arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

امیری‌فر: شک ندارم احمدی نژاد کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود، آنهم همراه با غلامحسین الهام / الهام تنها چهره نزدیک به احمدی‌نژاد است که احتمال تائید صلاحیتش وجود دارد

حجت الاسلام امیری‌فر، از روحانیونی که در دولت احمدی نژاد حضور داشته است، می گوید: احتمالا آقای تمدن، شیخ‌الاسلام و ذبیحی تائید صلاحیت می‌شوند و شاید اینها از افرادی باشند که بتوانند از سوی جریان احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس حاضر شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سر و کله احمدی‌نژادی‌ها باز هم پیدا شده است و آنطور که شنیده می‌شود قرار است بهاری‌ها با همه داشته‌هایشان وارد میدان انتخابات مجلس شوند. اما آیا این حلقه می‌تواند خودش را به ساختمان هرمی شکل بهارستان برساند؟ حجت‌الاسلام عباس امیری‌فر از آن دست افرادی است که سال‌ها هم در دولت نهم و در هم در دولت دهم درکنار احمدی‌نژاد فعالیت می‌کرد و به خوبی این جریان را می‌شناسد. او که در دولت نهم، رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود و در دولت دهم نیز در ردای مشاور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری  فعالیت می‌کرد بعدها راهش را جدا کرد. او درباره احتمال حضور احمدی‌نژادی‌ها می‌گوبد: بدون شک احمدی‌نژادی‌ها در این انتخاب حاضر می‌شود که این حضور می‌تواند در قالب حلقه محدود نزدیکانش باشد و هم در قالب قرار دادن چهره‌های سفید در یک لیست انتخاباتی تحت حمایت احمدی‌نژاد.

او تاکید دارد احمدی نژاد کاندیدای انتخابات 1400 خواهد شد اما یک کاندیدای دیگر را هم با خود راهی وزارت کشور می کند، کاندیدایی که امیری فر او را غلامحسین الهام می داند.

آنچه می‌خوانید مشروح این گپ و گفت است؛

******

با نزدیک شدن به انتخابات زمزمه‌های حضور احمدی‌نژادی‌ها هم به گوش می‌رسد با توجه به شناختی که شما از شخص احمدی‌نژاد و حامیانش دارید چقدر احتمال دارد این جریان وارد گود انتخابات شوند؟

هرکسی که خود را شایسته حضور در انتخابات می‌داند می‌تواند برای کاندیداتوری ثبت‌نام کند. آنها هم می‌توانند وارد انتخابات شوند

قطعا احمدی نژادی ها برای انتخابات مجلس برنامه دارند

پس آنها هم بدنبال گرفتن کرسی‌های مجلس هستند؟

قطعا این موضوع در برنامه‌ آنها قرار دارد وگرنه هیچ دلیلی برای فعال شدن سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی مربوط به این جریان وجود نداشت. لذا بدون شک انها به دنبال این هستند که از این شرایطی که نارضایتی‌هایی در میان مردم وجود دارد استفاده کنند و با شعارهایی که می‌دهند اقبالی برای خود به دست بیاورند و از این طریق دست‌کم چند کرسی از مجلس را به خود اختصاص بدهند؛ اشکالی هم ندارد فقط باید دید آنها می‌توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند یا خیر. بنابراین درپاسخ به این سوال که آیا آنها فعال شده‌اند باید بگویم بله آنها فعال هستند و می‌خواهند به عنوان یک جریان وارد انتخابات شوند اما موفق شدنشان بستگی به نظر مراجع چهارگانه دارد.

سفرها و سخنرانی های احمدی نژاد، جنبه انتخاباتی دارد

اخیرا  شخص احمدی‌نژاد بازهم سفر استانی می رود یا در جمع هایی سخنرانی می کند، بنا به گفته شما این تحرکات او هم در راستای همان تلاش برای انتخابات مجلس است؟

دقیقا بحث همین است. این سفرها و این سخنرانی‌ها کاملا جنبه انتخاباتی دارد وگرنه چه دلیلی دارد بعد از مدتی که سکوت کرده بودند با نزدیک شدن به انتخابات شروع کنند به ترتیب‌ دادن مراسم‌های سخنرانی و رفتن به سفرهای استانی. ببینید ما از اول انقلاب چندین رئیس جمهور داشتیم اینکه هر کدام در فصل انتخابات برای خود گروهی درست کند و قبل از آنکه فصل انتخابات شروع شود دست به کارهای تبلیغاتی بزند درست نیست و خلاف قانون است. بنابراین اینکه چنین رفتارهایی دارای شائبه انتخاباتی است هیچ شکی در آن نیست و از آن جهت که این جریان بنای تبعیت از قانون را ندارند دست به چنین اقداماتی نیز می‌زنند که لازم است مراجع قانونی در این رابطه تذکر بدهند که این رفتارها ادامه پیدا نکند و شاهد یک انتخابات زودهنگام و فضای دو قطبی نباشیم.

شک ندارم احمدی نژاد کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می شود، آنهم همراه با غلامحسین الهام

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بعد از فرمایشات رهبری کسی انتظارش را نداشت که احمدی‌نژاد برای انتخابات ثبت نام کند ولی این اتفاق افتاد شما چقدر احتمال می‌دهید این اتفاق برای مجلس هم رخ بدهد یعنی با توجه به احتمال رد صلاحیت شدن احمدی‌نژاد، او بار دیگر وارد میدان رقابت‌های انتخاباتی شود؟

بعید می‌دانم شخص احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس وارد میدان شود اما این احتمال وجود دارد که او تیمی را انتخاب و حمایت کند تا وارد مجلس شوند. به عبارت دیگر او شخصیت خود را اجل از مجلس می‌داند و معتقد است زمانی رئیس جمهور بوده است و وارد شدنش به مجلس نمی‌تواند برای او وجهه و پرستیژی به دنبال داشته باشد. بنابراین با روحیاتی که از احمدی‌نژاد سراغ دارم بعید است شخصا وارد انتخابات شود. اما شک ندارم که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید و پیش بینی می‌کنم مانند سال ۹۶ که دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت نام کرد این‌بار همراه با آقای الهام وارد این رقابت‌ها خواهد شد.

احتمال تایید صلاحیت شدن الهام وجود دارد

چرا آقای الهام؟

اینطور که من رصد می‌کنم آقای الهام تنها چهره نزدیک به احمدی‌نژاد است که احتمال تائید صلاحیت شدن را دارد و از آنجا که او تا امروز درباره تخلفات و رفتارهای محمود احمدی‌نژاد سکوت کرده است می‌تواند او را معرفی کند و پشت‌سر او قرار بگیرد.

شک نکنید الهام کاندیدای ریاست جمهوری می شود/احمدی نژاد بدنبال تنش است

یعنی غلامحسین الهام یکی از کاندیداهای مورد حمایت احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ است؟

بله شک نکنید آقای الهام را برای انتخابات معرفی می‌کند خودش هم حاضر می‌شود حال ممکن است مانند دفعه قبل چند نفری مانند اقای شیخ‌الاسلام او را همراهی می‌کنند. در واقع او با علم به اینکه رد صلاحیت خواهد شد در انتخابات حاضر می‌شود تا تنش ایجاد کند. من دفعه پیش هم پیش‌بینی کردم و گفتم احمدی‌نژاد علی‌رغم نهی رهبری در انتخابات کاندیدا خواهد شد؛ که این اتفاق هم رخ داد.

علت این کارش هم این بود که می‌گفت با رد صلاحیت شدن محبوبیتم بیشتر می‌شود؛ ما طلبه‌ها یک اصطلاحی داریم که می‌گوییم «خالِف تُعرَف» یعنی «مخالفت کن تا مشهور شوی» حکایت اینها هم است. اصلا یکی از دلایلی که من از این گروه نا امید شدم همین بود آنها این صحبت‌ها را در جمع‌های خصوصی‌شان مطرح می‌کردند و می‌گفتند تحت فشار قرار دهیم؛ یادم هست در آن زمان قبل از آنکه حضرت آقا در درس خارج آقای احمدی‌نژاد را نهی کنند ۱۰ روز قبل از آن این نهی ایشان را من افشا کردم که همان زمان هم به من هجمه کردند و گفتند باید تکذیب کنی که من گفتم چرا من تکذیب کنم خودتان تکذیب کنید.

شورای نگهبان در یک جلسه غیررسمی صلاحیت احمدی نژاد را به اتفاق آرا رد کرده بود

من آن زمان از دیدار خصوصی احمدی‌نژاد و رهبری خبر داشتم و آقای احمدی‌نژاد هم می‌دانست من از جزئیات آن جلسه خبردارم که حضرت آقا ایشان را نهی کردند و همان زمان این را هم گفتم که شورای نگهبان در یک جلسه غیر رسمی صلاحیت احمدی‌نژاد را به اتفاق  آرا رد کرده است که  این صحبت‌ها برای آنها گران تمام شد و در آن ۱۰ روز با من تماس گرفتند که این موضوع را تکذیب کن که من پیغام دادم چرا من تکذیب کنم شما خبر داشتید بنابراین خودتان هم بگویید آیا این ملاقات بوده است یا خیر.

بنابراین آقای احمدی‌نژاد دیگر تمام شده است . این یک قانون نانوشته در نظام ما است که هیچ کسی بیش از دو دور نمی‌تواند در راس قوه مجریه حضور داشته باشد؛ ممکن است این موضوع در قانون اساسی منعی نداشته باشد اما این قانون نانوشته‌ای است که اگر کسی برنامه‌ای دارد بیشتر از ۸ سال نمی‌تواند آن را اجرا کند و یک موضوعی تکراری است.

ما طلبه‌ها یک شوخی داریم که می‌گوییم «لکل جدید لذه» (البته این را برای آقایانی که می‌خواهند چندهمسری داشته باشند نمی‌گویم آنها همان یکی را داشته باشند کافی است) یعنی یک چهره جدید را مردم بیشتر می‌پسندند چهره ای که برنامه‌های جدیدی داشته باشد و چابک‌تر عمل کند. بنابراین آقای احمدی‌نژاد تمام شده است و در آن شکی نیست.

مردم از احمدی نژاد زده شده اند

یعنی احمدی‌نژادی‌ها امید دارند که پیروز شوند اما...

تحلیل انها این است که چون آقای روحانی نتوانست یک موفقیت تمام عیار به دست بیاورد بنابراین فضا به سود ماست درحالی که اینچنین نیست چراکه مردم از آقای احمدی‌نژاد هم زده شده‌اند لذا مردم استقبال نخواهند کرد و باید یک چهره جدیدی به انتخابات بیاید تا مردم با او همراه شوند.

بقایی و مشایی مهره های سوخته شدند

شما می‌گویید احتمالا احمدی‌نژادی‌ها برای مجلس چهره‌های جدیدی را وارد میدان می‌کنند،  چقدر احتمال دارد این چهره جدید افرادی مانند محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما باشد به هرحال او در آخرین موضع‌گیری‌های خود به سود آقای احمدی‌نژاد موضع گرفت و یک چهره اپوزیسیون از خود نشان داد یا افراد دیگری مانند نیکزاد که وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد بود؟

این احتمال را هم ضعیف می‌دانم. ببینید حلقه حامیان احمدی‌نژاد یک حلقه محدود است یعنی تا آخر عمر بقایی و مشایی است. از آنجا که به علت محکومیت این دو نفر، بقایی و مشایی به یک مهره سوخته تبدیل شدند و تمام شده هستند. لذا تحلیل من این است که این جریان چهره‌هایی را که می‌خواهند وارد مجلس کنند چهره‌های نزدیک به خودشان است تا بعدا بتوانند از قدرت و نفوذ آنها استفاده کنند و مشایی و بقایی را دوباره وارد قدرت کنند.

این حلقه‌ای که شما از آن صحبت می‌کنید چه کسانی هستند یعنی احمدی‌نژاد چه کسانی را می‌خواهد وارد مجلس کند؟

برای مجلس افرادی که در ذهن من هستند قطعا رد صلاحیت می‌شوند. مثلا هیچ شکی وجود ندارد که «عبدالرضا داوری» مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد رد صلاحیت خواهد شد مضاف بر آنکه بر اساس موضع گیری‌هایی هم که داشته است کلا جایگاه قابل قبولی ندارد از سوی دیگر وزرای ایشان هم اصلا احمدی‌نژاد را قبول ندارند و به نوعی همه آنها جدا شدند.

نیکزاد با احمدی نژاد زاویه دارد/حلقه اطرافیان احمدی نژاد در یک فولکس واگن جا می شوند

نیکزاد، شیخ‌الاسلام یا تمدن و ... چقدر می‌توانند از گزینه‌های احمدی‌نژاد برای مجلس یازدهم باشند؟

نیکزاد را می‌دانم که با اقای احمدی‌نژاد زاویه دارد چراکه اگر غیر آن بود او در جریان انتخابات ۹۶ به ستاد آقای رئیسی نمی‌رفت. شما این را بدانید شخصیت‌هایی مانند اقای نیکزاد، خلیلی، محمد حسینی و ... هیچکدام احمدی‌نژاد را قبول ندارند. لذا یاران احمدی‌نژاد یک حلقه محدودی است که به قول «سعید حجاریان» همه آنها در یک فولکس واگن جا می‌شوند. یعنی این حلقه محدود می‌شود به چند نفر از جمله الهام، تمدن، جوانفکر، شیخ‌الاسلام، سید حسن موسوی و جوانفکر است.

حلقه احمدی نژادی ها بعید است تایید صلاحیت شوند/ شریف زاده را ملعبه کرده اند

و آقای شریف‌زاده؟

آنها شریف‌زاده را وارد بازی نمی‌کنند. همین اقای شریف‌زاده وقتی در زندان بود هیچ قدمی برای آزادی ایشان برنداشتند. دراقع آنها نه انکه شریف‌زاده را قبول نداشته باشند بلکه آن را بازیچه قرار دادند و ایشان هم فرد ساده‌ای است متوجه این ملعبه شدن نیست. من شریف زاده را می‌شناسم او فرد خوبی است اما او را بازیچه قرار دادند  حتی به عنوان یک فرد دست چهارم هم او را وارد بازی نمی‌کنند. بنابراین حلقه احمدی‌نژادی‌ها محدود به همین افراد هست که این افراد هم بعید است تائید صلاحیت شوند.

احتمالا تمدن، شیخ الاسلام و ذبیحی از سوی جریان احمدی نژاد کاندیدا شوند

یعنی آقای تمدن یا شیخ‌الاسلام هم رد صلاحیت می‌شوند؟

احتمالا آقای تمدن، شیخ‌الاسلام و ذبیحی تائید صلاحیت می‌شوند و شاید اینها از افرادی باشند که بتوانند از سوی جریان احمدی‌نژاد در انتخابات حاضر شوند. از سوی دیگر ممکن است یکسری چهره‌های سفید را هم وارد انتخابات کنند. به این معنا که نیروهای جوانی را که حساسیتی روی انها وجود ندارد را وارد انتخابات و از آنها حمایت کنند. البته باز هم بعید می‌دانم موفق شوند چراکه اساسا انها با کار تشکیلاتی همخوانی ندارند و شخص احمدی‌نژاد هم موضوع تحزب و اقدامات تشکیلاتی را قبول نداشت و مشخص است که حرکت در انتخابات با کار هیاتی، بدون هیچ اقدام تشکیلاتی نمی‌تواند موفق باشد.  

نظرات بینندگان