arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸
روایت فارس از برآوردهای یک نهاد امنیتی از اعتراضات بنزینی در کشور:

اعتراضات و تجمعات در ۱۰۰ نقطه کشور صورت گرفته / میزان تخریب‌ها نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر بود / آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها در دست نیست / هزار نفر بازداشت شده‌اند / بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است

خبرگزاری فارس در گزارشی از اعتراضات بنزینی در سراسر کشور نوشته: بخش قابل توجهی از معترضان صرفا در محل تجمعات حاضر بوده و با هسته مرکزی همراهی نداشتند. با این حال برای بسیاری از آن‌ها پیامک هشدار توسط دستگاه‌های امنیتی ارسال شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری فارس نوشت: براساس اولین برآورد‌های یک نهاد امنیتی از میزان اعتراضات بنزینی در روز‌های گذشته از حجم خشونت گسترده و سازماندهی شده حکایت دارد.

به گزارش «انتخاب» این خبرگزاری افزود: تعداد کل معترضیان و آشوبگران از شب جمعه تاکنون مجموعا ۸۷۴۰۰ نفر برآورد شده که از این میزان حدود ۸۲۲۰۰ نفر مرد و ۵۲۰۰ نفر آن‌ها زن بوده اند.

بخش قابل توجهی از معترضان صرفا در محل تجمعات حاضر بوده و با هسته مرکزی اغتشاشات همراهی نداشتند. با این حال برای بسیاری از آن‌ها پیامک هشدار توسط دستگاه‌های امنیتی ارسال شده است.

شیوه عملکرد هسته اصلی خشونت نشان می‌دهد که این افراد کاملا آموزش دیده بوده و برخلاف بسیاری از مردم که از افزایش ناگهانی بنزین غافلگیر شده‌اند، این افراد مترصد و آماده چنین موقعیتی بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، از میان ۱۰۸۰ شهر و شهرستان کشور، اعتراضات و تجمعات کوچک و بزرگ در ۱۰۰ نقطه کشور صورت گرفته که جمعیت این تجمعات بین ۵۰ تا حداکثر ۱۵۰۰ نفر تخمین زده شده است.

حجم خشونت و میزان تخریب آشوبگران نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده و در نتیجه آسیب‌های جانی و مالی در مقایسه با آن افزایش داشته است.

در استان‌های خوزستان، تهران بزرگ، فارس و کرمان بیشترین آسیب به اموال عمومی زده شده است.

آمار دقیقی از میزان کشته شده‌ها در دسترس خبرنگار فارس نیست، اما بیشترین تلفات مربوط به حمله اوباش مسلح به انبار‌های نفتی و مقر‌های نظامی بوده است که در جریان جلوگیری از انفجار انبار‌های نفتی و خلع سلاح مقر‌های نظامی به وقوع پیوسته است. تعدادی از نیرو‌های پلیس و مردمی نیز در این حملات به شهادت رسیدند.

تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند و بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده و یا به غارت رفته است.

به عنوان نمونه در یکی از تلخ‌ترین حوادث شب گذشته در استان تهران بعد از حمله اوباش به یک بانک و آتش زدن آن، کل ساختمان و طبقات بالایی آن که مسکونی بوده است، دچار حریق شده و عده‌ای در پشت بام ساختمان محبوس شده‌اند.

ورود آتش‌نشانی به صحنه به دلیل اجتماع اغتشاشگران و توقف ماشین‌ها با تاخیر قابل توجهی صورت گرفته و در لحظات آخر با تلاش مردم و اقدام پلیس جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شده است.

در تهران و شهرستان‌ها کار شناسایی ماشین‌هایی که اقدام به بستن خیابان‌ها می‌کردند انجام شده است که از امروز مراحل بازداشت آن‌ها اجرایی می‌شود.

نظرات بینندگان