arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۳۰۷۱
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

سایت عراقی «ناس»: آیت‌الله سیستانی پس از انفجار در میدان التحریر بغداد، به عبدالمهدی هشدار داده

یک منبع سیاسی آگاه از محتوای مکاتبات و گفت‌وگوهایی که طی ساعات اخیر میان مرجعیت عالی شیعه و نخست وزیر این کشور پیرامون ماهیت برخورد با تحصن کنندگان صورت گرفته، خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک منبع در گفت‌وگو با سایت "ناس" گفت: آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعه به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور اعلام کرد، هر قطره خونی که ریخته شود منجر به تشدید تنش علیه دولت می‌شود.

این اظهارات پس از خطبه روز جمعه مطرح شده که در آن آیت‌الله سیستانی به طبقه سیاسی نسبت به ادامه نادیده گرفتن مطالبات مردمی و کُندی موجود در انجام اصلاحات سیاسی هشدار داد.

به گفته منبع مذکور، مرجعیت دینی پس از آن هشدار داد که انفجاری در میدان التحریر رخ داده و در اثر آن چندین تن زخمی شدند.

در سطح میدانی نیز، این منبع تأکید کرد، هشدارهای مرجعیت به سرعت به فرماندهان میدانی و عاملان برخورد با اعتراضات مردمی رسید و دستورات برای عقب‌نشینی سریع ظرف چند ساعت به نیروهای مستقر در میدان الخلانی بغداد صادر شد و آنها صبح روز شنبه این میدان را ترک کردند.

روز جمعه نیز آیت الله سیستانی در میان واکنش به ادامه اعتراضات گسترده در سراسر کشور، خواستار تدوین قانون جدید انتخابات شد؛ انتخاباتی که فرصت تغییر احزاب و گروه‌های حاکم کنونی را فراهم می‌کند.

احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه نماز جمعه در کربلا بر اهمیت تسریع در تدوین قانون انتخابات منصفانه و غیرجانبدارانه‌ برای "تغییر گروه‌های حاکم" تاکید کرد چراکه مردم خواستار این گروه‌های حاکم و جایگزینی‌ آنها با چهره‌های جدید هستند.

وی گفت، هیچ تغییری از زمان آغاز اعتراضات به ویژه در خصوص پیگرد افراد فاسد، بازگرداندن اموال غارت شده، لغو امتیازات ارائه شده به گروه‌های خاص و اجتناب از سیستم سهمیه بندی رخ نداده است و همین مسأله شک و تردیدهایی درباره میزان جدیت گروه‌های حاکم در اجرای مطالبات تظاهرکنندگان ایجاد می‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان