arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

زلزله سیاسی در کابینه دولت عراق؛ نیمی از وزرا تغییر می‌کنند

سخنگوی نخست‌وزیر عراق گفت که وزرای بخش‌های اقتصاد و خدمات‌رسانی در کابینه عبدالمهدی تغییر خواهند کرد و وزرای مستقل جایگزین آنها خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«سعد الحدیثی»، سخنگوی دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق از تعدیل بزرگ در هیأت دولت و انتخاب وزرایی جدید خارج از چارچوب احزاب و فراکسیون‌های سیاسی خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «المسلة»، الحدیثی افزود: تلاش‌ها برای ایجاد اصلاحات بزرگ در کابینه عبدالمهدی ادامه دارد و وزارتخانه‌های مرتبط با خدمات‌رسانی و اقتصاد را شامل خواهد شد و وزرایی که وابسته به گروه‌های سیاسی فعال در عراق نباشند، برای این مهم انتخاب خواهند شد.

وی توضیح داد: عادل عبدالمهدی در تلاش است تا با انتخاب وزرای جدید و پیشنهاد آنها برای گرفتن رای اعتماد، به زودی در پارلمان حاضر شود و به منظور تسریع روند اصلاحات مالی و اداری و بهبود سطح معیشت شهروندان برخی وزراء تغییر خواهند کرد و نخست‌وزیر در انتخاب وزرای جدید، از معیارهای جدیدی استفاده خواهد کرد و وزرایی خارج از چارچوب فراکسیون‌های سیاسی حاضر در پارلمان انتخاب خواهند شد و اسامی انتخاب شده برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان معرفی خواهند شد.

سخنگوی نخست‌وزیر عراق گفت که دولت کنونی عراق، پنج تا شش وزیر مستقل دارد و عبدالمهدی به تشخیص خود و تکیه به شایستگی‌هایشان، آنها را انتخاب کرده است. اکنون نیز وی‌ می‌خواهد شمار این وزرا راافزایش دهد و با تکیه بر شایستگی‌های افراد، حداقل نیمی از کابینه را از افراد مستقل انتخاب کند. این مهمترین خواست اصلاحات است و همزمان باید سازوکار جدیدی برای انتخاب فرماندهان و صاحبان پست‌های عالی در عراق تدوین و اجرایی شود تا عراق به طور کامل از نظام سهم‌بندی سیاسی رهایی یابد. این اقدام برای اثبات جدیت و قاطعیت دولت در روند ایجاد اصلاحات در کشور، بسیار مهم است.

اواخر مهرماه، «بدر الزیادی» عضو ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق خبر داده بود که نخست‌وزیر به دنبال تغییر نیمی از اعضای کابینه است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان