان می‌خواهم که وقتی یک نفر فسادی را مطرح می‌کند خیلی خوشحال شوند. ما می‌دانیم که آقای رئیسی یا آقای روحانی اهل فساد نیستند. من پیشنهادم این است که وقتی کسی فسادی را مطرح کرد ما خوشحال شویم. مردم هم بحثی ندارند، خب مشکلی بوده که برخورد نشده حالا دارد برخورد می‌شود و مردم هم می‌پذیرند.

شیخ در واکنش به اظهارات برخی افراد که حتی بحث مجازات رئیس‌جمهور را به دلیل اظهاراتش در یزد مطرح کردند، گفت: من متاسفم برای کسانی که اینطور مسائل را می‌بینند و با این دید مطرح می‌کنند. این یعنی اینکه رئیس‌جمهور یک کشور حق صحبت کردن راجع به فساد یا یک مساله‌ای را نداشته باشد. این خیلی بد است که یک رئیس‌جمهور حرف بزند و بعد اینگونه تهدید شود. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند بار صحبت‌هایشان را نمی‌دانند و من احساس می‌کنم که متوجه نیستند که دارند چه می‌گویند و لازم و ملزوم این صحبت‌ها چیست. رئیس‌جمهور صحبت کرده و اگر اینچنین نبوده شما هم بگویید و حرفتان را بزنید. رئیس‌جمهور را تهدید کنند که چرا یک فساد را گفته‌اید؟ چون قبلا نگفته‌اید؟ این یعنی خودتان هم همراهی کنید و این حرف خیلی بد است و پسندیده نیست.

وی در پایان گفت: ما در مبارزه با فساد باید راسخ‌قدم باشیم و بحث مبارزه با فساد را اولین اولویت خودمان قرار دهیم. این فساد تبدیل به یک دیو هفت سر شده که مبارزه با آن نیاز به وحدت همه مسئولان دارد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان