arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۲۶ آبان ۵۴: شاه علی امینی را دست‌نشانده آمریکایی‌ها می‌شناختند و می‌شناسند

بقیه کار‌های جاری بود. من‌جمله کسب اجازه علی امینی، نخست‌وزیر اسبق، برای مسافرت به اروپا. یک وقتی که ممنوع از رفتن بود، من واسطه شدم، درست شد. حالا کم و بیش مورد مرحمت است. فرمودند: «برود.» بعد فرمودند: «آیا هنوز هم ثناخوان ماست؟» عرض کردم: «بلی البته.» دیگر چیزی نفرمودند. البته این سوال شاهنشاه خیلی معنی داشت، چون او را دست‌نشانده آمریکایی‌ها می‌شناختند و می‌شناسند...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۲۶ آبان ۵۴: شاه علی امینی را دست‌نشانده آمریکایی‌ها می‌شناختند و می‌شناسندپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات علم آمده است:

صبح شرفیاب شدم. برنامه جنوب را عرض کردم. تغییرات مختصری امر فرمودند. راجع به نطق خودم در دانشگاه پنسیلوانیا به عرض رساندم (در آن‌جا به من دکترای افتخاری می‌دهند) که «رئوس مطالبی که باید گویم چه باشد؟» مقاله پراودا را تقدیم کردم که ملاحظه فرمایند (سفیر شوروی برایم فرستاده بود). حمله به مصر بود و من، خیلی با احتیاط، عرض کردم «ارزش خواندن دارد.» به دقت ملاحظه فرمودند.
بقیه کار‌های جاری بود. من‌جمله کسب اجازه علی امینی، نخست‌وزیر اسبق، برای مسافرت به اروپا. یک وقتی که ممنوع از رفتن بود، من واسطه شدم، درست شد. حالا کم و بیش مورد مرحمت است. فرمودند: «برود.» بعد فرمودند: «آیا هنوز هم ثناخوان ماست؟» عرض کردم: «بلی البته.» دیگر چیزی نفرمودند. البته این سوال شاهنشاه خیلی معنی داشت، چون او را دست‌نشانده آمریکایی‌ها می‌شناختند و می‌شناسند (روی حمق کندی که آن وقت رئیس‌جمهور آمریکا بود). ثناخوانی یا خدای نکرده بدگویی او را انعکاس نظر آمریکایی‌ها می‌دانند، گو این‌که من فکر نمی‌کنم چنین ارتباط‌هایی موجود باشد. ولی به هر حال شاهنشاه ظنین است و در عین حال از همه جا مطلع. حق هم با ایشان است، زیرا الملک عقیم است.
بعد مرخص شدم. به کار‌های جاری رسیدم. من‌جمله باز همان سناتور [سابق]، دوست سناتور کندی را پذیرفتم. بعدازظهر تمام کار کردم، من‌جمله نماینده خانم گاندی را دیدم. سر شب به مهمانی ارتش، به مناسبت روز ارتش، رفتم. باز به منزل برگشته و کار کردم.
از اخبار مهم جهان یکی توافق نسبی است که در فرانسه بین سران حاصل شده و دیگری در همین حین مذاکرات اوپک در وین [برای بررسی]پیشنهاد شاهنشاه ایران در مورد پرداخت ده سنت در هر بشکه نفت از طرف تولیدکنندگان برای صندوق کمک به کشور‌های فقیر است. اگر آن‌ها حرف می‌زنند، شاه ایران مرد عمل است. حالا تقارن عجیبی در این کار پیدا شده. شاهنشاه مرد کم‌نظیر تاریخ است.

نظرات بینندگان