arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

رئیس‌جمهور تایوان یک معاون جنجالی ضد چین برای انتخابات برگزید

رئیس‌جمهوری تایوان، یکی از نخست‌وزیران سابق این منطقه را به عنوان معاون خود در انتخابات ۲۰۲۰ معرفی کرده است. این شخص سال گذشته با حمایت از استقلال رسمی این جزیره خشم چین را برانگیخت و یک روزنامه اصلی چین هم خواستار بازداشت او شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به نوشته رویترز، تایوان خودمختار و دموکراتیک مورد ادعای چین است که آن را یک استان شورشی خودش می‌داند و حساس‌ترین و مهمترین مساله ارضی حزب کمونیست چین است. چین تهدید کرده است در صورتی که تایوان اقدامی در راستای استقلال انجام دهد، به آن حمله می‌کند.

"ویلیام لای" تا ژانویه نخست‌وزیر تایوان بود و بعد از شکست حزب حاکم دموکراتیک مترقی در انتخابات منطقه‌ای نوامبر گذشته، از مقامش کناره‌گیری کرد. رهبری تایوان امروز (یکشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: «او اکنون قرار است به عنوان نامزد معاونت تسای اینگ-ون (رئیس‌جمهوری تایوان) منصوب شود.»

ویلیام لای آوریل سال گذشته، زمانی که هنوز نخست‌وزیر بود در جلسه پارلمان خودش را "نیروی استقلال تایوان" معرفی کرد و موضع خودش را در راستای حفظ حاکمیت و استقلال "کشور" تایوان دانست. روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین در واکنش به این تحولات، گفت پکن باید یک حکم بازداشت بین‌المللی برای او صادر کند تا طبق قانون ضد جدایی ۲۰۰۵ تحت محاکمه قرار بگیرد.

تساوی اینگ-ون با پذیرش نامزدی ویلیام لای، اشاره‌ای به مبحث استقلال نکرد اما گفت این جزیره باید مقابل فشار چین ایستادگی کند و راه را به هنگ‌کنگ تحت حاکمیت چین که ماه‌هاست درگیر اعتراضات ضد دولتی است، نشان دهد.

ویلیام لای در سخنانی تاکید کرد: «در مواجهه با چینی که در هر مرحله بسته عمل می‌کند و علائم هشداردهنده از هنگ‌کنگ، حزب دموکراتیک مترقی در جنگ مهم انتخاباتی سال آینده به مردم تایوان چه می‌تواند بدهد؟ آیا مهمترین ماموریت ما اتحاد و دفاع از تایوان نیست؟»

او افزود: «تصمیم گرفته‌ام تا دعوت رئیس‌جمهور تسای را بپذیرم و به عنوان معاون او برای شرکت در انتخابات مبارزه کنم و در این تاریک‌ترین دوره برای متحد کردن و دفاع از تایوان مشارکت داشته باشم و همچنان پرتوی چراغ دموکراسی و راه را برای هنگ‌کنگ نشان دهیم و جهان را روشن کنیم.»

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان